Samenwerkingsschool De Regenboog

Graaf Florisstraat 6 4121 EL Everdingen

  • Een prachtig cadeau van oud-leerlingen
  • Ons ruime schoolplein
  • Het schoolgebouw van buiten
  • De aula van onze school met (zelfstandig) werkplekken en techniektorens

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: de Inspectie van het Onderwijs telt de resultaten van de eindtoets in schooljaar 2020-2021 niet mee in de beoordeling van de scholen en past op een later moment een correctie toe in verband met de coronacrisis.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij alle groepen maken wij gebruik van het landelijk erkende Cito volgsysteem voor de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen. Daarnaast maken wij gebruik van het digitale meetsysteem Scol waarbij wij observaties maken op het sociaal emotionele spectrum. Het gaat steeds om de vraag of de ontwikkeling van het kind in overeenstemming is met de leeftijd. Hoe ontwikkelt het zich? Stagneert de ontwikkeling? Dit leerlingvolgsysteem geeft naast de signalering ook mogelijkheden voor nader onderzoek en begeleidingshulp voor leerkrachten en ouders.

Toetsen is een noodzakelijk hulpmiddel om te onderzoeken of het geleerde werkelijk is opgenomen. We maken onderscheid tussen methodegebonden en niet methodegebonden toetsen. De methodegebonden toetsen geven ons inzicht welke onderdelen van het hoofdstuk door de leerling worden beheerst of waar extra aandacht aan gegeven moet worden. Toch is het ook belangrijk enkele malen per jaar, niet methodegebonden toetsen af te nemen.  Wij gebruiken hiervoor de Cito-toetsen. De resultaten van deze toetsen vertellen ons niet alleen iets over het niveau van het kind in de klas, maar ook over het niveau van het kind t.o.v. de hele leeftijdsgroep op een landelijk niveau. Ook het algemeen resultaat van de hele groep wordt zo beter zichtbaar. Op deze wijze volgen wij de hele schoolloopbaan van het kind die eindigt met de toetsen en de adviezen in groep 8.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In het eerste jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven