Basisschool Willibrordus

Postelstraat 19 A 5296 LM Esch

  • Schoolfoto van Basisschool Willibrordus
  • We hebben het certificaat voeding behaald, in schooljaar 2022-2023 is het opnieuw uitgegeven.
  • Heerlijk spelen in een groene omgeving.
  • Waterontdekplek achter de school.
  • Schoolfoto van Basisschool Willibrordus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We werken met het CITO leerlingvolgsysteem "leerling in beeld". Twee keer per jaar, in januari en in juni, nemen we bij de kinderen in groep 3 tot en met 7 Cito toetsen af. We toetsen de onderdelen: rekenen, spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en studievaardigheden. In groep 8 worden deze toetsen in oktober/november afgenomen. De leerlingen stellen daarna doelen waaraan ze gaan werken. In februari nemen we de CITO doorstroomtoets af.

De methodetoetsen nemen we af na ieder blok. De uitslagen publiceren we in het ouderportaal. Ouders kunnen zo de resultaten van hun kinderen volgen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen, gebruiken we het leerlingvolgssysteem van Parnassys.

Ouders kunnen op elk moment inzien hoe de vorderingen van hun kind zijn in het Ouderportaal van Parnassys. De methodegebonden toetsen staan het hele jaar open.Daarnaast volgen wij de leerlingen op hun competentie en ontwikkellijnen binnen Jeelo. Via een persoonlijke code kunnen leerlingen en ouders hun ontwikkelingen zien. Ook de uitslagen van de toetsen van het cito-leerlingvolgsysteem zijn in het ouderportaal te zien. Na de cito-toetsen zijn er kind-oudergesprekken. De ontwikkeling van het kind en de gestelde doelen staan in deze gesprekken centraal. 

Twee keer per jaar nemen we de toetsen van het cito-leerlingvolgsysteem "leerling in beeld" af. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met toetsprotocol. De toetsresultaten worden geanalyseerd door het team. Hierbij wordt gekeken of leerlingen voldoende groei doormaken. Indien nodig wordt het onderwijsprogramma van de kinderen aangepast. Dit geldt zowel voor kinderen die extra leerstof aan kunnen, als voor kinderen die extra hulp of oefenstof nodig hebben. Deze analyse bespreekt de leerkracht met de intern begeleider tijdens een groepsbespreking.

Aan de hand van de toetsresultaten bekijken we eveneens welke lesstof voldoende is aangeboden en welke lesstof meer aandacht behoeft. Zo gebruiken we de resultaten van de toetsen om ons onderwijs verder te verbeteren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze uitdaging is de kinderen uit te laten stromen naar het schooltype en niveau dat bij hen past. Het stellen van persoonlijke doelen, door de leerlingen, en de begeleiding van de leerkrachten hierbij, zorgen voor een hogere betrokkenheid en motivatie van de kinderen. 

Eind groep 7 wordt er al een indicatie afgegeven waar de kinderen uit zullen stromen. In groep 8 wordt het advies in januari gegeven en na de doorstroomtoets een definitief advies. Mocht de doorstroomtoets een zodanig andere uitslag geven dan het advies is dan voeren we daar het gesprek over met de ouders, het advies kan dan nog aangepast worden. Het advies zal nooit lager uitvallen. 

De kinderen gaan, over het algemeen, naar scholen in Boxtel of Vught. Met alle onderwijsorganisaties waarnaar de kinderen uitstromen, hebben wij contacten en is er een warme overdracht van de leerlingen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kanjertraining, voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect.

Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen.

Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas. Hierdoor kunnen kinderen weer tot leren komen en leerkrachten aan lesgeven. Wij kiezen voor de Kanjertraining omdat we de sociale veiligheid belangrijk vinden en een prettig schoolklimaat voor kinderen willen stimuleren.  De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief).Kanjertraining is een gedegen lesmethodiek voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden. Met Kanjertraining hebben we een duidelijke visie in handen voor kinderen, leerkrachten en ouders, zodat zij zich op een positieve manier weten te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden.

Kanjertraining kenmerkt zich door een nauwe samenwerking van ouders met leerkrachten. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Er worden oplossingen bedacht waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. De Kanjertraining is opgenomen in de database voor effectieve jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) als effectief volgens sterke aanwijzingen. Dat is de hoogst mogelijke erkenning. De methode kent een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KanVAS) dat erkend is door Cotan en door de Onderwijsinspectie en wordt gebruikt om de sociale veiligheid bij kinderen te meten. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.

Het team zal een driedaagse training ondergaan en er zal een ouderavond voor de ouders van ons kindcentrum georganiseerd worden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • verantwoordelijkheid
  • eerlijkheid
  • plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven