Katholieke Basisschool D'N OVERKANT

Edward Poppelaan 18 4874 NA Etten-Leur

  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool D'N OVERKANT
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool D'N OVERKANT
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool D'N OVERKANT
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool D'N OVERKANT
  • Schoolfoto van Katholieke Basisschool D'N OVERKANT

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het voorjaar van 2020 is de eindtoets niet afgenomen i.v.m. Corona. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de toetsen vanuit het LVS afgenomen.

De resultaten worden schoolbreed besproken in een schoolbijeenkomst Opbrengst Gericht Passend Onderwijs via Focus PO. In die bijeenkomsten analyseren we de gegevens en bekijken we of we "op koers" liggen voor het behalen van onze doelen op de eindtoets.

Daarnaast zijn er groepsbesprekingen met IB.

Bij de groepen 1 en 2 wordt via het leerlingvolgsysteem van "Bosos" bekeken of de leerlingen hun leer-, ontwikkelingsdoelen halen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van groep 7 krijgen de kinderen een pré advies op basis van kind kenmerken. Dan kunt u denken aan zaken als probleemoplossend vermogen, interesse, werkhouding, zelfstandigheid en huiswerkattitude. Verder nemen we daarin mee: de methode toetsen en de toetsen van ons LVS (LeerlingVolgSysteem) E6 (Eind groep 6)  en M en E toetsen groep 7 Midden en Eind). Dit blijven we volgen in groep 8 waar het uiteindelijk leidt tot ons definitief advies. Dit jaar wordt voor het eerst de zogenaamde doorstroomtoets afgenomen. (zie kopje hierboven). Meer gedetailleerde informatie krijgen de ouders van de kinderen van groep 8 aan het begin van het schooljaar
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit onze visie vinden we het heel belangrijk dat ons pedagogisch klimaat goed is. Kinderen moeten zich goed gezien en gewaardeerd voelen.

We maken hiervoor onder andere gebruik van de methode 'De Vreedzame School'.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • je veilig voelen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven