Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school hebben verschillende leerkrachten een specialisatie waar ze ook lessen in verzorgen.
Het gaat bijvoorbeeld om de lessen Rots&Water die alle leerlingen 10 keer per jaar krijgen. Rots&Water is een sociale vaardigheidstraining waarin de kinderen leren om zich te redden in sociale situaties. De lessen worden gegeven door leerkrachten die daar hun bevoegdheid voor hebben gehaald.
Tenslotte hebben we een leerkracht die zich gespecialiseerd heeft in Techniek en Wetenschap. Zij verzorgt jaarlijks een aantal projecten op dit gebied.
Bij de kleuters worden de leergebieden geïntegreerd in thema’s aangeboden: een voorbereiding op taal/lezen en rekenen, sociaal-emotionele vorming, wereldoriëntatie, bewegingsonderwijs, expressievakken en voorbereidend schrijven geven we inhoud met o.a. de methode ‘Kleuterplein’.
De Bolder is een speciale basisschool. Bij ons op school komen leerlingen die het in het reguliere onderwijs niet redden. Naast de basisondersteuning die voor alle leerlingen geldt bieden wij standaard het volgende:
- De groepen zijn klein, zodat er veel aandacht voor de leerlingen is;
- Voor de kernvakken en gedrag hebben alle leerlingen een OPP en een eigen leerlijn;
- In de kernvakken lezen en rekenen werken we met kleine niveaugroepen, zodat alle leerlingen voldoende instructie ontvangen binnen de eigen leerlijn;
- Er werken 5 onderwijsassistenten op school;
- Binnen het team zijn een orthopedagoog/generalist en een schoolmaatschappelijk werker werkzaam;
- De school heeft intern de mogelijkheid om dyslexiebegeleiding te geven;
- De school heeft nauwe samenwerkingsbanden met de gebiedsteams van de Waadhoeke en Harlingen, GGD en zorgaanbieders, waardoor 2e-lijns hulp vanuit de jeugdwet snel geregeld kan worden.
Het schoolondersteuningsprofiel van de school is te vinden op Scholen op de kaart en op de website www.sbo-debolder.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door de samenwerking met Grutsk hoopt de Bolder meer te kunnen doen voor het onderwijs aan kinderen in de peuterleeftijd (Pjutten fan Grutsk) en thuiszitters in de regio (Optimist). Daarnaast loopt er een pilot om jeugdhulp en onderwijs meer te integreren. De evaluatie zal in december 2023 plaatsvinden.
Op SBO De Bolder is een gespecialiseerde peuteropvang gevestigd: De Pjutten fan Grutsk. Deze peuteropvang is voor peuters uit de regio met een ontwikkelingsprobleem. De groep wordt geleid door ervaren pedagogisch medewerkers die bijgestaan worden door het zorgteam van Grutsk. De aanmelding bij de Pjutten gebeurt via het team integrale vroeghulp in de Waadhoeke.
De kleutergroep van de Bolder is een observatiegroep waarin de leerlingen een gelijksoortig programma als bij VVE doorlopen. In deze groep geldt dat we, net als in de andere groepen, de ontwikkeling van de leerlingen monitoren. We gebruiken hiervoor het OVM. Dit is een observatie-instrument waarmee we de ontwikkeling van de leerlingen volgen, omdat veel leerlingen nog niet aan de kleutertoetsen toe zijn en deze toetsen niet altijd relevant zijn. Het aanbod van deze leerlingen wordt gepland door te kijken naar het ontwikkelingsniveau. We willen altijd aansluiten bij wat een leerling al kan en van daaruit een stapje verder gaan.
Er wordt vooral veel aandacht besteed aan zelfredzaamheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en mondelinge vaardigheden.