Samenwijs Torenlei

Dorpsstraat 8 5085 EG Esbeek

  • Schoolfoto van Samenwijs Torenlei
  • Samenwijs Torenlei is gevestigd in het kerkgebouw van Esbeek.
  • Schoolfoto van Samenwijs Torenlei

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging binnen het onderwijs

Bij korte afwezigheid, bijv. bij tandarts, artsbezoek of andere korte afwezigheid van de leerkracht, wordt de groep overgenomen door de Intern Begeleider of de directeur.

Bij ziekte volgen we dit stappenplan:

1. Inzet ambulante leerkracht
2. Vervanging via Vervangingsmanager Driessen
3. Interne vervanger (leerkracht die extra komt werken, I.B.-er)
4. Onderwijsassistent, met ondersteuning van pedagogisch medewerkers.
5. Leerlingen worden naar huis gestuurd, voor maximaal 1 dag per week. Duurt het langer, dan wordt de volgende dag een andere groep naar huis gestuurd. Ouders worden hierover een dag van tevoren geïnformeerd.             

Vervanging binnen de opvang 

Bij verlof van de medewerkers van de opvang zorgen wij er voor dat er voor de kinderen een vast en voor hen vertrouwd gezicht aanwezig is. Invalkrachten zijn zoveel mogelijk gekoppeld aan ten hoogste twee vestigingen zodat ook zij voor de kinderen een vertrouwde medewerker worden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 1 zijn alle vrijdagen vrij. De leerlingen van groep 2 gaan vijf dagen per week naar school.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We werken met een continurooster van 8.30-14.30 uur en op woensdag van 8.30-12.30 uur. 

De leerlingen uit groep 1 zijn elke vrijdag vrij. De leerlingen van groep 2 t/m 8 gaan vijf dagen per week naar school.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

0

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het schooljaar 2023-2024 zetten we onze leerkrachtondersteuner en intern begeleider in, om de leerlingen die op zorgniveau 3 zitten, extra ondersteuning te bieden.

Dit kan zowel in de groep als buiten te groep plaatsvinden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Aanbod voor het jonge kind

Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Kinderopvang en Voorschoolse educatie (VE) / peuteropvang. Er is een nauwe samenwerking tussen opvang en onderwijs, samen werken we aan een doorgaande lijn 0-13 jaar.. Het aanbod voor het jonge kind organiseren we zelf.

In de visie van Samenwijs zijn de kinderen het meest gebaat bij een geïntegreerde opvoeding en ontwikkeling in de leeftijd van 0 tot 13 jaar. Het doel van de integratie tussen opvang en onderwijs is om elk kind het maatwerk te beiden dat het nodig heeft om zijn talenten en kansen zo goed mogelijk te ontwikkelen, gericht op een goede positieve basis voor zijn/haar eigen toekomst. De teams opvang en onderwijs van Samenwijs Torenlei begeleiden vanuit één pedagogische en didactische visie de kinderen van het centrum. In dit hoofdstuk werken we de uitgangspunten, de doelstelling en de inhoud van ons pedagogisch en onderwijskundig beleid uit voor de kinderen van 0 tot 13 jaar.

Pedagogisch beleid

In deze paragraaf hebben we een samenvatting van ons pedagogisch beleid en VE-werkplan opgenomen. Conform wetgeving worden beide plannen daar waar nodig voortdurend geactualiseerd.

Uitgangspunten

In de eerste jaren van het leven van kinderen vormt zich de basis van hun ontwikkeling naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Wij vinden het belangrijk om kinderen te helpen zelfvertrouwen te ontwikkelen en respect te hebben voor zichzelf, anderen en de natuur. We leren kinderen van jongs af 2.3 Aanbod voor het jonge kind Verlof personeel Stichting Samenwijs maakt gebruik van De Vervangersmanager bij vervanging van verlof en/of ziekte van leerkrachten. De VervangingsManager is een webgebaseerde applicatie waarmee vervangingsaanvragen eenvoudig en efficiënt gepland kunnen worden. De cyclus van vraag naar aanbod gaat geheel geautomatiseerd. Als een leerkracht van de school afwezig is meldt de schooldirecteur dit via de VervangingsManager. De poolcoördinator krijgt hiervan een melding en neemt de aanvraag in behandeling. De poolcoördinator koppelt met behulp van de applicatie een zo passend mogelijke invaller aan de vervangingsaanvraag. Als ouder wordt u altijd zo snel mogelijk ingelicht over wie de vervanger in de groep van uw kind is. Mocht er geen vervanger beschikbaar zijn, dan proberen we intern een passende oplossing te zoeken en proberen we geen groepen naar huis te sturen. Muziek Spel en beweging / bewegingsonderwijs 11 aan te kijken naar de wereld om hen heen en laten ze zien hoe ze zich kunnen bewegen in onze maatschappij. Het is vanuit deze visie belangrijk dat we samen met ouders, de opvang en het onderwijs een doorgaande (leer)lijn bieden in de opvoeding en ontwikkeling van kinderen. Op ons Samenwijscentrum zorgen we voor een veilige basis, een plek waar kinderen van 0 – 13 jaar zich kunnen ontspannen en zichzelf kunnen zijn. De veilige omgeving nodigt kinderen uit om op onderzoek te gaan, zich te ontwikkelen en plezier te beleven. Onder begeleiding van de pedagogisch medewerkers leren jonge kinderen spelenderwijs. Pedagogisch medewerkers stimuleren interacties tussen kinderen onderling, bevorderen de betrokkenheid en zelfstandigheid van kinderen, stimuleren creativiteit, motorische ontwikkeling, spel- en taalontwikkeling. Individuele zorg, praten en uitleggen maar ook structuur en grenzen stellen horen daarbij.

Doelstellingen opvang

Het bieden van verantwoorde kinderopvang hebben wij uitgewerkt in vier pedagogische doelen:

1. Emotionele veiligheid

Met de kinderen gaan wij op een sensitieve en responsieve manier om. Daarbij tonen wij respect voor de autonomie van kinderen. Het stellen van grenzen aan het gedrag en het bieden van structuur legt een veilige basis, een “thuis” waar ze kunnen ontspannen en zichzelf mogen zijn. Kortom kinderen moeten zich prettig en geborgen voelen.

2. Zelfstandig functioneren

Kinderen dagen wij spelenderwijs uit in de ontwikkeling van hun motorische, cognitieve en creatieve vaardigheden. Hun taalontwikkeling is daarbij essentieel om zich te leren uitdrukken en in hun sociale contacten met anderen. Wij willen kinderen in staat stellen om steeds zelfstandiger te functioneren in een veranderende omgeving. Respect voor het unieke van ieder kind is daarbij het uitgangspunt. We bieden mogelijkheden om kinderen zelfvertrouwen te laten ontwikkelen en een positief zelfbeeld te vormen.

3. Sociale competenties

Kinderen dagen wij spelenderwijs uit in de ontwikkeling van hun motorische, cognitieve en creatieve vaardigheden. Hun taalontwikkeling is daarbij essentieel om zich te leren uitdrukken en in hun sociale contacten met anderen. Wij willen kinderen in staat stellen om steeds zelfstandiger te functioneren in een veranderende omgeving. Respect voor het unieke van ieder kind is daarbij het uitgangspunt. We bieden mogelijkheden om kinderen zelfvertrouwen te laten ontwikkelen en een positief zelfbeeld te vormen.

4. Overdracht van normen en waarden

Kinderen worden gestimuleerd om op een open manier kennis te maken met de algemeen aanvaarde waarden en normen in de samenleving, met het oog op een respectvolle omgang met anderen en een actieve participatie in de maatschappij.

VE-beleid

Middels Voorschoolse Educatie (VE) stimuleren wij de ontwikkeling van kinderen. Belangrijk in het gehele VE-beleid is samen met de ouders werken aan de ontwikkeling van hun kind. Reeds bij de intake bespreken we dit met ouders. Ouders worden tijdig geïnformeerd over de thema’s (themabrief) met daarin uitleg over het thema, woorden die worden gebruikt en de liedjes die worden gezongen. Het doel daarbij is dat ouders thuis met de kinderen de woordjes en liedjes kunnen oefenen en gebruiken als ze met hun kind praten over wat ze tijdens de peuteropvang hebben gedaan. Voor kinderen met een VE-indicatie vanuit het consultatiebureau zit er een verplichte opbouw in het aantal dagdelen waarop de kinderen komen, namelijk:

2 jaar--2 dagdelen

2, 5 jaar-- 3 dagdelen

3 jaar -- 4 dagdelen

De pedagogische coach ondersteunt de medewerkers in het werken met VE. Het stimuleren van de zelfredzaamheid en zelfstandigheid lopen als een rode draad door het programma van de dag, evenals het ontwikkelingsgericht werken. Het VE programma wordt op basis van een thema aangeboden. Hierbij stimuleren wij de peuters in hun ontwikkeling op het gebied van taal, motoriek, rekenen en muziek. Door alle thema's en activiteiten wordt ook gericht gewerkt aan vier sociaal emotionele gebieden:

*zelfkennis

*zelfvertrouwen

*rekening houden met anderen

*samen spelen en werken

De kinderen worden spelenderwijs in contact gebracht met de school en gaan regelmatig op bezoek bij de onderbouw. Hiermee willen wij de kinderen een goede basis bieden voor de rest van hun leven en maken wij een soepele overgang naar de basisschool mogelijk.

Wenbeleid

Nieuwe kinderen krijgen de gelegenheid te wennen door voorafgaand aan de plaatsingsdatum 1 keer voor de duur van maximaal één dagdeel per keer. In principe vindt dit plaats op de rustige dagdelen, zodat ouder en kind alle aandacht kunnen krijgen. Wanneer kinderen doorstromen naar een andere stamgroep, wordt ook dit principe aangeboden. Deze wenperioden worden ingericht onder de tijd dat het kind naar de opvang komt.

Volgen en signaleren van ieder kind door de eigen mentor.

Elk kind heeft er recht op om bewust gezien en gevolgd te worden, niet alleen in zijn ontwikkeling, maar ook in zijn welbevinden als kind en zijn functioneren binnen de groep. Daarom werken wij met een mentor, die als pedagogisch medewerker werkt op de groep van het kind. De mentor bespreekt periodiek de ontwikkeling van het kind met de ouders. Tevens is de mentor het aanspreekpunt voor de ouders bij vragen over de ontwikkeling en het welbevinden van het kind. Bij de BSO is de mentor ook het aanspreekpunt voor het kind. De ouder maakt bij het intakegesprek kennis met de mentor. Het ontwikkelingsverloop van kinderen van 0 – 4 jaar brengen we in beeld via een observatielijst. Deze lijst wordt twee keer per jaar ingevuld waarbij één keer per jaar ouders worden uitgenodigd voor een gesprek. Zodra blijkt dat een ontwikkelingsgebied extra aandacht nodig heeft, dan krijgt het kind daar in het spel een extra stimulans in aangeboden.

In het kader van vroegsignalering kan het in sommige situaties wenselijk zijn om na overleg met ouders contact op te nemen met het ondersteuningsteam van het Samenwijscentrum. Het ondersteuningsteam bestaat uit: verpleegkundige van het consultatiebureau, de JOOB (jeugd, ouders, opvoed, begeleider), BPO-er (Begeleider Passend Onderwijs) en de intern begeleider van Samenwijs Onderwijs.


Terug naar boven