W.A. Scholtenschool

Pluvierstraat 11 9607 RJ Foxhol

  • Onze kinderen hebben de ruimte en de mogelijkheden om te spelen, bewegen, sporten en ontdekken in onze zeer ruim bemeten buitenruimte.
  • Kinderen kunnen op onze onderwijsvakpleinen in verschillende samenstellingen en gepaste mate van zelfstandigheid leren.
  • Bewegend leren doen we binnen en buiten. Ruimtelijk, ervaren, samenwerken en in beweging. Leuk en effectief!
  • Kinderen zijn eigenaar van hun  leerproces. Zij krijgen instructies op de vakpleinen en verwerken leerstof zelfstandig én onder begeleiding.
  • Op onze vakpleinen (Het Jonge Kind, Taal, Rekenen en studieplein) ontdekken en leren de leerlingen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De IEP Eindtoets is een eindtoets die eind groep 8 wordt afgenomen. De uitkomst is een richtlijn die het niveau bepaalt voor het voortgezet onderwijs. Iedere school is vrij om zelf een eindtoets te kiezen, wij hebben voor de IEP-toets gekozen, omdat die het beste bij de visie van onze school past. De IEP toets is goedgekeurd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).De IEP toets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalvaardigheden en rekenen aan het einde van groep 8 en is bedoeld om te kijken waar een leerling staat. Dit gebeurt niet door de prestaties van een leerling te vergelijken met die van andere leerlingen, maar door de prestaties te meten langs een onafhankelijke meetlat. Zo wordt op een eerlijke manier de persoonlijke ontwikkeling van een kind in kaart gebracht en wordt het referentieniveau (1F, 2F en 1S) dat het kind beheerst inzichtelijk gemaakt.

Elk jaar vergelijken we onze behaalde resultaten met de resultaten die passend zijn bij onze schoolweging en vergelijken we ze met referentiescholen. We zien dat de taal en leesdoelen voldoende zijn. Een aandachtspunt is voor onze school de rekenresultaten. 

Naar aanleiding van deze resultaten gaan we binnen ons jaarplan onze kennis vergroten wat betreft; 'zicht op ontwikkeling' en 'didactisch handelen'. Met deze trainingen willen we reflecteren op wat sterke punten zijn maar ook wat beter kan in ons lesgeven. Vakinhoudelijk zullen we ons richten op didactiek van rekenen en spelling dit schooljaar.

Onderstaande tabel geeft aan dat onze schoolscore net boven deze norm zit. Concreet betekent dit dat 98 % van onze leerlingen het basisniveau haalt voor taal en rekenen en dat  32 % van de leerlingen het hogere niveau (streefniveau) haalt.

Kijken we naar vergelijkbare scholen(scholen met dezelfde weging), dan zien we dat de resultaten op onze school  voor de basis doelen ruim hoger liggen, maar voor de streefdoelen lager. Wij zijn als school minder tevreden met de resultaten de afgelopen jaren ondanks dat ze nog wel boven de gestelde norm vallen. Om deze reden hebben we een aantal stappen gezet om ons onderwijs te versterken zoals het aanschaffen van passende, nieuwe methodes maar ook scholingen over sterke didactiek. Als school hebben we ons tot doel gesteld om het percentage leerlingen dat het basisniveau / het streefniveau haalt te verhogen. Dit doen we door:

In te zetten op het verhogen van kennis over sterke (reken)didactiek, scholingen te volgen, klassenobservaties te doen en bij elkaar in de lessen te kijken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Inleiding

We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leraren zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het volgsysteem 'ParnasSys' (cognitieve ontwikkeling) en 'Zien' én 'KiVa' (sociale ontwikkeling). Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen. Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. We werken binnen een groep op 3 niveaus, te weten basis aanbod, verlengd aanbod of een verdiept aanbod. Deze keus wordt goed onderbouwd gemaakt en zo nodig tijdig bijgesteld. In ons 'handleiding groepsondersteuning' staat onze ondersteuningsstructuur uitgebreid beschreven waardoor er in elke groep goed zicht is wat wij aanbieden aan extra ondersteuning en hoe we dat borgen (zie bijlage). Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) wordt elk schooljaar geactualiseerd. Daarin wordt beschreven welke basisondersteuning en extra ondersteuning we kunnen leveren en waar onze grenzen van onze ondersteuning ligt.

Opbouw van ons onderwijs  

Het jonge kind

Voor het eerst naar de basisschool, dat is voor een kind leuk maar ook spannend. De leerkracht zal de medeleerlingen stimuleren het nieuwe kind op weg te helpen. Kleuters leren al doende, tijdens hun spel. Wij zorgen voor een aantrekkelijke en uitdagende omgeving waarin leerlingen zich veilig voelen om vrij te kunnen spelen en ontdekken. Taal en rekenen krijgen de kleuters spelenderwijs aangeboden. Daarbij werken we in thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kleuters en stimuleren we de leerlingen steeds meer zelfstandig te werken. De kleutergroepen hebben de beschikking over een veilig, afgesloten schoolplein. De kleuters spelen dagelijks buiten en gaan ook regelmatig naar de gymzaal.

Middenbouw

Leerjaar 3 t/m 5

In leerjaar 3 beginnen we met lezen, schrijven en rekenen. Hier wordt de basis gelegd voor de vaardigheden die in de volgende jaren worden uitgebouwd. De leerlingen kunnen gebruik maken van een chromebook ter ondersteuning van de vakken rekenen en taal. In leerjaar 4 wordt het programma uitgebreid met begrijpend lezen middels nieuwsbegrip, natuur en verkeer. In leerjaar 5 beginnen we met de wereld oriënterende vakken geschiedenis en aardrijkskunde. Ook houden alle leerlingen in leerjaar 5 een spreekbeurt.  

Bovenbouw 

Leerjaar 6 t/m 8

Vanaf leerjaar 6 krijgen de leerlingen huiswerk. Eén van de doelstellingen is dat leerlingen leren plannen. In de laatste klassen leggen we steeds meer nadruk op studievaardigheden om de leerlingen goed voor te bereiden op het vervolgonderwijs. Voor een bredere maatschappelijke blik kunnen de leerlingen  les krijgen over wereldgodsdiensten. Eén keer per twee schooljaren gaan de leerlingen uit leerjaar groep 7/8 in het voorjaar enkele dagen met de klas op schoolkamp. Het andere jaar wordt het schooljaar afgesloten met een musical.  

De kinderen in leerjaar 7 en 8 krijgen eens per week (dinsdagmiddagen) i.s.m. professionals van IMCBasis een verrijkend lesaanbod. Het traject duurt in totaal 2 jaar. Het onderwijs is thematisch (denk daarbij bijvoorbeeld aan journalistiek, dienstverlening, etc.). Het onderwijs wordt op school gegeven door gastdocenten en/of op een bijpassende locatie. Natuurlijk zijn de lesinhouden gefundeerd op de curricula. 

Bewegingsonderwijs

Alle leerlingen hebben een grote behoefte om te bewegen. Daarom bewegen onze leerlingen dagelijks, zowel binnen als buiten. Voor onze kleuters kunnen we de gymzaal opdelen in een apart speellokaal waarin ze op een speelse manier kennis kunnen maken met regels en vormen van samenspel. Ook werken ze met kleine materialen als ballen en hoepels, krijgen spellessen en maken gebruik van de gymtoestellen. Voor het buitenspel hebben we het kleuterplein met een prachtig ‘klimschip’ en daaronder een zandbak. 

Vanaf leerjaar 3 spelen de leerlingen minimaal één keer per dag buiten op het grote plein. Daarnaast is er twee keer per week een gymles, waarvan één gegeven door de vakleerkracht gymnastiek. In de grote gymzaal binnen het Multi Functionele Centrum worden er allerlei uitdagende bewegingsactiviteiten aangeboden.  

Vormingsonderwijs

Burgerschapsvorming, geestelijke stromingen en sociaal- emotionele vorming zijn onderdeel van ons aanbod. In aanvulling op ons eigen onderwijs werken wij vanaf dit schooljaar samen met het Vormingsonderwijs. Het aanbod draagt bij aan identiteitsontwikkeling, het oefenen in het kritisch en onafhankelijk leren denken, vergroten van het inzicht in levensbeschouwingen en religies, het helpt leerlingen samen te leven met anderen en het versterkt het open karakter van onze school voor ouders en leerlingen met verschillende achtergronden. Ouders en kinderen hebben de vrijwillige keuze om hieraan mee te doen. Bij voldoende animo worden de lessen verzorgd door de rijksoverheid. 

Voor álle leerjaren

Gedurende hun hele schoolloopbaan volgen we de leerlingen op sociaal emotioneel gebied. In de klas is hiervoor wekelijks aandacht in het lesprogramma en wordt er een KiVa les geven. KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. De leerkrachten leggen hun observaties vast in ‘Zien’, het leerling volgsysteem van sociaal emotionele ontwikkeling en er wordt tweemaal per jaar een KiVa vragenlijst ingevuld. Vanaf leerjaar 6 vullen de leerlingen ook zelf een vragenlijst in over hun welbevinden en de omgang met elkaar.

We proberen leerlingen gedurende hun hele schoolloopbaan kennis te laten maken met wetenschap en techniek. Door de onderzoekende houding van leerlingen te stimuleren, proberen we hun interesse voor wetenschap en techniek te wekken. Onze school kiest ervoor wetenschap en techniek zoveel mogelijk te integreren in vakken als rekenen/wiskunde, natuur, wereldoriëntatie en taal.  

Volgen en toetsen van onze leerlingen

Voor goed onderwijs is inzicht in de resultaten belangrijk. Toetsuitslagen zeggen niet alleen iets over de individuele leerling, maar ook over het aanbod en hoe dit door de leerkracht aangeboden wordt. De kleuters worden op alle ontwikkelingsgebieden gevolgd middels het volgmodel ‘ParnasSys’. Dit model wordt door de leerkrachten ingevuld. Voor leerlingen in leerjaar 3 t/m 8 wordt de cognitieve voortgang ook bijgehouden in ParnasSys. Zowel de resultaten van de methode gebonden toetsen als de CITO-toetsen worden hierin verwerkt.  De CITO-toetsen meten de resultaten onafhankelijk van de in de school gebruikte methoden. In leerjaar 8 nemen alle leerlingen deel aan de IEP-eindtoets. Samen met de gegevens uit het leerlingvolgsysteem én de bevindingen van de leerkracht bepaalt dit het schooladvies voor het voortgezet onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In nauw overleg met de intern begeleider en de groepsleerkrachten wordt op onze school het schooladvies gegeven. 

Dit doen wij niet alleen aan de hand van resultaten maar ook van observaties en ervaringen met leerlingen. Een kind is meer dan een cijfer of resultaat. 

Het advies wordt voor het eerst met ouders en kind besproken eind groep 7. De leerling heeft dan nog de tijd om samen met de groepsleerkracht en ouders in groep 8 te werken aan gerichte doelen op weg naar het voortgezet onderwijs.

Veel van onze leerlingen gaan na groep 8 naar het Aletta Jacobs college. We hebben korte lijntjes met deze school en doen elk jaar een warme overdracht. Soms gaan we op zoek naar een meer passender school voor een leerling welke beter aansluit bij zijn/ haar onderwijsbehoeften.

Dit doen we in nauw overleg met het kind en ouders. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze slogan is: 'Weet dat je altijd welkom bent'

Ons pedagogisch en didactisch handelen is erop gericht dat iedereen zich gezamenlijk verantwoordelijk voelt voor de brede ontwikkeling van een kind op zowel sociaal emotioneel als cognitief gebied. De betrokkenen zijn altijd welkom om daar gezamenlijk het gesprek over aan te gaan. Dit initiatief kan komen vanuit het kind, ouders of leerkracht, met als doel gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de leerling te dragen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gezamenlijkheid
  • Eigenaarschap
  • Respectvol

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2020 2021 heeft het bestuur van Ultiem de inspectie ontvangen. De inspectie is voor dit bestuursonderzoek ook op de W.A. Scholtenschool geweest en heeft gesproken met het management team en een aantal leerkrachten. 

Het oordeel van de inspectie was voldoende.

Terug naar boven