W.A. Scholtenschool

Pluvierstraat 11 9607 RJ Foxhol

  • Onze kinderen hebben de ruimte en de mogelijkheden om te spelen, bewegen, sporten en ontdekken in onze zeer ruim bemeten buitenruimte.
  • Kinderen kunnen op onze onderwijsvakpleinen in verschillende samenstellingen en gepaste mate van zelfstandigheid leren.
  • Bewegend leren doen we binnen en buiten. Ruimtelijk, ervaren, samenwerken en in beweging. Leuk en effectief!
  • Kinderen zijn eigenaar van hun  leerproces. Zij krijgen instructies op de vakpleinen en verwerken leerstof zelfstandig én onder begeleiding.
  • Op onze vakpleinen (Het Jonge Kind, Taal, Rekenen en studieplein) ontdekken en leren de leerlingen.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms komt het voor dat de vaste kracht niet voor de groep kan. We proberen dan via een pool een invalleerkracht te regelen. Waar mogelijk proberen we in eerst instantie een leerkracht te regelen die bekend is met onze school. Helaas is het zo dat we soms geen invaller kunnen vinden. We zullen ouders hier z.s.m. van op de hoogte brengen. We verzoeken ouders om zelf te zoeken naar opvang voor de betreffende leerling. Op een eerste ziekmeldingsdag organiseren wij, als school, de 'opvang' voor de kinderen intern. Bij langere periodes van ziekte/afwezigheid van de leerkracht zetten we een hogere vorm van prioriteit op (structurele) vervanging in. 

Stagiaires bij ons op school

Elk schooljaar ontvangen wij studenten van de Pedagogische Academie (Pabo). De omvang en de duur van de stages hangt af van het leerjaar. Een LIO-student is een vierdejaars student die in de laatste fase van de opleiding zit en een aantal dagen per week, gedurende een half jaar, zelfstandig voor een groep leerlingen staat. Uiteraard gebeurt dit onder supervisie van de groepsleerkracht. Hij/ zij blijft dan ook altijd eindverantwoordelijk,


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de WA Scholtenschool organiseren wij het onderwijs op zgn. vakpleinen. De kinderen in leerjaar 1, 2 en 3 zijn te vinden op het vakplein Het Jonge Kind. Onder leiding van de leerkrachten (en op alle middagen i.s.m. de onderwijsassistent) krijgen de leerlingen binnen thema's passend onderwijs aangeboden. De kinderen van leerjaar 4 t/m 8 ontvangen op het vakplein Taal, Rekenen en op het Studieplein onderwijs. Middels een dagrooster visiteren de leerlingen de betreffende leerkrachten voor instructie op de vakpleinen. 

De leerkrachten zien álle leerlingen van onze school. Zij zien én onderrichten de leerlingen binnen hun eigen vakspecialismen. Professioneel overleg en elkaar feedback, feedup en feedforward geven is onderdeel van het dagelijkse overleg dat plaatsvindt om het onderwijs precies af te stemmen op het kind. 

Voor de leerlingen van groep 7 en 8 werkt de school samen met IMCBasis. Eens per week (dinsdagmiddagen) wordt er i.s.m. met hen onderwijs én inhoud gegeven aan onderwijs op een verrijkende manier. Binnen thema's (bijv. journalistiek, dienstverlening, etc.) krijgen de leerlingen in een tijdsbestek van 2 jaar les van gastdocenten op school en/of op relevante locaties.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Kinderen hebben recht op een aantal uren onderwijs. Hierbij gaat het niet alleen om uren die op het lesrooster staan. We nemen deel aan sportdagen, gaan op excursie of organiseren een schoolbreed project. Om zo efficiënt mogelijk gebruik te kunnen maken van onze lestijd krijgen kinderen vanaf groep 4 een weektaak. Dit houdt in dat de kinderen opdrachten krijgen die ze gedurende de week moeten maken; ze gaan hier zelfstandig mee aan de slag.

Onze primaire taak in onderwijzen, er gaat dan ook veel tijd op onze school naar de basisvakken: rekenen, taal, lezen en wereld oriënterende vakken. Daarnaast vinden we omgang met elkaar erg belangrijk. Sociale vaardigheden aanleren en omgaan met elkaar staan bij ons ook hoog in het vaandel.

In ons onderwijs is er vaak sprake van vakken die elkaar overlappen:

  • Onder sociale vorming vallen de KiVa-lessen. Echter, gedurende de gehele dag zij wij actief bezig met het sociale aspect binnen ons onderwijs. In groep 6 wordt PMT (Psycho Motorische Training) gegeven. Dit kan individueel, maar wordt ook in groepverband aangeboden om te werken aan bijvoorbeeld groepsbinding.
  • Begrijpend lezen wordt in de groepen als vak aangeboden, daarnaast bieden we het waar mogelijk ook aan bij andere vakken.  Vanaf groep 1 stimuleren wij begrijpend luisteren, een voorloper op het vak begrijpend lezen.
  • Levensbeschouwing wordt, naast wereldoriëntatie, in de groepen 5 t/m 8 aangeboden door het inzetten van vormingsonderwijs. Ouders krijgen de gelegenheid om hiervoor te kiezen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met de invoering van passend onderwijs zijn scholen verplicht één keer in de vier jaar een Schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen (Wet op primair Onderwijs, artikel 8, lid 5). In dit SOP geeft onze school aan hoe de ondersteuningen begeleiding op de school eruit ziet en welk aanbod van onderwijs gebaseerd op de formulering basisondersteuning , aanbod voor ondersteuning en extra ondersteuning die aan leerlingen bij ons op schoolgeboden kan worden.

BASISONDERSTEUNING:

t.a.v. leerontwikkeling... 

  • Leesproblemen en dyslexieprotocol
  • Reken en wiskunde problemen of dyscalculie (ERWD)
  • Aanbod voor leerlingen met Nederlands als tweede taal i.s.m. de Taalschool (NT2)
  • Meer- en Hoogbegaafdheid: plusklas op Stichting niveau

t.a.v. medisch-fysiek...

Leerkrachten zijn in het bezit van een bekwaamheidsverklaring voor het doen van een vingerprik bij diabetici en het zetten van een EPI-pen. Ons team voert verder geen medische handelingen uit.

t.a.v. gedrag...

Sociale competenties en voorkomen van gedragsproblemen: KiVa-methode (inclusief steungroep aanpak) en Gouden Weken bij aanvang schooljaar. Monitoring door KiVa en ZIEN.

Indien een leerling tijdens het werken in de groep ondersteuning nodig heeft op het gebied van concentratie en werkhouding kan de leerling een beroep doen op onderstaande interventies:

  • Voorstructureren van werk;
  • Alleen zitten, los van de tafelgroep;
  • Gebruik maken van een geluidswerende hoofdtelefoon;
  • Gebruik maken van een studiebuddy;
  • Werken met een time-timer;
  • Individuele kindgesprekken/kindplannen door leerkrachten of Ib;
  • Incidenteel en voor korte periode, werken in time-out ruimte. (Dit heeft niet de voorkeur) 

Wij kunnen een beroep doen op de orthopedagoog van stichting Ultiem, ter ondersteuning of ter beoordeling. Ook extra ondersteuning vanuit een (tijdelijk) arrangement door een onderwijsassistent of leerkracht behoort in enkele gevallen tot de mogelijkheden. Wij willen er wel voor waken dat er een te groot beroep gedaan wordt op het incasseringsvermogen van een groep of collega. Hiervoor hebben we mede het protocol ongewenst/grensoverschrijdend gedrag vastgesteld.

EXTRA ONDERSTEUNING:

We kunnen onderwijs-zorgarrangementen aanvragen. Sommige leerlingen hebben naast ondersteuning in het onderwijs ook aanvullende zorg nodig, omdat ze zich fysiek of mentaal niet alleen kunnen redden op school. Als een leerling een combinatie van onderwijs en zorg op school krijgt, spreken we van onderwijs-zorgarrangementen. Een onderwijs-zorgarrangement is altijd maatwerk: de behoefte van de leerling of een groep leerlingen bepaalt de aard van het arrangement. Onderwijs-zorgarrangementen komen altijd tot stand door samenwerking tussen ouders, jeugdhulpinstellingen en de school. De school bepaalt uiteindelijk hoe het onderwijs-zorgarrangement vormgegeven wordt, zodat de kwaliteit en continuïteit van de (zorg)ondersteuning gewaarborgd blijft.

t.a.v. leerontwikkeling...

Aanbod voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS)

t.a.v. medisch-fysiek... 

  • Aanbod voor leerlingen met een visuele beperking: extra ondersteuning vanuit Visio (cluster 1).
  • Aanbod voor leerlingen met een auditieve beperking: extra ondersteuning vanuit Kentalis (cluster 2).

t.a.v. gedrag... 

Omdat het werken aan gedrag vaak een nauwe afstemming vraagt met alle betrokkenen rondom een kind werken wij op school samen met stichting “Madelies” in de gezinsklas.

ONZE GRENZEN...

We zijn een reguliere basisschool, waardoor er ook grenzen zijn aan onze zorg:

  • indien er sprake is van verstoring van de rust en orde op school;
  • indien de veiligheid van het kind of de andere kinderen niet gewaarborgd kan worden;
  • indien het welbevinden van het kind of andere kinderen in het geding is;
  • indien er sprake is van chronische aandoeningen,waarbij geen zorg is geregeld door ouders;
  • indien de ontwikkeling van het kind dusdanig stagneert dat het de einddoelen van groep 6 niet kan halen;
  • indien de zorg en begeleiding die de school kan bieden niet toereikend is;
  • indien benodigde medicatie niet wordt toegediend;
  • indien de begeleiding zoveel aandacht vereist,dat er sprake is van verstoring van het onderwijsproces van andere kinderen;
  • indien de visie van de ouders en de school tever uiteenlopen.
  • Indien er twijfels zijn of de school voldoende ondersteuning kan bieden aan een kind, wordt er een zorgvuldige afweging gemaakt. De uitkomsten hiervan zijn onder meer afhankelijk van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind, de omvang en samenstelling van de groep waarin het kind zit (of geplaatst wordt)  en de ervaring en deskundigheden van het team. Indien het op onze school niet (langer) lukt, om een passend onderwijsaanbod te realiseren, gaan we in overleg met ouders andere mogelijkheden bespreken, zoals:

    1. een andere basisschool;
    2. een school voor speciaal basisonderwijs;
    3. een school voor speciaal onderwijs.

    Voor meer informatie verwijzen wij naar onze website: www.wascholtenschool-foxhol.nl, hier vindt u ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP)met alle informatie.

  • Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

    Binnen onze professionalisering op korte termijn, schooljaarplan 23-'24, gaan we werken met een nieuw onderwijsconcept: werken met Vakpleinen.

    Inherent hieraan staan de volgende ontwikkelelementen dit schooljaar centraal:

    1. De aanspreekcultuur ontwikkelen (naar een hoger niveau brengen)

    2. Van rapport naar portfolio (passend bij het nieuwe concept)

    3. Doorontwikkeling 'Burgerschap'

    4. Onderzoek doen naar een passend leerlingvolgsysteem

    5. Onderzoek doen naar een passend methode Taal/Spelling + keuze tot aankoop voor '24 - '25 (passend bij de kindpopulatie én het nieuwe onderwijsconcept)

    6. Realisatie Collegiale Consultatie

    7. Verificatie visie en kernwaarden (passend bij het nieuwe onderwijsconcept)

    Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

    Kwaliteitszorg en schoolplan

    Download het schoolplan

    Aanbod voor het jonge kind

    Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

    Terug naar boven