Openbare Basisschool De Springplank

Lijsterstraat 2 4793 GZ Fijnaart

  • We hebben er zin in!
  • Engels goed zichtbaar in de school.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school presteert al jaren boven het niveau dat op basis van de leerlingenpopulatie verwacht mag worden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Welk niveau van voortgezet onderwijs voor uw kind haalbaar is, hangt niet alleen af van de kwaliteit van de basisschool, maar ook van de interesse, motivatie en aanleg van het kind. Met onderwijs op maat proberen we op OBS De Springplank het maximale uit ieder kind te halen en er zo voor te zorgen dat uw kind in de meest geschikte vorm van voortgezet onderwijs terechtkomt en op die school goed mee kan komen.  

Het Voortgezet onderwijs vraagt van de basisscholen twee gegevens: een schooladvies a.d.h.v. de plaatsingswijzer.                                     OBS De Springplank gebruikt hiervoor bij sommige leerlingen extra de NIO (Nederlands Intelligentie Onderzoek). Het schooladvies wordt gebaseerd op de behaalde resultaten bij de methode-gebonden toetsen, het overzicht van de gegevens van de leerlingenzorg op school (vanuit de IEP-toetsen), maar ook het plezier waarmee de kinderen naar school gaan en de taakgerichtheid waarmee ze hun schooltaken vervullen.   Wij vinden het schooladvies belangrijk, omdat we in de meeste gevallen de leerling al 8 jaar meegemaakt en gevolgd hebben. De school voert met de leerling en de ouders het adviesgesprek voor het VO aan de hand van een schooladvies, de toets-uitslagen die in een plaatsingswijzer staan en de wensen en motivatie van de leerling.   De eventuele uitslag van de NIO, de plaatsingswijzer en het schooladvies worden aan de ouders meegegeven zodat zij zelf hun kind op de school van hun keuze kunnen gaan aanmelden. Bij het aanmelden bij de VO-school besluiten ouders zelf of zij de uitslag van de eindtoets aan de VO-school doorgeven. Ouders en kinderen kunnen zich op verschillende scholen voor Voortgezet Onderwijs oriënteren door het bezoeken van Open Dagen. Op onze school wordt jaarlijks een voorlichting gegeven aan de ouders van groep 8 over de verschillende vormen van VO. Aanmelding van een leerling bij de nieuwe school gebeurt door de ouders. Dit is op alle scholen begin maart.   

Belangrijke punten bij de schoolkeuze De schoolkeuze voortgezet onderwijs is onder andere afhankelijk van de volgende elementen: het advies van de school, de uitslagen van de IEP-eindtoets en eventueel ook andere testgegevens.  

Advies van de school

Het advies van de school wordt met de groepsleerkracht, de IB-er en de directeur opgesteld. Het advies van de groepsleerkracht is belangrijk bij een schoolkeuze. Hij/zij heeft meestal een goed inzicht in de mogelijkheden van uw kind. Daarbij zijn niet alleen de leerprestaties belangrijk, maar ook gegevens over de belangstelling van, de zin in studeren, de wil om zich ergens voor in te zetten en de behoefte aan hobby's en vrije tijd. Dit advies bespreken we met u en u krijgt er een afschrift van.

De Plaatsingswijzer

De Plaatsingswijzer is een instrument met een eenduidige systematiek die de IEP-gegevens verzameld en een overzicht geeft over de ontwikkeling van het individuele kind. Het gaat niet uit van één meetmoment in groep 8, (zoals de IEP Eindtoets) maar biedt zicht op de meerjarige ontwikkeling van een kind vanaf groep 6 tot en met groep 8. Dit op basis van de toetsen binnen het IEP leerlingvolgsysteem. In die zin toont het niet een ‘foto’ van het kind, maar een ‘film’. Daarnaast geeft de Plaatsingswijzer in de vorm van onderwijsprofielen aan of uw kind bijvoorbeeld net iets beter scoort dan zijn of haar onderwijsniveau of daaronder zit. Met de Plaatsingswijzer denken we het schooladvies goed te kunnen onderbouwen en we proberen er mee te bereiken dat onze leerlingen op de voor hen meest passende plek in het voortgezet onderwijs terechtkomen. Al met al leidt dat tot betere kansen voor uw kind. Meer informatie over de Plaatsingswijzer en de profielen kunt u vinden op de site www.plaatsingswijzer.nl .

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het bevorderen en bewaken van veiligheids- , gezondheids- en welzijnsaspecten voor alle bij onze school betrokkenen.Het creëren van een sociaalpedagogisch klimaat, waar alle betrokkenen zich prettig en gewaardeerd voelen.Het bijdragen aan preventie van vormen van incidenten, conflicten en machtsmisbruik.

Om dit te kunnen realiseren vinden wij de volgende uitgangspunten belangrijk:

• Wij accepteren en respecteren elkaar.

• Wij onderschrijven het uitgangspunt dat mannen en vrouwen, jongens en meisjes gelijkwaardig zijn aan elkaar.

• Iedereen gaat respectvol om met persoonlijke verschillen of verschillen voortkomend uit culturele achtergronden.

• Wij bieden een stimulans aan zelfredzaamheid en weerbaarheid.

• Gemaakte afspraken worden door iedereen nageleefd.

Door onze leerlingen te leren proactief te zijn: wat kan ik zelf aan deze situatie of in deze situatie doen, zichzelf vragen te stellen, daaropvolgend keuzes te maken, naar een doel te werken en leren prioriteiten te stellen: belangrijke zaken eerst! We leren onze leerlingen terug te kijken op hun eigen leerproces, gedrag en resultaten. Hier hoort samenwerken en leren van elkaar en van de groep ook bij. We leren onze leerlingen elkaar te respecteren door met elkaar in gesprek te gaan over overeenkomsten en verschillen en op hun eigen manier om te gaan met zelfstandigheid en hun eigen leerstijl. Dit wordt ook gekoppeld aan burgerschap, gebeurtenissen in de schoolomgeving en aan de maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Toegankelijk
  • Dynamisch
  • Grensverleggend en Vertrouwd

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

OBS De Springplank Fijnaart is in 2022 voor het laatst bezocht door de Onderwijsinspectie en in 2023 door de jury excellente scholen.

Dit zegt de inspectie ervan:

 Beoordeling: Goed

De kwaliteit van het onderwijs op basisschool De Springplank in Fijnaart is zeer goed. Deze school voldoet aan de basiskwaliteit en daarmee aan de wettelijke eisen. Daarnaast stelt en behaalt de school eigen kwaliteitsdoelen op overtuigende wijze.

In 2023 heeft de school het predikaat excellent verdiend. Dat is het hoogst haalbare in het primair onderwijs. We onderscheiden ons van andere scholen door het hoge niveau van Engels dat gegeven wordt en de integratie van Engels in ons reguliere aanbod. Het rapport vindt u in de bijlage. Hier zijn we enorm trots op.

Terug naar boven