SKPOEL heeft voor haar scholen een klachtenregeling vastgesteld. Deze regelt de behandeling van klachten die te maken hebben met gedragingen van en/of beslissingen voor de betrokkenen bij de school. Verreweg de meeste klachten worden in goed overleg met medewerkers en schoolleiding naar tevredenheid opgelost. Lukt dit echter niet, dan kan de klachtenprocedure in werking treden. We onderscheiden twee soorten klachten: 'Seksuele intimidatie en machtsmisbruik' en 'Overige klachten'.
Seksuele intimidatie en machtsmisbruik
Sinds 1 juli 1997 bestaat de wettelijke meld- en aangifteplicht bij (vermoeden van) seksuele intimidatie en machtsmisbruik. Deze is van toepassing op iedereen in en rond de school. Veiligheid is een basisbehoefte van iedereen. Bij gebrek aan veiligheid kun je niet goed functioneren. Daarom is het zo belangrijk dat iedereen zich veilig kan voelen op school. Seksuele intimidatie en machtsmisbruik zorgen voor een gevoel van onveiligheid en vormen een bedreiging voor de ontwikkeling van iedereen die hiermee wordt geconfronteerd.
Wat wordt verstaan onder seksuele intimidatie en machtsmisbruik?
Seksuele intimidatie is ongewenst seksueel getinte aandacht, die tot uiting komt in verbaal, fysiek of non-verbaal gedrag. Voorbeelden van verbaal intimiderend gedrag zijn: opmerkingen over uiterlijk en/of kleding, seksueel getinte opmerkingen en intieme vragen stellen. Voorbeelden van fysiek intimiderend gedrag zijn: moedwillig botsen, tegen de billen slaan en onzedelijk betasten. Voorbeelden van non-verbaal intimiderend gedrag zijn: in kleding gluren en seksueel getinte cadeautjes geven, dicht bij staan.
Wat te doen als u te maken krijgt met seksuele intimidatie? Als u te maken krijgt met seksuele intimidatie zijn er 3 mogelijkheden:
1. De vertrouwenscontactpersonen van de school
2. De externe vertrouwenspersoon van de GGD
3. De vertrouwensinspecteur van het onderwijs
ad 1) De vertrouwenscontactpersonen van de school
Op onze scholen zijn contactpersonen (ook wel interne vertrouwenscontactpersonen genoemd) aanwezig. Zij kunnen luisteren naar de klacht van u en uw kind en u doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon van de GGD en / of naar de vertrouwensinspecteur.
Interne vertrouwenscontactpersonen
De taken van de wettelijke aangestelde interne vertrouwenscontactpersonen zijn:
- Eerste opvang
- bieden van emotionele steun
- geven van informatie over mogelijke vervolgstappen.
- (desgewenst) adviseren
- doorverwijzen naar externe vertrouwenspersonen - Preventie
- voorlichting geven over (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten, discriminatie - Begeleiding
- begeleiden van leerlingen door middel van gesprekken.
- onderhouden van contacten met leerkrachten met betrekking tot problemen van een leerling of een groep leerlingen. - Borging
- ervoor zorg dragen dat iedereen zich geborgen en veilig voelt binnen de school.
ad 2) Externe vertrouwenspersoon GGD
Wilt u liever eerst een en ander vertrouwelijk bespreken dan kunt u het beste direct contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon van de GGD. Deze heeft namelijk niet de verplichting te melden bij het bestuur en hoeft ook geen aangifte te doen bij justitie. Hij / zij zal samen met u bekijken wat er aan de hand is en welke stappen er gezet kunnen worden. U kunt hiervoor het centrale meldpunt bellen in Breda, tel. 076-5282241. Zij zorgen vervolgens dat u teruggebeld wordt door één van de zes medewerk(st)ers van de GGD (artsen en verpleegkundigen) die deskundig zijn op dit gebied.
ad 3) De vertrouwensinspecteur van het onderwijs
U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de vertrouwensinspecteur van het onderwijs voor advies. Ook deze persoon heeft geen meld- en aangifteplicht. Voor klachtenmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld kunt u zich wenden tot: Meldpunt vertrouwensinspecteurs: tel. 0900-1113111 (lokaal tarief).
Indienen van een officiële klacht In veel gevallen zal uw overleg met een vertrouwenspersoon leiden tot vervolgafspraken. Als gevolg daarvan of aansluitend daarop, kunt u ervoor kiezen een officiële klacht in te dienen. Daarvoor kunt uterecht bij LKC Landelijke klachtencommissie Onderwijs . De externe vertrouwenspersoon van de GGD kan u hierbij desgewenst begeleiding geven.
Let op! Sommige vormen van seksuele intimidatie zijn volgens de wet strafbaar. We spreken dan van een zedenmisdrijf ofwel een strafbaar feit. Als u bij de vertrouwenscontactpersoon van de school melding maakt van een strafbaar feit (ontucht, aanranding, verkrachting) is deze persoon verplicht dit te melden aan het bestuur. Het bestuur is op zijn beurt verplicht hierover de vertrouwensinspecteur van het onderwijs te raadplegen. Als zij beiden vermoeden dat hier sprake is van een strafbaar feit is het bestuur verplicht hiervan aangifte te doen bij justitie.
Overige klachten Hierna kunt u lezen waar u met uw klacht terecht kunt. U bepaalt zelf of u de beschreven volgorde aanhoudt, of dat u stappen wilt overslaan.
Wanneer u een klacht heeft over het onderwijs of de gang van zaken in of buiten de klas, dan willen we graag dat u met deze klacht naar school komt. We zijn voorstanders van een gezamenlijke oplossing van enig probleem. U neemt bij voorkeur contact op met de betrokken leerkracht(en) of de vertrouwenscontactpersoon om te proberen de klacht naar ieders tevredenheid te bespreken en af te handelen.
U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de interne begeleiders of de directeur om de klacht naar ieders tevredenheid te bespreken en af te handelen.
U kunt met uw klacht ook terecht bij de algemeen directeur/bestuurder, mevrouw P. den Hollander (T: 076-5030260), die als bestuur uw klacht in behandeling neemt. Er wordt onderzocht of de klacht door bemiddeling kan worden afgehandeld of dat deze door de externe klachtencommissie afgehandeld dient te worden. Het bestuur neemt binnen 6 weken een besluit met betrekking tot de afhandeling van de klacht.