Protestants Christelijke Basisschool Margriet

Hamburgerweg 141 3851 EJ Ermelo

Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Margriet

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze groep 8 bestond in '22-'23 uit 11 leerlingen. Vier van deze leerlingen werkten op een eigen leerlijn (zij hadden een OPP). Er is veel tijd en aandacht geïnvesteerd in deze groep.  De eindresultaten waren volgens verwachting, alle 11 leerlingen hebben een groei doorgemaakt en hebben de eindtoets gemaakt passend bij het advies van de groep 8 leerkracht die kansrijk geadviseerd heeft.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse toetsen

De tussenresultaten worden gemeten met de toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem. De toetsen worden in groep 3 t/m 8 halverwege en aan het eind van het schooljaar afgenomen. Leerlingen worden ondersteund in het behalen van deze tussenresultaten door in de eerste plaats een veilig en prettig schoolklimaat te bieden waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en goede lessen te geven middels het directe instructiemodel waarbij we in niveaus differentiëren. Tevens wordt er gewerkt met het stellen van groepsdoelen en individuele doelen met de leerlingen. Hierdoor neemt de betrokkenheid toe en ontstaat er inzicht in hoe je leert of nog beter kunt leren. De leerkracht reflecteert hierop met de leerlingen in klassengesprekken en individuele kindgesprekken. Daarnaast wordt ook door de leerkrachten gereflecteerd en geëvalueerd tijdens de groepsbespreking tussen leerkracht en intern begeleider en tijdens vergaderingen in teamverband. Er wordt een opbrengstanalyse opgesteld waarin resultaten geanalyseerd worden en interventies te verbetering van het onderwijs worden opgesteld op groep- en schoolniveau.

De overgang van leerlingen van groep 2 naar groep 3.

We werken in de kleutergroepen met het plan- en observatie instrument MijnKleutergroep. Op basis van dagelijkse observaties die de leerkracht in het logboek noteert, en naar aanleiding van de wel of niet behaalde doelen tijdens de kleine kring, wordt het onderwijs afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerling. In groep 3 beginnen de kinderen met het aanvankelijk leesproces, rekenen en schrijven. Een grote, belangrijke stap voor de kinderen, waar ze natuurlijk ook aan toe moeten zijn. In groep 2 wordt hier heel nadrukkelijk aan gewerkt op allerlei manieren. Voorbereidende schrijfoefeningen, ordenen en tellen, maar het kind moet vooral ook op sociaal-emotioneel gebied aan groep 3 toe zijn. Daarom leert het kind samenwerken, concentratie vasthouden, taakgericht werken, zelfstandig taken uitvoeren,  enzovoort. Al deze aspecten worden in overweging genomen om een zo verantwoord mogelijke keuze voor uw kind te kunnen maken. Hetzij een overgang naar groep 3, hetzij een beargumenteerde keuze voor kleuterverlenging in groep 2. Na overleg met de ouders beslist de school of doubleren wenselijk is voor de leerling en dit een duidelijke meerwaarde zal hebben voor de verdere schoolloopbaan.

De overgang van leerlingen van groep 3 t/m 8.

Bij de keuze voor een overgang of een doublure kijken we niet uitsluitend naar de resultaten op kennisgebieden (methodegebonden / methode onafhankelijke toetsen), maar ook naar het sociaal-emotioneel functioneren van een leerling (b.v. welbevinden, faalangst). Daarnaast wordt gebruik gemaakt van gegevens van externen en ouders. Na overleg met de ouders beslist de school of doubleren wenselijk is voor de leerling en dit een duidelijke meerwaarde zal hebben voor de verder schoolloopbaan. Het beleid t.a.v. de overgang van groep 2 naar 3 en de procedure rondom doublure groepen 3 tot en met 8 wordt jaarlijks geëvalueerd.

Begeleiding van de overgang van kinderen naar het voortgezet onderwijs.

De leerlingen gaan na gemiddeld 8 jaar basisonderwijs naar een school voor voortgezet onderwijs. Er is dan een keuze uit een aantal scholen voor Voortgezet Onderwijs. De groepsleerkracht (i.s.m. de interne begeleider) probeert de leerlingen en de ouders bij deze keuze te helpen. Hij of zij verstrekt informatie over de verschillende schooltypen. Vanaf schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen uit groep 8 een doorstroomtoets in plaats van een eindtoets, deze wordt in februari afgenomen. De schoolloopbaan, bevindingen op zowel leer- als sociaal-emotioneel gebied van de leerkrachten en ouders, de behaalde resultaten (Cito LOVS), leerrendementen vormen samen de input voor het voorlopig schooladvies in januari. Met behulp van alle verzamelde gegevens geeft de school een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Half maart volgt de uitslag van de doorstroomtoets en kan het definitieve advies worden vastgesteld. De ouders nemen de uiteindelijke beslissing en melden hun kind aan bij de school van hun keuze. De leerkracht van groep 8 heeft jaarlijks, voor de aanname van de leerlingen, gesprekken over deze kinderen met de brugklasbegeleiders van de diverse scholen van het voortgezet onderwijs.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Totstandkoming van het schooladvies:

Eind groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig schooladvies. Deze wordt o.a. gebaseerd op observaties van de leerkracht als het gaat om werkhouding en inzet en resultaten van zowel methode- als niet methodegebonden toetsen. Dit voorlopig schooladvies wordt met ouders en leerling besproken. 

In november van groep 8 worden de B8 toetsen uit het leerlingvolgsysteem afgenomen (Leerling in Beeld). In januari stelt de groepsleerkracht de schooladviezen op en volgen de voorlopige adviesgesprekken met ouders en leerlingen. In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen, waarna in maart de uitslag volgt. 

Wanneer de uitslag hoger is dan het schooladvies, moet het advies naar boven bijgesteld worden, tenzij er een zwaarwegend belang van het kind is. Dan vindt er overleg plaats tussen de ouders, groepsleerkracht en de intern begeleider.

In maart vullen ouders het aanmeldingsformulier in, de basisschool meldt alle leerlingen aan bij de betreffende VO-school.

In april vindt er een warme overdracht plaats tussen de VOschool en de groepsleerkracht. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn een KiVa school.

Wij geven schoolbreed lessen uit het KiVa-programma.

We volgen de leerlingen op sociaal emotioneel gebied door vanaf groep 4 2x per jaar de kinderen vragenlijsten over hun welbevinden in te laten vullen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen leren
  • je wordt gezien
  • een fijne school voor iedereen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven