Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Per half jaar verzamelen we de opbrengstgegevens van alle leerlingen in de school. Daartoe gebruiken we in de groep 1/2 Focus Po 1/2. Vanaf groep 3 gebruiken we toetsen uit het Cito LOVS. Dit schooljaar oriënteren we ons op de leerlingmodule Focus PO voor groep 3 t/m 8. Ook oriënteren we ons dit schooljaar op een opvolger voor Cito 3.0.
Alle opbrengstgegevens worden elk halfjaar in een schooloverzicht geplaatst, waarin de school- en groepsopbrengsten met de schoolambities kunnen vergelijken. We kijken echter niet alleen naar de opbrengsten, maar beoordelen per leerling elk halfjaar of hij opbrengstgericht en passend onderwijs heeft genoten. Dat doen we aan de hand van drie indicatoren:
vaardigheidsgroei,
beheersing van de cruciale leerdoelen,
betrokkenheid.
Deze indicatoren noteren wij in een groepsoverzicht.
Tijdens onze halfjaarlijkse schoolbespreking doorlopen wij met deze twee overzichten en het onderwijsplan de cyclus van planmatig handelen, evalueren, analyseren, plannen en uitvoeren. Uit de schoolbespreking komt een mogelijke verbeteraanpak op schoolniveau voort. Uit de groepsbespreking per leerjaar komen vervolgens mogelijke interventies op groeps- en leerlingniveau voort voor de duur van een halfjaar. Deze verbeteraanpak en interventies evalueren we tussen twee schoolbesprekingen in; dus na tien weken. De verbeteraanpak en interventies gaan over concrete maatregelen om het onderwijs opbrengstgerichter dan wel passender te maken.
Beleid totstandkoming schooladvies voortgezet onderwijs
Doel: Het geven van een passend advies voor de start op het voortgezet onderwijs.
Hierbij is ons uitgangspunt: Het advies is passend bij wat een leerling kan, wat een leerling doet en waar de kans van slagen het grootst is. Dit zorgt er voor dat een kind graag naar school gaat, tot leren komt en gelukkig is. Het advies wordt geformuleerd door de groepsleerkracht, de IB-er en de directeur en is gebaseerd op diverse bronnen.
Wat is het tijdpad?
Juni groep 7: De leerlingen krijgen tijdens het rapportgesprek een “Denkrichting Vermoedelijk Brugklastype”
Januari groep 8: Tijdens het rapportgesprek krijgen de leerlingen het “voorlopig advies”.
Februari groep 8: Leerlingen maken de doorstroomtoets.
Maart groep 8: De leerlingen ontvangen schriftelijk het “definitieve advies”.
Met dit definitieve advies kunnen de leerlingen tussen eind maart aangemeld worden op de middelbare school.
Hoe verloopt de procedure? Hoe komen de denkrichting en het voorlopig advies tot het meest passende brugklastype tot stand?
Het advies wordt geformuleerd door de groepsleerkracht, de IB-er en de directeur en is gebaseerd op de volgende gegevens:
• Methodeonafhankelijke toetsen (Cito Leerling in Beeld) Hierbij wordt gekeken naar de ontwikkelingslijn.
• Kindkenmerken: concentratie, werktempo, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen, betrokkenheid, huiswerkhouding
• Overige diagnostische toetsgegevens Denk hierbij aan capaciteitenonderzoek, ontwikkelingsstoornissen enz.
• Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften
Hoe komt het definitieve advies tot stand?
Ons uitgangspunt is dat het advies passend moet zijn bij wat een leerling kan, wat een leerling doet en waar de kans van slagen het grootst is. We kijken bij het bepalen van het definitieve advies naar alle bovenstaande gegevens, het voorlopig advies en vullen dit aan met het resultaat van de doorstroomtoets. In de meeste gevallen is het voorlopige advies gelijk aan het definitieve advies. Als uit de doorstroomtoets een hogere score komt dan verwacht, kunnen wij het definitieve advies naar boven afronden. Hierbij wordt de uitslag van doorstoomtoets niet één op één overgenomen, maar worden alle gegevens opnieuw bekeken. Indien we van een bijstelling afzien, zullen wij goed motiveren waarom wij zo’n bijstelling niet in het belang van de leerling achten en dit aan ouders toelichten. Aan het begin van het schooljaar, wordt in de groepen 7 en 8 deze procedure met leerlingen en ouders gedeeld. Leerlingen krijgen in de klas de powerpoint met uitleg te zien. De leerkracht licht dit uiteraard toe. Ouders krijgen in de week van de inloopmiddagen de presentatie in de vorm van een film toegestuurd via SocialSchools. Hierbij wordt verwezen naar dit beleidsstuk dat op de website te vinden is.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We willen zorgen voor een sfeer, waarbij kinderen zich prettig en veilig voelen.
Respect voor elkaar staat hierbij centraal.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.