Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Met topontdekkers combineren we cultuur en wereldoriëntatie. Hierin worden ook groepsdoorbrekende samenwerkingsvormen toegepast.
Plezier in en vertrouwen op eigen kennen en kunnen is de hoofdregel van ons pedagogisch klimaat.
Engels wordt gegeven vanuit een samenwerking met EarlyBird.
Engels horen en zien we overal. Ook jonge kinderen komen er al voortdurend mee in aanraking. Via tv, iPad en smartphone bijvoorbeeld. Engels maakt dus al onderdeel uit van hun wereld, en is minder vreemd voor ze dan we geneigd zijn te denken. De kinderen leren de taal spelenderwijs en je geeft ze een uitstekende basis mee waar ze hun hele leven profijt van hebben. Bovendien hebben ze meer leertijd, omdat ze eerder starten met Engels. En juist dat leidt uiteindelijk weer tot een hoger taalniveau. De school is lid bij Early Bird http://www.earlybirdie.nl . Er komt een vakleerkracht op school en de kwaliteit wordt geborgd.
Er zijn 2 heterogene kleutergroepen op onze school. Zij hebben ieder hun eigen inloop, kringactiviteiten en pauze/moment. De andere activiteiten worden zoveel mogelijk gezamenlijk gedaan, zodat de leerlingen contact kunnen houden met de leerlingen van de andere groep en ook van elkaar blijven leren. Ieder kind heeft een vaste plaats in de klas aan een gekleurd groepje. Deze vaste plaats is voor alle activiteiten gedurende de dag, behalve tijdens werktijd en kringactiviteiten. Deze plaats wisselen we na elke vakantie, zodat de kinderen steeds met andere kinderen leren samen te werken en interactie te beleven met steeds andere kinderen. We starten de dag met een inloop, waarbij de ouders hun kind naar binnen brengen en samen met het kind kunnen beginnen aan het werkje wat er die dag voor het kind klaarligt. Nadat de bel gaat, vertrekken de ouders en starten we met het begroeten van alle kinderen. Tijdens het zelfstandig afmaken van de inloopwerkjes, komen de kinderen in kleine groepjes bij de leerkracht om een taalactiviteit (fonemisch bewustzijn) te doen. De andere kinderen werken ondertussen in stilte verder aan de eigen tafel. Na de inloop doen we de dagopening, waar we de dagen van de week, vandaag - morgen -overmorgen - gisteren - eergisteren bespreken. Ook nemen we de activiteiten van de dag door, de hulpjes, datum, maand en het weer. Daarnaast besteden we extra aandacht aan de letter, cijfer en tegenstelling/ voorzetsel van de week. Gedurende de dag hebben we verschillende kringactiviteiten, die aansluiten bij het thema dat centraal staat. Tijdens deze kringactiviteiten wordt veel aandacht besteed aan voorbereidende taal- en rekenactiviteiten. Deze activiteiten worden voornamelijk in spelvorm aangeboden waarbij er veel bewogen en samengewerkt wordt. Daarnaast besteden we aandacht aan de sociale/emotionele en motorische ontwikkeling, muziek, verkeer, wereldoriëntatie, voorbereidende schrijfactiviteiten, burgerschapsvorming en Engels. Het eten en drinken van de kinderen gebeurd wisselend in de kring of aan tafel op hun vaste plaats.
Elke dag wordt er door de kinderen gewerkt aan een verplichte opdracht.
Dit werkje kan bestaan uit:
- Het werken met ontwikkelingsmaterialen.
- Werken in verschillende hoeken.
- Knutselopdracht.
- Kiezen uit een werkje van het planbord ( kastwerk, hoek of creatief ).
Tijdens de andere werktijden maken de leerlingen indien nodig hun werk af of kunnen een werkje zelf kiezen. Ook hebben we nog verplichte of vrije activiteiten, die we buiten of binnen in de gymzaal uitvoeren
De interne begeleiders (I.B.-er) van OBS de Springplank zijn continu bezig het leerlingvolgsysteem en het onderwijskundig proces op school ( oa de onderwijsplannen en de kwaliteitszorg te optimaliseren en samen met de directeur en het team de nieuwste ontwikkelingen op het onderwijsgebied nauwgezet te volgen en indien nodig te implementeren op school. Daarnaast besteedt zij een groot deel van haar tijd om leerlingen te begeleiden, eventueel te onderzoeken of zo maar een gesprek mee te voeren. Dit betreft voornamelijk kinderen met TOS, dyslexie, ADHD, ADD, autisme en hoogbegaafdheid . Indien nodig wordt voor deze kinderen in overleg met ouders, leerkracht en eventueel externen een plan opgesteld.
Scholen werken met elkaar samen in grotere verbanden, waarin afspraken gemaakt zijn over de begeleiding en ondersteuning die alle scholen in de regio kunnen bieden.
Voor peuters en kleuters die een extra aanbod nodig hebben om een goede start te krijgen in groep 3 bestaat er een VVE aanbod. VVE staat voor Voor- en Vroegschoolse educatie. Samen met het onderwijs, kinder – en peuteropvang en jeugdgezondheidszorg werkt de gemeente Moerdijk eraan om kinderen die kans hebben op een achterstand bij de start van de schoolloopbaan optimale kansen te bieden. Basisschool de Springplank biedt deze kans.