Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de WA Scholtenschool organiseren wij het onderwijs op zgn. vakpleinen. De kinderen in leerjaar 1, 2 en 3 zijn te vinden op het vakplein Het Jonge Kind. Onder leiding van de leerkrachten (en op alle middagen i.s.m. de onderwijsassistent) krijgen de leerlingen binnen thema's passend onderwijs aangeboden. De kinderen van leerjaar 4 t/m 8 ontvangen op het vakplein Taal, Rekenen en op het Studieplein onderwijs. Middels een dagrooster visiteren de leerlingen de betreffende leerkrachten voor instructie op de vakpleinen.
De leerkrachten zien álle leerlingen van onze school. Zij zien én onderrichten de leerlingen binnen hun eigen vakspecialismen. Professioneel overleg en elkaar feedback, feedup en feedforward geven is onderdeel van het dagelijkse overleg dat plaatsvindt om het onderwijs precies af te stemmen op het kind.
Voor de leerlingen van groep 7 en 8 werkt de school samen met IMCBasis. Eens per week (dinsdagmiddagen) wordt er i.s.m. met hen onderwijs én inhoud gegeven aan onderwijs op een verrijkende manier. Binnen thema's (bijv. journalistiek, dienstverlening, etc.) krijgen de leerlingen in een tijdsbestek van 2 jaar les van gastdocenten op school en/of op relevante locaties.
Kinderen hebben recht op een aantal uren onderwijs. Hierbij gaat het niet alleen om uren die op het lesrooster staan. We nemen deel aan sportdagen, gaan op excursie of organiseren een schoolbreed project. Om zo efficiënt mogelijk gebruik te kunnen maken van onze lestijd krijgen kinderen vanaf groep 4 een weektaak. Dit houdt in dat de kinderen opdrachten krijgen die ze gedurende de week moeten maken; ze gaan hier zelfstandig mee aan de slag.
Onze primaire taak in onderwijzen, er gaat dan ook veel tijd op onze school naar de basisvakken: rekenen, taal, lezen en wereld oriënterende vakken. Daarnaast vinden we omgang met elkaar erg belangrijk. Sociale vaardigheden aanleren en omgaan met elkaar staan bij ons ook hoog in het vaandel.
In ons onderwijs is er vaak sprake van vakken die elkaar overlappen:
- Onder sociale vorming vallen de KiVa-lessen. Echter, gedurende de gehele dag zij wij actief bezig met het sociale aspect binnen ons onderwijs. In groep 6 wordt PMT (Psycho Motorische Training) gegeven. Dit kan individueel, maar wordt ook in groepverband aangeboden om te werken aan bijvoorbeeld groepsbinding.
- Begrijpend lezen wordt in de groepen als vak aangeboden, daarnaast bieden we het waar mogelijk ook aan bij andere vakken. Vanaf groep 1 stimuleren wij begrijpend luisteren, een voorloper op het vak begrijpend lezen.
- Levensbeschouwing wordt, naast wereldoriëntatie, in de groepen 5 t/m 8 aangeboden door het inzetten van vormingsonderwijs. Ouders krijgen de gelegenheid om hiervoor te kiezen.
Met de invoering van passend onderwijs zijn scholen verplicht één keer in de vier jaar een Schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen (Wet op primair Onderwijs, artikel 8, lid 5). In dit SOP geeft onze school aan hoe de ondersteuningen begeleiding op de school eruit ziet en welk aanbod van onderwijs gebaseerd op de formulering basisondersteuning , aanbod voor ondersteuning en extra ondersteuning die aan leerlingen bij ons op schoolgeboden kan worden.
BASISONDERSTEUNING:
t.a.v. leerontwikkeling...
- Leesproblemen en dyslexieprotocol
- Reken en wiskunde problemen of dyscalculie (ERWD)
- Aanbod voor leerlingen met Nederlands als tweede taal i.s.m. de Taalschool (NT2)
- Meer- en Hoogbegaafdheid: plusklas op Stichting niveau
t.a.v. medisch-fysiek...
Leerkrachten zijn in het bezit van een bekwaamheidsverklaring voor het doen van een vingerprik bij diabetici en het zetten van een EPI-pen. Ons team voert verder geen medische handelingen uit.
t.a.v. gedrag...
Sociale competenties en voorkomen van gedragsproblemen: KiVa-methode (inclusief steungroep aanpak) en Gouden Weken bij aanvang schooljaar. Monitoring door KiVa en ZIEN.
Indien een leerling tijdens het werken in de groep ondersteuning nodig heeft op het gebied van concentratie en werkhouding kan de leerling een beroep doen op onderstaande interventies:
- Voorstructureren van werk;
- Alleen zitten, los van de tafelgroep;
- Gebruik maken van een geluidswerende hoofdtelefoon;
- Gebruik maken van een studiebuddy;
- Werken met een time-timer;
- Individuele kindgesprekken/kindplannen door leerkrachten of Ib;
- Incidenteel en voor korte periode, werken in time-out ruimte. (Dit heeft niet de voorkeur)
Wij kunnen een beroep doen op de orthopedagoog van stichting Ultiem, ter ondersteuning of ter beoordeling. Ook extra ondersteuning vanuit een (tijdelijk) arrangement door een onderwijsassistent of leerkracht behoort in enkele gevallen tot de mogelijkheden. Wij willen er wel voor waken dat er een te groot beroep gedaan wordt op het incasseringsvermogen van een groep of collega. Hiervoor hebben we mede het protocol ongewenst/grensoverschrijdend gedrag vastgesteld.
EXTRA ONDERSTEUNING:
We kunnen onderwijs-zorgarrangementen aanvragen. Sommige leerlingen hebben naast ondersteuning in het onderwijs ook aanvullende zorg nodig, omdat ze zich fysiek of mentaal niet alleen kunnen redden op school. Als een leerling een combinatie van onderwijs en zorg op school krijgt, spreken we van onderwijs-zorgarrangementen. Een onderwijs-zorgarrangement is altijd maatwerk: de behoefte van de leerling of een groep leerlingen bepaalt de aard van het arrangement. Onderwijs-zorgarrangementen komen altijd tot stand door samenwerking tussen ouders, jeugdhulpinstellingen en de school. De school bepaalt uiteindelijk hoe het onderwijs-zorgarrangement vormgegeven wordt, zodat de kwaliteit en continuïteit van de (zorg)ondersteuning gewaarborgd blijft.
t.a.v. leerontwikkeling...
Aanbod voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS)
t.a.v. medisch-fysiek...
- Aanbod voor leerlingen met een visuele beperking: extra ondersteuning vanuit Visio (cluster 1).
- Aanbod voor leerlingen met een auditieve beperking: extra ondersteuning vanuit Kentalis (cluster 2).
t.a.v. gedrag...
Omdat het werken aan gedrag vaak een nauwe afstemming vraagt met alle betrokkenen rondom een kind werken wij op school samen met stichting “Madelies” in de gezinsklas.
ONZE GRENZEN...
We zijn een reguliere basisschool, waardoor er ook grenzen zijn aan onze zorg:
- indien er sprake is van verstoring van de rust en orde op school;
- indien de veiligheid van het kind of de andere kinderen niet gewaarborgd kan worden;
- indien het welbevinden van het kind of andere kinderen in het geding is;
- indien er sprake is van chronische aandoeningen,waarbij geen zorg is geregeld door ouders;
- indien de ontwikkeling van het kind dusdanig stagneert dat het de einddoelen van groep 6 niet kan halen;
- indien de zorg en begeleiding die de school kan bieden niet toereikend is;
- indien benodigde medicatie niet wordt toegediend;
- indien de begeleiding zoveel aandacht vereist,dat er sprake is van verstoring van het onderwijsproces van andere kinderen;
- indien de visie van de ouders en de school tever uiteenlopen.
Indien er twijfels zijn of de school voldoende ondersteuning kan bieden aan een kind, wordt er een zorgvuldige afweging gemaakt. De uitkomsten hiervan zijn onder meer afhankelijk van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind, de omvang en samenstelling van de groep waarin het kind zit (of geplaatst wordt) en de ervaring en deskundigheden van het team. Indien het op onze school niet (langer) lukt, om een passend onderwijsaanbod te realiseren, gaan we in overleg met ouders andere mogelijkheden bespreken, zoals:
- een andere basisschool;
- een school voor speciaal basisonderwijs;
- een school voor speciaal onderwijs.
Voor meer informatie verwijzen wij naar onze website: www.wascholtenschool-foxhol.nl, hier vindt u ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP)met alle informatie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen onze professionalisering op korte termijn, schooljaarplan 23-'24, gaan we werken met een nieuw onderwijsconcept: werken met Vakpleinen.
Inherent hieraan staan de volgende ontwikkelelementen dit schooljaar centraal:
1. De aanspreekcultuur ontwikkelen (naar een hoger niveau brengen)
2. Van rapport naar portfolio (passend bij het nieuwe concept)
3. Doorontwikkeling 'Burgerschap'
4. Onderzoek doen naar een passend leerlingvolgsysteem
5. Onderzoek doen naar een passend methode Taal/Spelling + keuze tot aankoop voor '24 - '25 (passend bij de kindpopulatie én het nieuwe onderwijsconcept)
6. Realisatie Collegiale Consultatie
7. Verificatie visie en kernwaarden (passend bij het nieuwe onderwijsconcept)
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.