Overal waar gewerkt wordt, ontstaan wel eens misverstanden en worden er fouten gemaakt. Dat kan bij ons op school ook gebeuren. Mocht u het op bepaalde punten niet eens zijn met ons of klachten hebben over de gang van zaken op school, dan kunt u de volgende stappen doorlopen.
- Meldt u bij de groepsleerkracht van uw zoon of dochter. Wij nemen u en uw kind serieus en proberen om met elkaar de beste oplossing te vinden.
- Mocht dit niet lukken of heeft u het idee dat u uw klacht niet met de groepsleerkracht kunt bespreken, dan kunt u de zaak bespreken met de directie.
- Het kan voorkomen dat u er in voorgaande stappen niet uit bent gekomen. U kunt dan de schoolcontactpersoon raadplegen; deze is door het bestuur van de school aangesteld om er zorg voor te dragen dat klachten van leerlingen of ouders altijd serieus worden genomen en op een passende manier worden afgehandeld.
- Als het nodig mocht zijn, wordt een klacht doorverwezen naar de externe vertrouwenspersoon (zie punt 6).
- Geeft dit, naar uw idee, geen bevredigend resultaat dan kunt u uw klacht, bij voorkeur schriftelijk en ondertekend, melden bij Stichting Proo:
Stichting Proo
Elspeterweg 22a
8071 PA Nunspeet
Tel. 0341 – 466 370
E-mail: info@stichtingproo.nl
Website: www.stichtingproo.nl
NB: Anonieme (klachten)brieven kunnen niet in behandeling worden genomen.
Klachten met betrekking tot lichamelijke of seksuele intimidatie die zich binnen de school zouden voordoen mogen noch door groepsleerkrachten, noch door directie worden afgehandeld. Wij zijn wettelijk verplicht, zodra wij een klacht krijgen die seksuele intimidatie ten opzichte van minderjarigen betreft of zelfs een redelijk vermoeden daarvan, het bevoegd gezag daarvan in kennis te stellen. Het bevoegd gezag op haar beurt moet aangifte doen. Mocht u dergelijke zaken in vertrouwen willen melden, dan verwijzen wij u naar de schoolcontactpersonen.
Klachten over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld, kunt u ook melden via het meldpunt vertrouwensinspecteurs, telefoonnummer 0900 – 111 3 111.
Wanneer u zich zorgen maakt over kinderen in uw omgeving en u denkt aan kindermishandeling kunt u contact opnemen met:
- Veilig Thuis: 0800 – 2000.
- Voor kinderen zelf is er de Kindertelefoon: 0800 – 0432
De inspectie van het onderwijs kunt u bereiken via de website www.onderwijsinspectie.nl.
6. Indien uw klacht naar uw mening niet afdoende behandeld is binnen de school en binnen de stichting, dan kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon en, indien nodig, met de onafhankelijke landelijke klachtencommissie.
Ook is het mogelijk dat u zich rechtstreeks wendt tot de externe vertrouwenspersoon. Ons bestuur heeft Yvonne Kamsma van de schoolbegeleidingsdienst IJsselgroep, aangesteld als externe vertrouwenspersoon:
- Tel. 06 – 1400 1672.
- E-mail: yvonne.kamsma@ijsselgroep.nl.
Geef, als u haar belt of mailt, aan dat u een beroep op haar doet in haar rol als vertrouwenspersoon voor de Stichting Proo Noord-Veluwe.
De klachtenregeling van ons bestuur en het reglement van de landelijke klachtencommissie zijn te verkrijgen bij de directie, de schoolcontactpersoon en het bestuurskantoor: mail@stichtingproo.nl.
7. Tenslotte is het mogelijk dat u of uw kind rechtstreeks een klacht indient bij de landelijke klachtencommissie (LKC). De LKC is te bereiken bij:
Onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Tel. 030 – 280 95 90
Fax. 030 – 280 95 91
U kunt ook de website raadplegen www.onderwijsgeschillen.nl of een mail sturen naar info@onderwijsgeschillen.nl.