Basisschool à Hermkes

Schoolstraat 16 6285 BB Epen

  • Schoolfoto van Basisschool à Hermkes
  • Schoolfoto van Basisschool à Hermkes

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van de leerlingen worden gemeten met methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen (Cito en Kanvas). De cognitieve resultaten worden verwerkt in LOVS (Cito) en ParnasSys. We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken ontwikkelen tijdens de groepsbesprekingen. Dan bespreken we de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. Steeds wordt er een afstemming gemaakt om zo goed mogelijk aan te sluiten op de ontwikkeling van het kind én de onderwijsbehoefte van het kind, met realistische en uitdagende doelen. We maken jaarlijks n.a.v. de toetsresultaten een schoolzelfevaluatie, zodat we het onderwijs nog beter kunnen afstemmen. Naast de resultaten is het welbevinden van elk kind misschien wel de belangrijkste factor om tot ontwikkeling te kunnen komen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf midden groep 7 wordt samen met het kind besproken welke uitstroom het kind verwacht en wat daarbij hoort aan begeleiding, zelfstandigheid, leerhouding en inhoudelijke kennis. De leerkracht stelt met het kind een soort persoonlijk ontwikkelingsplan op. Dit wordt later in het driehoeksgesprek (ouder-kind-lkr) ook besproken en blijft actueel tot en met midden groep 8 als het definitieve advies wordt gegeven.

In groep 8 gaat het als volgt:

September: een driehoeksgesprek waarin een voorlopig advies wordt gegeven door de leerkracht.

Oktober: school meld de leerlingen aan voor de doorstroomtoets van Leerling in Beeld.

November: de leerkracht van groep 8 houdt een informatieavond voor ouders over VO.

December: leerlingen krijgen een hun portfolio mee naar huis. In die periode is er ook een kindgesprek

Januari: adviesgesprek (ouders en kinderen aanwezig)

Februari: leerlingen maken de doorstroomtoets van Leerling in Beeld

Maart: het definitieve advies wordt gegeven

Het advies is passend bij de onderwijsbehoeften van de leerling. Het komt tot stand door observaties, lerende houding, instructiehouding, executieve functies, huiswerkhouding, methode toetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem van Leerling in Beeld. De plaatsingskaart VO is een veelgebruikte onderlegger

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). We gaan uit van de principes van de Kanjertraining m.b.t. onze communicatie, interactie en omgang met elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • wederzijds respect
  • begrip en hulpvaardigheid
  • veiligheid en vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie van onderwijs heeft in het schooljaar juli 2015 onze school bezocht. De inspectie was tevreden over de kwaliteit van ons onderwijs. We zijn blij en trots op dit resultaat. Voor ons weer een bevestiging dat we ontwikkelingsgericht zijn en dat we ons onderwijs steeds willen verbeteren. Het totale verslag is terug te vinden op de site:  https://www.onderwijsinspectie.nl/ 

 

Terug naar boven