Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Samen streven wij ernaar dat alle kinderen uit het dorp Everdingen en haar regio op Samenwerkingsschool “De Regenboog” onderwijs kunnen volgen. Hierbij kijken wij naar de mogelijkheden en talenten van ieder individueel kind en de school. Ons onderwijs is erop gericht dat de leerlingen leren leren in een veranderende samenleving met mensen die verschillende visies, levensovertuigingen en culturele achtergronden hebben.
Door kleinere groepen kunnen wij betere zorg bieden. Binnen de groep is dagelijks Arrangementstijd. Deze wordt ingezet voor kinderen die extra instructie nodig hebben of meer uitdaging. Ook is er een nauwe samenwerking met het OEC en SWV als er extra zorg nodig blijkt.
Binnen de school hebben wij bepaald welke kinderen wij geen passend zorgarrangement kunnen bieden:
- Blind
- Downsyndroom
- Verstandelijke handicap
- Angststoornissen
Daarbij is wel een grensonderbouwing opgesteld, namelijk:
- Wanneer er sprake is van complexe of meervoudige problematiek
- Wanneer een kind volledig blind is
- Wanneer ouders niet meewerken of de problematiek niet onderkennen
- Wanneer de veiligheid van de (mede)leerling en leerkracht niet gewaarborgd kan worden
- Wanneer er geen vroegtijdige signalering en hulp aanvraag plaatsvindt.
Er is ook een zogenaamde middengroep. Hierin staan de orthobeelden waarvoor nog niet collectief bepaald is of dit een kunde of een grens betreft. Hier behoeft het team hulp of aanvullende ondersteuning:
- Albinisme, zeer slechtziend
- Lichamelijke handicap
- Slechthorend in combinatie met spraaktaal problematiek
- Hoogbegaafdheid in combinatie met gedragsproblematiek
- Non-verbale leerstoornis
- PTSS en dissociatie
- PDD NOS
- Reactieve hechtingsstoornis
- FaalangstToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school streeft ernaar om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zowel aan de bovengrens als de ondergrens, in school en in de klas te begeleiden. Blijkt dit niet mogelijk, dan zoeken wij binnen ons netwerk naar mogelijkheden om aan de ondersteuningsbehoefte van leerlingen te voorzien.
Op woensdag en vrijdag zijn de kinderen en leidsters van peuterspeelzaal 'De Zonnestraaltjes' aanwezig van 8.30 uur tot 12.30 uur.