Wat is de klachtenregeling?
Medewerkers van onze school geven uw kind zo goed mogelijk onderwijs. Daarnaast moet uw kind zich op school veilig voelen en plezier hebben. Dat kan alleen door correct en zorgvuldig met elkaar om te gaan. Helaas worden er af en toe ook fouten gemaakt. Bespreek de gevolgen hiervan eerst met de leerkracht en/of andere direct betrokkenen. De leerkracht zoekt samen met de leerling of zijn/haar ouders naar een oplossing. Lukt het niet om samen met de leerkracht een goede oplossing te vinden, bespreekt u de zaak dan met de directie of met de interne contactpersoon van de school.
Interne vertrouwenspersoon
De interne vertrouwenspersoon is er voor het belang van de leerlingen en de ouders. Hij/zij informeert u over wat u zelf kunt doen om het probleem op te lossen en wijst u op de mogelijkheid om een van de externe vertrouwenspersonen in te schakelen. Is de interne vertrouwenspersoon van de school ook de groepsleerkracht van uw kind en deel van uw zorg, overlegt u dan rechtstreeks met de directie. U kunt ook het bestuur inschakelen. Het bestuur zal u verwijzen naar de externe vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersonen op ons op school is dat: Hanya Kouters
Externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersonen zijn onafhankelijk en behandelen hun contacten vertrouwelijk. Zij geven advies, zoeken naar oplossingen en verwijzen naar hulpverlenende instanties als dat nodig is. U kunt contact opnemen met de externe vertrouwenspersonen met problemen van welke aard dan ook. Denk hierbij aan zaken waar u of uw kind met niemand anders over durft of wilt praten. Een gesprek met een externe vertrouwenspersoon is altijd vertrouwelijk en er worden alleen stappen gezet met toestemming van u of van uw kind. De externe vertrouwenspersonen voor alle PCPO-scholen zijn werkzaam bij Vertrouwenswerk.nl:
Annelies de Waal
Telefoon: +31 6 33646887
[email protected]
Roy Ploegmakers
Telefoon: +31 648088774
[email protected]
Landelijke klachtencommissie
Leiden alle genoemde mogelijkheden niet tot een oplossing dan informeren de externe vertrouwenspersonen u over het schriftelijk indienen van uw klacht bij de landelijke klachtencommissie GCBO (Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs).
Het adres is:
Stichting GCBO
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
T 070- 3861697
e-mail: [email protected] / Website: www.gcbo.nl
Samengevat
Heeft u een klacht, houdt u onderstaande volgorde aan:
1. Overleg met de groepsleerkracht
2. Bij onvoldoende resultaat, neem contact op met de directie of de interne vertrouwenspersoon:
a. De directeur wijst op de mogelijkheid de interne vertrouwenspersoon in te schakelen.
b. de interne vertrouwenspersoon wijst op de mogelijkheid de externe vertrouwenspersoon in te schakelen.
3. Bij onvoldoende resultaat wordt verwezen naar het bestuur:
a. Het bestuur wijst de klager altijd op de mogelijkheid de externe vertrouwenspersoon in te schakelen.
4. Overleg met de externe vertrouwenspersoon:
a. Geven van advies, zoeken naar een oplossing en verwijzen naar hulpverlenende instanties indien nodig.
5. Mocht dit niet voldoende zijn, dien dan schriftelijk een klacht in bij de landelijke klachtencommissie:
a. Bij (vermoeden van) een zedenmisdrijf door iemand die op school taken uitvoert, staat in de wet beschreven hoe directie en personeel van een school moet handelen.
b. Directie en personeel zijn verplicht direct het bestuur op de hoogte te brengen.
c. Het bestuur overlegt met de vertrouwensinspecteur. Als het bestuur en de vertrouwensinspecteur oordelen dat inderdaad sprake is van een (vermoeden van) zedenmisdrijf, doet het bestuur hiervan aangifte bij de politie.