Dr Theun de Vriesskoalle

Johannes Prinsstrjitte 30 9269 NZ Feanwâlden

  • Schoolfoto van Dr Theun de Vriesskoalle
  • Metafoor "de boot"

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari/februari worden de tussentoetsen van CITO afgenomen. Deze toetsen worden uitgebreid geanalyseerd en besproken met de interne begeleider. Indien nodig wordt er actie ondernomen op deze resultaten. Ook worden de resultaten van deze toetsen besproken met de ouders tijdens de contactgesprekken.

De interne begeleider neemt deze resultaten mee naar het kwaliteitsteam en de reken-en taalcoördinator nemen de resultaten ook mee naar de netwerkbijeenkomsten. Hier wordt gekeken hoe de resultaten tot stand zijn gekomen en hoe de resultaten verbeterd kunnen worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor leerlingen en hun ouders is de overstap van het primair onderwijs (po) naar het voortgezet onderwijs (vo) een spannende stap. Deze stap is tevens een bepalende stap in de verder schoolloopbaan van leerlingen. Het schooladvies is vaak het niveau waarop leerlingen uitstromen in het VO. Omdat het schooladvies van de po-school leidend is bij de toelating voor het vo, is het belang van een goed schooladvies extra groot. Het schooladvies is geen momentopname, maar gebaseerd op een breed inzicht in de ontwikkeling van het kind. De gehele schoolloopbaan is relevant bij de totstandkoming van het schooladvies. We streven allemaal naar een schooladvies dat recht doet aan de talenten, ontwikkeling en capaciteiten van de leerling.

Hoe wij op basisschool dr. Theun de Vriesskoalle het schooladvies precies tot stand laten komen, wat de verantwoordelijkheden zijn van de school en de ouders is te lezen in ons protocol op onze schoolsite: "Schooladviesprocedure"

(https://obsdrtheundevries-live-449a4821df06473d-7b74c71.aldryn-media.io/filer_public/92/95/929579da-f9e5-45b7-88d4-07d8fc4dc62a/doorverwijzen_vo.pdf).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Met behulp van de visie van De Vreedzame School willen we kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zichverantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociale verbondenheid
  • Respect voor elkaar
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In juni 2022 hebben wij, ROOBOL en het team van de dr. Theun de Vriesskoalle, de inspectie uitgenodigd om onderzoek naar de waardering "goed" te doen. Het hele verslag is in de bijlage te lezen. Hieronder kunt u de samenvatting lezen:

"Volgens het bestuur is o.b.s. dr Theun de Vriesskoalle een goede school. Het bestuur heeft van deze school de onderwijskwaliteit in kaart gebracht en de inspectie gevraagd een onderzoek naar Goed uit te voeren. Wij zijn het eens met et bestuur dat o.b.s. de Theun de Vriesskoalle een goede school is."

"Er gaat veel goed op o.b.s. dr Theun de Vriesskoalle en daardoor ontstijgt de school op meerdere standaarden de basiskwaliteit. Dat komt omdat de school een heldere visie heeft op onderwijs en daaruit voortvloeiend duidelijke kaders. Dit vormt een doorgaande lijn door de gehele schoolorganisatie. Op de school heerst een sterk lerende cultuur. Het team werkt continu samen aan het versterken van de kwaliteit van het onderwijs en zichzelf. Alles wat de school doet is goed doordacht en afgestemd op de leerlingenpopulatie. Een mooi voorbeeld hiervan is het brede en rijke aanbod."

"We waarderen de onderwijskwaliteit als Goed."

Terug naar boven