Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op basisschool Maria werken we volgens het leerstofjaarklassensysteem met 10 groepen: groep 1-2A, 1-2B, 1-2C, 3, 3-4, 4, 5, 6, 7 en 8.
Op basisschool Maria werken we met een continurooster volgens het '5 gelijke dagenmodel’. Dit geldt zowel voor de groepen 1-2 als voor de groepen 3 t/m 8. U leest daar hieronder meer over.
Het ‘5 gelijke dagenmodel’ betekent dat alle kinderen van 8:30 uur tot 14:00 uur naar school gaan. De kinderen lunchen gezamenlijk met hun klas, tijdens een pauze van een half uur. Ter verantwoording van de wettelijke onderwijstijd maakt de school jaarlijks een urenberekening van het kindrooster. In dit rooster worden vakanties en vrije dagen opgenomen en wordt aangetoond en inzichtelijk gemaakt dat de kinderen in hun basisschooltijd minimaal 7520 lesuren hebben, hiervan zijn minimaal 3520 lesuren in de groepen 1 t/m 4. Daarnaast bevat de berekening een zogenaamd cohortenoverzicht. Het cohortenoverzicht toont aan dat de kinderen gedurende de gehele basisschoolperiode voldoende les krijgen. Het kindrooster wordt jaarlijks vastgesteld met instemming van de MR. Het kindrooster met urenberekening en een jaaroverzicht is te vinden op de website van de school.
Als school bieden we geen onderwijs aan specifieke doelgroepen.
In principe zijn alle doelgroepen op onze school welkom. We proberen alle kinderen binnen de school de juiste ondersteuning te bieden. De school heeft hiervoor diverse deskundigen in huis zoals een IB-er en een meerbegaafheidsspecialist en er is een orthopedagoog voor enkele uren per week aan school verbonden. Daarnaast kunnen we beschikken over specialisten uit het team O2 (Onderwijs en Opvang, Verdi) en vanuit het samenwerkingsverband 3006, cluster 1 (blinden en slechtzienden) en cluster 2 (spraak en taal).Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In diverse groepen is in het komend schooljaar extra ondersteuning aanwezig om leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften te kunnen begeleiden.
In het schooljaar 2023-2024 wordt een nieuw schoolplan 2024-2028 gemaakt. In deze beleidsperiode werken we aan een doorlopende leer- en ontwikkellijn van 0 tot en met 12. We willen samen met onze partners in ons multifunctionele gebouw 'De Trommel' een kindcentrum realiseren. Ook zullen we bepalen hoe we er in de komende jaren voor gaan zorgen, dat we steeds meer recht kunnen doen aan verschillen en talenten van kinderen. Hiermee willen we ons onderwijs, binnen de mogelijkheden van de dorpsschool die we zijn, steeds inclusiever maken.
In ons multifunctionele gebouw 'De Trommel' is ook peuterspeelzaal Maria Start gevestigd. De peuterspeelzaal is een voorziening die de mogelijkheid biedt aan kinderen vanaf 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar om te spelen, ontwikkelen en elkaar te ontmoeten. Op de peuterspeelzaal komen peuters in contact met leeftijdsgenootjes. Spelenderwijs worden kinderen gestimuleerd om sociale vaardigheden op te doen en plezier te beleven aan activiteiten met leeftijdsgenootjes. Om de ontwikkeling te stimuleren wordt er gewerkt met de educatieve methode van Piramide en het observatiesysteem van KIJK. In de Piramide methode komen verschillende thema`s aan de orde zoals verkeer, lente, kunst en wonen. Omdat we het belangrijk vinden dat de overstap voor kinderen van de peuterspeelzaal naar de basisschool soepel verloopt, ondernemen we gedurende het jaar samen verschillende activiteiten met de peuters en de kleuters. De peuterspeelzaal heeft ook een preventieve functie. Kinderen die de peuterspeelzaal bezocht hebben, wennen over het algemeen makkelijker op de basisschool. Bovendien spelen de pedagogisch medewerkers een belangrijke rol in het vroegtijdig onderkennen van ontwikkelingsproblemen.