Op kbs De Pontus werken wij met de Kanjer methode.
Alle kinderen moeten zich in hun basisschoolperiode veilig voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Door regels en afspraken zichtbaar te maken, kunnen kinderen en volwassenen, als er zich ongewenste situaties voordoen, elkaar aanspreken op deze regels en afspraken. Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen, stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan! We hebben respect voor onszelf en de ander. Pesten is niet toelaatbaar en wordt bij ons op school niet geaccepteerd.
We vinden het belangrijk preventieve maatregelen te treffen. We bespreken indien nodig op elk gewenst moment de Kanjerafspraken. Deze afspraken gelden op het schoolplein, in de gangen en binnen de groepen. Ook wanneer we met de kinderen op excursie of schoolreis gaan, gelden de kanjerafspraken. Kinderen mogen in hun eigen groep een aanvulling geven op de Kanjerafspraken. Dit zijn de groepsregels.
Alle leerkrachten hebben de Kanjertraining gevolgd. Deze training heeft leerkrachten veel geleerd over groepsprocessen: actief omgaan met het gedrag van de gepeste, de pester en de meelopers. Het uiteindelijke doel van de Kanjertraining is; een sfeer van vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect op onze school creëren.
In elke groep hangen de 5 basisregels van school (= de Kanjerafspraken):
- We vertrouwen elkaar
- We helpen elkaar
- Niemand speelt de baas
- Niemand lacht uit
- Niemand doet zielig
Anti Pestprotocol
Melden van pesten
Het inschakelen van de leerkracht wordt niet opgevat als klikken. Vanaf groep 1 brengen we dit kinderen al bij. Als je wordt gepest of als je ruzie met een ander hebt en je komt er zelf niet uit, dan mag je hulp aan de leerkracht vragen.
Een medeleerling heeft ook de verantwoordelijkheid om het pestprobleem bij de leerkracht aan te kaarten. Alle kinderen zijn immers verantwoordelijk voor een goede sfeer in de groep.
Samenwerking met ouders:
School en gezin halen voordeel uit een goede samenwerking en communicatie. Dit neemt niet weg, dat iedere partij moet waken over haar eigen grenzen. Het is niet de bedoeling dat ouders naar school komen om eigenhandig een probleem voor hun kind te op te komen lossen en in discussie te gaan met de pester en zijn/haar ouders. Dat kan de problemen onnodig verergeren. Bij ongewenst uitdagend gedrag zullen de directie en de leerkrachten hun verantwoordelijkheid nemen en overleg voeren met de ouders van de gepeste leerling en van de pester. De inbreng van de ouders moet vooral zijn: het melden van pesten, het aanreiken van informatie, het geven van suggesties en het ondersteunen van de aanpak van school.
NB: Wanneer een leerling, door een ongelukje of een gewelddadige handeling gewond raakt, neemt de leerkracht dezelfde dag contact op met de ouders/verzorgers van het slachtoffer en de dader.
Aanpak van ruzies en pestgedrag in vier stappen Wanneer kinderen ruzie hebben en/of elkaar pesten pakken wij het pestprobleem aan met behulp van vier stappen:
Stap 1 Er eerst zelf (en samen) uitkomen. In de Kanjertraining leren kinderen hoe je ruzies op kunt lossen. Dit doen we volgens de volgende (aangeleerde) aanpak:
- 1. Ik vind het niet leuk dat je me .................! Wil je daar mee stoppen?
- 2. Wil de ruziemaker stoppen? - > Dank je wel! Wil de ruziemaker niet stoppen! - > Jij doet naar! Bekijk het maar! (+ stevig weglopen!)
Stap 2 Op het moment dat een van de kinderen er niet uitkomt, vertelt hij/zij het probleem aan de juf/meester of als het pesten buiten plaatsvindt tegen de pleinwacht. Want een ruzie of pestprobleem moet voor iedereen naar tevredenheid worden opgelost.
Stap 3 De leerkracht brengt de partijen bij elkaar voor een verhelderingsgesprek en probeert samen met hen de ruzie of pesterijen op te lossen en nieuwe afspraken te maken. Bij herhaling van pesterijen/ruzies tussen dezelfde leerlingen volgen er stappen (zie bij consequenties).
Stap 4 Bij herhaling van het pestgedrag neemt de leerkracht duidelijk stelling en houdt een gesprek met het kind dat pest. Ook wordt een melding gedaan in de map incidentenregistratie. Daarin omschrijft de leerkracht de toedracht van de pesterij. Bij een registratie brengt de leerkracht altijd van beide leerlingen de ouders op de hoogte. Leerkracht(en) en ouders werken in goed overleg samen aan een bevredigende oplossing. De leerkracht biedt altijd hulp aan de gepeste en begeleidt de pester, indien nodig in overleg met externe deskundigen.
Consequenties
De leerkracht ziet dat een kind wordt gepest of de gepeste, of een medeleerling of ouder komen pestgedrag melden en vervolgens leveren stap 1 t/m 4 geen positief resultaat op voor de gepeste leerling. De leerkracht neemt duidelijk stelling tegen het pestgedrag.
Afhankelijk hoelang de pester door blijft gaan met zijn/haar pestgedrag en/of er geen verbetering zichtbaar is in zijn/haar gedrag, volgen sancties.
Fase 1 consequenties
- Door gesprek: bewustwording voor wat hij/zij met het gepeste kind uithaalt
- Afspraken maken met de pester over gedragsveranderingen
- Een leerling krijgt van de directie een waarschuwing. De waarschuwing wordt door de directie vastgelegd op de incidentenregistratiekaart.
De naleving van deze afspraken komen aan het eind van iedere week (voor een periode) in een kort gesprek aan de orde.
De leerkracht heeft een gesprek met de ouders over bovenstaande acties. De medewerking van de ouders wordt nadrukkelijk gevraagd om een einde aan het probleem te maken.
Fase 2 consequenties
- Bij aanhoudend pestgedrag kan deskundige hulp worden ingeschakeld van de adviseur van het SPPOH of van externe deskundigen (o.a. de schoolarts en/of de jeugdverpleegkundige van de GGD-afdeling Jeugdgezondheidszorg, schoolmaatschappelijk werk of andere deskundigen).
Fase 3 consequenties
- Als na een cyclus van drie weken, waarin de gesprekjes hebben plaatsgevonden en er geen verbetering optreedt, kan ervoor gekozen worden om binnen de school een kind tijdelijk buiten de eigen groep te plaatsen, de zogenaamde time-out. De time-out kan alleen door de directie worden opgelegd. Hij/zij brengt de ouders hiervan op de hoogte.
Fase 4 consequenties
- In extreme gevallen wordt een kind door de directie geschorst of verwijderd.
Weerbaar worden
Het is van groot belang dat een gepest kind leert om te gaan met pestgedrag. We willen dat de leerling weerbaar wordt. In overleg met de leerling en de ouders/verzorgers worden de volgende opties besproken:
- Inplannen van specifieke oefeningentijdens de Kanjerlessen
- Persoonlijke begeleiding door de leerkracht(en)
- Persoonlijke begeleiding door schoolmaatschappelijk werk
- Persoonlijke begeleiding door het volgen van een specifieke weerbaarheidstraining.