Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Wij werken in groep 1 en 2 met heterogene groepen. Jongste en oudste kleuters leren daar met en van elkaar. Iedere dag besteden we tijd aan godsdienstonderwijs en wordt er minimaal twee keer buiten gespeeld.
Het aanbod van de reken- en taaldoelen als ook de fijne motorische vaardigheden vindt plaats via thematisch werken. Er is een planning van alle reken- en taaldoelen voor de twee kleuterjaren. Deze doelen worden aangeboden in verschillende hoeken in de klas, als ook in de kleine en grote kring. De gekozen thema's zorgen voor een rijke leeromgeving waarin kleuters betekenisvol spelend kunnen leren.
Naast het buiten spelen worden er gymlessen gegeven in de speelzaal op school.
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
Voor de groepen 3 t/m 8 wordt de verdeling zoals deze wordt aangegeven gebruikt bij het maken van het lesrooster per week. Voor individuele groepen kan hier in overleg met de IB-er worden afgeweken, bijvoorbeeld wanneer de resultaten van een bepaald vakgebied hier om vragen.
De leerkracht biedt het basisprogramma, afgestemd op de onderwijsbehoefte van de groep aan. Binnen de diverse methodes is ruimte om te differentiëren in de klas in aanbod, tempo en werkvorm.
Aan de hand van dagelijkse observaties en resultaten van dagelijks werk en methode (-onafhankelijke) toetsen bepaalt de leerkracht het aanbod in de groep en aan de individuele leerling.Kinderen die dat nodig hebben ontvangen extra of verlengde instructie, bij voorkeur door de eigen leerkracht. Een onderwijsassistent kan in de groep ondersteunen terwijl de leerkracht een klein groepje extra instructie geeft.
Ook buiten de groep kan extra ondersteuning worden geboden, door een onderwijsassistent of ambulant begeleider.
Informatie Klimklas voor meer-en hoogbegaafde leerlingen.
De kinderen die op alle gebieden meer aankunnen dan het klassikale aanbod komen in aanmerking voor de Klimklas. Om in aanmerking te komen voor de Klimklas wordt er gebruik gemaakt van een signaleringslijst die bijgehouden wordt door de leerkracht. Het gaat niet meer alleen om de resultaten van bijvoorbeeld een Cito-toets maar er worden meerdere factoren meegenomen om te beslissen of een leerling aan deze groep kan deelnemen. De kinderen in de Klimklas komen elke week bij de leerkracht van de Klimklas. De focus van de Klimklas ligt daar op het "leren leren". Want wat moet je doen als het echt moeilijk wordt? Hoe pak je dat aan? Wat is doorzetten? Hoe vraag je om hulp? Deze leerlingen krijgen ook een eigen map met allemaal nieuwe methodes speciaal voor extra uitdaging. Daarin komen bijna alle vakken naar voren in een ander, uitdagender jasje. Het is niet meer alleen maar leuk, het is ook hard werken en zal vooral een uitdaging zijn in het doorzettingsvermogen. Dit alles gaat in een nauwe samenwerking met de leerkracht en de ib’er. De Klimklas werkt in blokken, namelijk van vakantie tot vakantie. Aan het einde van ieder blok wordt er besproken en overlegd met de leerkracht en de leerkracht van de Klimklas hoe het met de leerling gaat in de Klimklas, of hij/zij kan blijven of dat het beter is om in de klas voor een enkel vak extra werk te krijgen. Ook kunnen er leerlingen die voor de Klimklas in aanmerking komen elke keer instromen aan het begin van een nieuw blok. De leerkracht en de ib’er beslissen uiteindelijk of de leerling in de Klimklas start of stopt. Daarnaast kan de leerkracht van de Klimklas de groepsleerkracht ook ondersteunen op het gebied van extra (uitdagende) leerstof die in de groep kan worden aangeboden.
Vanuit de mindset gedachte is bekend dat kinderen complimenten geven en labelen op hun intelligentie averechts kan werken. Dit leidt mogelijk tot het ontwikkelen van een vaste mindset. Kinderen kunnen zo hun intelligentie als een vaststaand gegeven gaan beschouwen: Ik ben nu eenmaal slim! Dat lijkt heel fijn, maar het kan ook faalangst tot gevolg hebben (wat als de opdracht niet lukt, dan moet ik misschien uit de plusgroep), perfectionisme (ik moet het helemaal goed doen, want ik zit niet voor niets in de plusgroep), of onderpresteren (moeilijke opdrachten ga ik uit de weg, straks merken ze dat ik het misschien niet kan). Daarnaast krijgen de kinderen in de groep die niet worden uitgenodigd voor de plusgroep ook een boodschap. Zij kunnen dit interpreteren als: Ik ben niet zo slim!
Omdat iedereen op school zich inzet om verder te leren en zichzelf te ontwikkelen hechten we veel waarde aan de groei-mindset. En soms gaat dat handiger in een kleinere groep; de Klimklas.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij versterken de samenwerking met de schoolmaatschappelijk werker van het CJG en wij versterken de samenwerking met de orthopedagogen die aan de VPCO verbonden zijn.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.