Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepen 1 tot en met 8 zijn onderverdeeld in twee bouwen:
* de onderbouw: groep 1 t/m 4
* de bovenbouw: groep 5 t/m 8
In de leerjaren 1-2 zitten vier, vijf en zesjarigen bij elkaar, hier spreken we van heterogene groepen.
Het leeftijdsverschil heeft vaak een positieve invloed op de (sociale) ontwikkeling van kinderen. Jongere kinderen leren van de oudere kinderen, de oudere kinderen leren veel van het helpen van jongere kinderen. Bovendien leren kinderen in combinatiegroepen over het algemeen erg goed zelfstandig en geconcentreerd werken.
De leerlingenaantallen zijn in de groepen 3-4-5 zodanig dat we werken met combinatiegroepen.
We hebben een groep 3-4 en een groep 4-5. In de combinatiegroepen onderwijst één leerkracht twee jaargroepen. We hebben drie stagiaires onderwijsassistent die stage lopen in de combinatiegroepen.
De groepen 6-7-8 zijn homogene groepen. Kinderen van een leerjaar zitten bij elkaar.
In groep 1-2 hebben wij heterogene groepen, kinderen van vier tot en met zes jaar zitten bij elkaar in de groep.
We observeren en registreren het ontwikkelingsproces van de kinderen met een observatie- en registratiemodel.
Om de onderwijsdoelen te bereiken, bieden wij de volgende activiteiten aan:
We werken met de Jeelo-projecten. De zes projecten zijn verdeeld over het schooljaar. De onderwerpen zijn de leidraad voor onze activiteiten. We zetten de LIST-methodiek (LIST staat voor Lees Interventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak) in om taal en de voorbereiding op het lezen te stimuleren.
- spelen en spel
- kring- zang- en dansspelen
- voor beginnende geletterdheid en het aanvankelijk leesproces zijn wij gestart met LIST en maken ook gebruik van de Jeelo taallijnen.
- voor beginnende gecijferdheid gebruiken wij de rekenlijnen en Met sprongen vooruit.
- kringactiviteiten: gesprekken, verhalen, raadsels, rijmen, versjes
In de groepen 3 tot en met 8 maken we gebruik van methodes.
Sinds schooljaar 2016-2017 werken we voor de wereld-oriënterende vakken met Jeelo.
Voor taal, spelling, rekenen en begrijpend lezen werken we in drie niveaus. Een instructiegevoelig niveau, instructieafhankelijk- en een instructieonafhankelijk niveau. Tijdens de instructie zetten we EDI in. EDI staat voor expliciete, directe, instructie. Door deze manier van instructie geven checkt de leerkracht tijdens de les of de leerlingen het lesdoel hebben behaald.
Taal/Spelling: we gebruiken de methode Staal, bestemd voor groep 3 tot en met 8.
Technisch lezen/Begrijpend lezen: voor het aanvankelijk lezen in groep 3 maken we gebruik van materialen uit de methode Veilig leren Lezen gecombineerd met het aanbod in Jeelo. De LIST-methodiek (LIST staat voor Lees Interventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak) is het uitgangspunt. Het voortgezet technisch lezen gebeurt in de groepen 4 tot en met 8 door inzet van de methode Leeslink en de bronnen van Jeelo. Vanaf medio groep 4 gebruiken we voor Begrijpend Lezen Nieuwsbegrip en de bronnen van Jeelo en leeslink.
Rekenen: we gebruiken de methode Wereld in Getallen5.
Schrijven: we werken met de methode Schrijfvriend. In de groepen 3 en 4 krijgen de kinderen het lopend schrift en de hoofdletters aangeboden.
Wereldoriëntatie/ Expressievakken: we vinden het belangrijk dat de kinderen kennis en begrip krijgen voor de wereld om hen heen door te werken met projecten. Het inzetten van maatschappelijke organisaties en de talenten van ouders zien wij als een belangrijke toevoeging. Sociale redzaamheid en relationele en seksuele vorming komen eveneens aan de orde. We gebruiken hiervoor Jeelo. De twaalf projecten zijn verdeeld over twee jaar.
Bewegingsonderwijs. De kinderen krijgen anderhalf uur in de week bewegingsonderwijs in onze eigen gymzaal. We gebruiken daarvoor de methode Basislessen Bewegingsonderwijs
Vanaf schooljaar 2018-2019 besteden we in alle groepen aandacht aan het Nationaal Mediapaspoort
Engels Vanaf groep 1 tot en met 8 werken we met de digitale methode Groove me.
Met ingang van dit schooljaar (2023-2024) starten we met "Kanjertraining". Een sociaal emotionele methode die kindcentrumbreed ingezet zal worden. Het team zal hier trainingen voor volgen.
Goede onderwijsondersteuning begint met goed onderwijs. Wij gaan ervan uit dat de onderwijs -ondersteuningsbehoefte van kinderen verband houdt met de kwaliteit van het onderwijs.
Goed onderwijs is onderwijs dat minstens kan bogen op een basisarrangement verleend door de inspectie van het onderwijs én dat wordt uitgevoerd volgende de uitgangspunten en principes van het handelingsgericht werken.
Binnen SWV De Meierij is de basisondersteuning gedefinieerd. Dit is het niveau van lichte ondersteuning dat alle scholen primair onderwijs (basisscholen, speciale basisscholen en speciaal onderwijs) binnen ons samenwerkingsverband minimaal kan bieden aan alle leerlingen. Basisondersteuning bevat planmatig en handelingsgericht werken (HGW) binnen een hoogwaardige ondersteuningsstructuur van de school.
Naast de basisondersteuning zijn er leerlingen met arrangementen op school. Deze arrangementen zijn voornamelijk op sociaal-emotioneel gebied. De ondersteuning wordt verzorgd door de IB-er en de leerlingbegeleider.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Goed onderwijs is de basis.
We zullen dit jaar aandacht besteden aan de didactische vaardigheden van onze leerkrachten en de EDI instructie verder uitbouwen.
3 PLG's gaan zijn aan de slag geweest met een onderzoeksvraag om ons aanbod te verstevigen:
PLG begrijpend lezen
PLG rekenen
PLG sociaal emotioneel
De PLG's zijn onder leiding van een kartrekker zijn dit schooljaar bezig geweest om de kwaliteit van deze onderdelen te verhogen. De onderzoeksvraag werd aan het begin van het schooljaar vastgesteld. Halverwege het jaar vindt er een tussenevaluatie plaats en uiteindelijk zal ons doel bereikt worden en evalueren we het proces. Rekenen en begrijpend lezen zitten in een afrondende fase maar hebben nog wat tijd nodig. De PLG's veranderen in een werkgroep.
De PLG sociaal emotionele ontwikkeling is klaar en zal overgaan in een werkgroep. We hebben gekozen voor "kanjertraining", die dit schooljaar ingevoerd gaat worden.
Zicht op ontwikkeling: we gaan aan de slag met een slimme manier om onze leerlingen goed te kunnen volgen.
Professionalisering: feedback geven en feedback ontvangen op een professionele manier is een aandachtspunt binnen ons team.
Vanaf schooljaar 2019-2020 werken we samen met Berenhuis. Deze organisatie voor kinderopvang is in het schoolgebouw gehuisvest.
Onze speerpunten zijn:
- de samenwerking tussen kinderopvang en school versterken
- het doorontwikkelen van het peuter-kleutercontact
- het afstemmen van projecten en vieringen
- het werken met één pedagogische visie, gezamenlijke aanpak door "kanjertraining" bewerkstelligen.
Het streven is samen een integraal kindcentrum te vormen. Zo bieden we opvang en scholing voor kinderen van 0 tot 13 jaar vanuit dezelfde visie en aanpak.