<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De organisatie van ons onderwijs
Samen bouwen we aan een school waar onderwijs op maat wordt gegeven, passend bij ieder kind. Daarbij maken leerkrachten en kinderen gebruik van werkwijzen die belangrijk zijn bij leren. Je kunt hierbij denken aan: gestructureerd werken, goede afspraken, veel aandacht voor zelfstandigheid, effectieve instructie, samenwerken, samen leren en plannen maken.
Het zelfstandig werken wordt volgens een vast stramien toegepast in de lessen, waarbij het omgaan met uitgestelde aandacht een belangrijk item is. We werken met een gedifferentieerd aanbod en evalueren dit regelmatig aan de hand van de resultaten en het proces. We maken gebruik van coöperatieve werkvormen waardoor het samenwerken wordt versterkt.
‘Begeleid zelfstandig leren’ betekent middels een week- en dagplan leren om zelfstandig een aantal taken te plannen. We hebben keuzes gemaakt zodat er een doorgaande lijn in de school ontstaat. Voor iedere leerling vanaf groep 3 is er een Chromebook Touch. In de groepen 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van tablets. De inzet hiervan wordt bewust gekozen. De middelen worden ingezet als dit van meerwaarde is voor ons onderwijs.
In deze klokurentabel wordt globaal aangegeven hoeveel tijd per week aan verschillende vakken wordt besteed. Het gaat om een gemiddeld aantal uren.
Op school werken we regelmatig met thema's. Meerdere vakgebieden kunnen dan benut worden en dan kan niet altijd precies aangegeven worden hoeveel tijd er besteed wordt per vak.
Op school maken we voor de sociaal emotionele vorming gebruik van de Kanjertraining. Dit gebruiken we in alle groepen. De leerkrachten op school zijn bijna allemaal gecertificeerd. De collega's die nog geen diploma hebben gaan de cursus dit schooljaar volgen.
De school werkt met combinatiegroepen, waarbij op 3 niveaus wordt lesgegeven. We gaan uit van de \"middenmoot\" met daarnaast het lesaanbod voor leerlingen die moeite hebben om de lesstof zich op de reguliere wijze eigen te maken (intensief groep) en bieden we ook uitdagende lesstof aan voor leerlingen die meer kunnen dan het reguliere aanbod (de plusgroep). We streven ernaar om de leerlingen passend onderwijs te bieden binnen onze mogelijkheden. Wanneer dit niet lukt, overleggen we met ouders en kijken naar de mogelijkheden binnen het onderwijs, door bijvoorbeeld extra hulp aan te vragen of door een passende school voor hun kind te zoeken.
We hebben naast de leerkrachten op school ook een stevig ondersteuningsteam. Er is een onderwijsassistent en een taalspecialist actief op school. Zij ondersteunen de combinatiegroepen en helpen onder andere de leerlingen met een anderstalige achtergrond. Daarnaast hebben we nog een leerkracht die op de woensdagen extra ondersteuning biedt binnen de school.
Daarnaast hebben we voor de pluskinderen van de bovenbouw een plusklasleerkracht die hen hierbij begeleidt. Juf Marjan is iedere veertien dagen een dagdeel bij ons op school. Ze is dan aan het werk met onze meer-kunners en verzorgt een school-overstijgend aanbod. Ze is bezig met zaken als onderzoekend - en ontwerpend leren, leren over jezelf, leren over leren, mind-set, filosoferen en andere uitdagende thema's. Daarnaast is er binnen PCBO een plusklas voor kinderen van groep 5 - 8. Deze plusklas komt wekelijks op woensdag bij elkaar in een van de schoolgebouwen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op locatie De Luchtballon verzorgt Kids First de voorschoolse educatie. Door gebruik te maken van een doorgaande leerlijn sluit het onderwijs van groep 1, de zogenaamde vroegschoolse educatie, goed aan.
Er is regelmatig overleg tussen de medewerkers van de onderbouw en van de beide organisaties voor kinderopvang. Wanneer kinderen de overstap maken naar onze school gebeurt dit door middel van een warme overdracht.