Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Tijdens de gehele schoolloopbaan van uw kind(eren) worden er regelmatig toetsen afgenomen. De resultaten van die toetsen worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. We maken gebruik van het IEP (Inzicht Eigen Profiel) leerlingvolgsysteem. Aan de hand van de groepsoverzichten en individuele uitkomsten beoordelen we de resultaten van een bepaald vak/vormingsgebied en proberen we deze bij te stellen indien dit hiertoe aanleiding geeft. Deze bijstelling kan inhouden dat er een andere werkwijze moet worden toegepast of dat er wellicht een andere methode voor dit vakgebied moet worden aangeschaft.
In het schooljaar 2023/2024 zijn de leerlingen van groep 8 met de volgende adviezen uitgestroomd:
Praktijkonderwijs: 1
HAVO/VWO: 5
VMBO TL: 5
VMBO BB/KB: 5
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
De Frissel staat voor een veilige leer- en leefomgeving. Er heerst rust en orde op school en afspraken zijn voor iedereen duidelijk. Wij willen een school zijn waar iedere leerling zich sociaal aanvaard voelt en weet wat hij of zij waard is.
In de Kanjertraining komen eerder genoemde kernwaarden structureel terug in de onderwerpen. Op drie medewerkers na, is iedereen geschoold op het gebied van Kanjertraining. De desbetreffende drie collega's gaan dit schooljaar de cursus volgen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.