SKPOEL heeft voor haar scholen een klachtenregeling vastgesteld. Deze regelt de behandeling van klachten die te maken hebben met gedragingen en/of beslissingen voor de betrokkenen bij de school. Verreweg de meeste klachten worden in goed overleg met medewerkers en schoolleiding naar tevredenheid opgelost. Lukt dit echter niet, dan kan de klachtenprocedure in werking treden.
Interne vertrouwenscontactpersonen
De taken van de wettelijke aangestelde interne vertrouwenscontactpersonen zijn:
- eerste opvang - bieden van emotionele steun - geven van informatie over mogelijke vervolgstappen. - (desgewenst) adviseren - doorverwijzen naar externe vertrouwenspersonen
- preventie - voorlichting geven over (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten, discriminatie
- begeleiding - begeleiden van leerlingen door middel van gesprekken. - onderhouden van contacten met leerkrachten met betrekking tot problemen van een leerling of een groep leerlingen
- borging - ervoor zorg dragen dat iedereen zich geborgen en veilig voelt binnen de school.
Externe vertrouwenspersoon GGD
Wil je liever eerst een en ander vertrouwelijk bespreken dan kun je het beste direct contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon van de GGD. Deze heeft namelijk niet de verplichting te melden bij het bestuur en hoeft ook geen aangifte te doen bij justitie. Hij / zij zal samen met jou bekijken wat er aan de hand is en welke stappen er gezet kunnen worden. Je kunt hiervoor het centrale meldpunt bellen in Breda, tel. 076-5282241. Zij zorgen vervolgens dat je teruggebeld wordt door één van de zes medewerk(st)ers van de GGD (artsen en verpleegkundigen) die deskundig zijn op dit gebied.
De vertrouwensinspecteur van het onderwijs
Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de vertrouwensinspecteur van het onderwijs voor advies. Ook deze persoon heeft geen meld- en aangifteplicht.
Voor klachtenmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld kun jij je wenden tot:
Meldpunt vertrouwensinspecteurs: tel. 0900-1113111 (lokaal tarief)
Indienen van een officiële klacht
In veel gevallen zal jouw overleg met een vertrouwenspersoon leiden tot vervolgafspraken. Als gevolg daarvan of aansluitend daarop, kun je ervoor kiezen een officiële klacht in te dienen. Daarvoor kun je terecht bij Landelijke klachtencommissie Onderwijs (LKO) . De externe vertrouwenspersoon van de GGD kan jou hierbij desgewenst begeleiding geven.
Let op! Sommige vormen van seksuele intimidatie zijn volgens de wet strafbaar. We spreken dan van een zedenmisdrijf ofwel een strafbaar feit. Als je bij de vertrouwenscontactpersoon van de school melding maakt van een strafbaar feit (ontucht, aanranding, verkrachting) is deze persoon verplicht dit te melden aan het bestuur. Het bestuur is op zijn beurt verplicht hierover de vertrouwensinspecteur van het onderwijs te raadplegen. Als zij beiden vermoeden dat hier sprake is van een strafbaar feit is het bestuur verplicht hiervan aangifte te doen bij justitie.
Overige klachten
Hierna kun je lezen waar je met jouw klacht terecht kunt. Je bepaalt zelf of jij de beschreven volgorde aanhoudt, of dat je stappen wilt overslaan.
Waar kun je terecht?
Je neemt bij voorkeur contact op met de betrokken leerkracht(en) of de vertrouwenscontactpersoon om te proberen de klacht naar ieders tevredenheid te bespreken en af te handelen. Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de directeur om de klacht naar ieders tevredenheid te bespreken en af te handelen. Je kunt met jouw klacht ook terecht bij de algemeen directeur/bestuurder, die als bestuur jouw klacht in behandeling neemt.
Er wordt onderzocht of de klacht door bemiddeling kan worden afgehandeld, of dat deze door de externe klachtencommissie afgehandeld dient te worden. Het Bestuur neemt binnen 6 weken een besluit met betrekking tot de afhandeling van de klacht. Wanneer je een klacht hebt over het onderwijs of de gang van zaken in of buiten de klas, dan willen we graag dat je met deze klacht naar school komt. We zijn voorstanders van een gezamenlijke oplossing van enig probleem.
Afhankelijk van de klacht kun jij je eerst wenden tot de groepsleerkracht of de schoolleiding. Iedere klacht wordt zorgvuldig behandeld. Mocht je van mening zijn dat jouw klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld, dan kunt u zich alsnog wenden tot het bestuur, in de persoon van algemeen directeur/bestuurder.