Protestants Christelijke Basisschool Beatrix

Smidsweg 49 3852 XA Ermelo

  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Beatrix

Het team

Toelichting van de school

Op de Beatrixschool werken 20 personeelsleden. 

De school heeft een managementteam die bestaat uit de directeur, de intern begeleider, de onderbouwcoördinator en de bovenbouwcoördinator. De directeur is integraal verantwoordelijk voor het te voeren schoolbeleid. De VPCO heeft een algemeen directeur. 

Er zijn 16 leerkrachten, van beginnende tot ervaren leerkrachten. Het team wordt ondersteund door een intern begeleider, een leerkrachtondersteuner, een remedial teacher en een administratief medewerker. Het is een warm en betrokken team op alle gebieden; op elkaar, op de leerlingen en op de omgeving. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangingsprotocol Beatrixschool wordt herzien in oktober 2023

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Beatrixschool hebben we van groep 1 t/m 8 homogene groepen. Kinderen die 4 jaar geworden zijn, kunnen in principe in een bestaande kleutergroep worden opgenomen. 

Doordat het aantal leerlingen per jaargroep niet altijd een indeling in enkele groepen mogelijk maakt, ontstaan er soms combinatiegroepen. Elk schooljaar kunnen wij, wanneer het aantal leerlingen per jaargroep de indeling in enkele groepen onmogelijk maakt, besluiten om andere heterogene groepen (combinatiegroepen) samen te stellen. We kunnen dan bijvoorbeeld kiezen voor een combinatiegroep 5/6.  

Aan het eind van elk schooljaar houden wij de groepssamenstelling van iedere groep en ieder leerjaar tegen het licht. Er kunnen op dat moment redenen zijn om de groepssamenstelling te wijzigen en tot een herverdeling van één of meerdere groepen te komen. De aanleiding is doorgaans van formatieve of organisatorische aard, maar er kan eveneens sprake zijn van schoolbeleid of een verstoring van het evenwicht binnen de groepen.  

Bij de samenstelling van de groepen houden we in elk geval rekening met:

  • evenredige mix tussen jongens en meisjes *broertjes en zusjes niet bij elkaar in een groep
  • goede verdeling van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben (extra aandacht voor de cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling)
  • vriendjes/vriendinnetjes (geldt alleen bij herverdeling, niet bij instroom van 4-jarigen)

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij werken op dit moment in groep 1 en 2 met homogene groepen.

Spel zien wij als belangrijk uitgangspunt in de vormgeving van ons kleuteronderwijs. De kinderen krijgen de ruimte om spelenderwijs hun omgeving te verkennen en te leren. De kinderen werken in thema’s die aansluiten bij hun belevingswerelden die betekenisvol zijn. De thema's zijn leidraad voor creatieve opdrachten, taalverwerving, muziek, spel, beweging en voorbereidend rekenen. De kinderen werken aan allerlei reken- en taalopdrachten, passend bij hun leeftijd. Ook oefenen we met de kinderen met begrijpend luisteren, een voorloper van begrijpend lezen. Het voorbereidend schrijfonderwijs is in het programma opgenomen. De kinderen krijgen een onderwijsaanbod dat zo goed mogelijk past bij hun ontwikkelingsniveau. Uitgangspunt bij het voorbereiden van de thema’s zijn de leerlijnen uit ons leerlingvolgsysteem ParnasSys.

Iedere dag besteden we tijd aan godsdienstonderwijs.

Er wordt een of twee keer per dag buiten gespeeld. Naast het buiten spelen worden er gymlessen gegeven door een vakdocent in de gymzaal.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8

Voor de groepen 3 t/m 8 wordt de verdeling zoals deze wordt aangegeven gebruikt bij het maken van het lesrooster. Voor individuele groepen kan hier in overleg met de IB-er worden afgeweken van het aantal uren op het verdeelrooster, bijvoorbeeld wanneer de resultaten van een bepaald vakgebied hier om vragen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De leerkracht biedt het basisprogramma, afgestemd op de onderwijsbehoefte van de groep aan. Binnen de diverse methodes is ruimte om te differentiëren in de klas in aanbod, tempo en werkvorm. Aan de hand van dagelijkse observaties en resultaten van dagelijks werk en methode (-onafhankelijke) toetsen bepaalt de leerkracht het aanbod in de groep en aan de individuele leerling.

Kinderen die dat nodig hebben ontvangen extra of verlengde instructie, bij voorkeur door de eigen leerkracht. Onderwijsassistenten zullen in de groep ondersteunen terwijl de leerkracht een klein groepje extra instructie geeft.

Ook buiten de groep kan extra ondersteuning worden geboden, door een leerkracht, onderwijsassistent of ambulant begeleider.

Aanbod meer- en hoogbegaafde kinderen 

Voor meer- en hoogbegaafden kinderen die extra uitdaging, verbreding of verrijking van de leerstof nodig hebben, hebben zijn er meerdere mogelijkheden. Zo kunnen de kinderen met taal en/of rekenen deels of volledig op hun eigen niveau werken in de klas in hun eigen niveaugroepen. Daarnaast zijn er voor de vakken rekenen en spelling plusschriften en Kien. Ook is het mogelijk dat kinderen meedoen aan de bridgelessen. 

Voor hoog- en meer begaafde kinderen is het belangrijk dat zij met andere zeer intelligente kinderen samenwerken. Voor hen is er de plusklas. Een dag per week komen de kinderen in een aparte ruimte bij elkaar, verdeeld in een middenbouwgroep en een bovenbouwgroep. Tijdens deze uren werken ze, onder begeleiding van een leerkracht, aan projecten en opdrachten. Belangrijk is dat het onderzoekend leren vanuit het top-down denken veel aan bod komt. Zelfreflectie en zicht krijgen op het eigen leerproces is erg belangrijk.  

Als er extra hulp nodig is, die we op school niet kunnen bieden, kan er een beroep gedaan worden op de orthopedagoog die door de stichting VPCO is aangesteld. Daarnaast kan het Expertisepunt worden ingeschakeld. Beide externen worden ingeschakeld in overleg met de ouders. Zij komen de leerling observeren en geven advies op de door ons gestelde hulpvraag.  De school werkt samen met het Centrum Jeugd en Gezin (CJG). Hier kunnen ouders terecht voor allerlei vragen. We pleiten voor een goede samenwerking tussen CJG, ouders en school.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Actieplan Hoogbegaafdheid

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

CKO KleurRijk is een kinderopvangorganisatie, welke kleinschalige, uitdagende opvang biedt vanuit een christelijke levensvisie.

Zij staan voor persoonlijke aandacht voor ieder kind, huiselijkheid en ervaringsgerichte activiteiten met veel aandacht voor sport, creativiteit en natuur.

Er is een nauwe samenwerking tussen de organisatie en de school. 

Terug naar boven