Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is een openbare school waar in principe gewerkt wordt met jaargroepen. In schooljaar 2024-2025 worden er twee combinatiegroepen gevormd; groep 6/7 en groep 7/8. Dit heeft te maken met het leerlingenaantal.
Er is op de Gildeschool ruim aandacht voor alle kinderen. Gericht op aanbieden van de basisvaardigheden (rekenen, taal en lezen). Er is daarnaast veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We begeleiden de kinderen naar volwaardige en respectvolle jonge mensen.
Het is ons doel om kinderen te begeleiden in hun cognitieve, creatieve en sociale ontwikkeling, zodat ze kunnen doorstromen naar een passende vorm van vervolgonderwijs Onze school staat open voor alle kinderen. De school heeft een ondersteuningsprofiel. Hierin wordt beschreven welke ondersteuning wij aan kinderen kunnen bieden en wat de grenzen hierin zijn.
Bibliotheek:
Wij hebben een eigen bibliotheek op school en beschikken over inspirerende boeken voor alle leeftijden.Speellokaal:
In het speellokaal krijgen de kinderen van groep 1 en 2 bewegingsonderwijs. Tevens wordt deze gebruikt voor dans en/of drama, festiviteiten, projecten en KickFit!Leerstraat:
De Leerstraat is in het centrale gedeelte van de school. Hier vinden onder schooltijd, maar ook daarbuiten regelmatig activiteiten plaats.Externe werkplekken:
Op beide vides hebben we werkplekken waar kinderen zittend of staand kunnen werken.
Kinderen moeten in de eerste 4 leerjaren (onderbouw) ten minste 3520 uur les krijgen. In de laatste 4 leerjaren (bovenbouw) is dit 3760 uur. De 240 uur die overblijven kunnen scholen naar eigen inzicht verdelen over onderbouw en bovenbouw.
De kinderen van groep 1 t/m 8 krijgen dit schooljaar 940,50 uur les.
Het gemiddelde van het aantal uren van de groepen 1 t/m 8 is dan ook 940,50.
Schoolondersteuningsprofiel
Wij hebben in het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) omschreven welke ondersteuning de Gildeschool kan bieden. In dit profiel is te lezen op welke wijze wij begeleiding aan kinderen vormgeven en welke mogelijkheden voor extra ondersteuning wij hebben. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werken wij vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent kort gezegd: Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt niet in de eerste plaats gekeken naar wat het kind heeft, maar naar wat het kind nodig heeft. Bij HGW is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk aandachtspunt. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften stellen extra eisen aan de school, het gebouw, de leerkrachten, de IB-er en ook de medekinderen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Denk hierbij aan verschillen in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden. Bij ieder verzoek tot plaatsing van een leerling zal een afweging gemaakt worden. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoeften en de benodigde extra-ondersteuning past binnen de basisondersteuning, die de school kan bieden. Uitgangspunten voor plaatsing zijn o.a.:
- kan het kind op deze school de gevraagde ondersteuning geboden worden,
- blijft de aandacht voor de andere kinderen voldoende gewaarborgd,
- is de gevraagde ondersteuning uitvoerbaar voor de leerkracht.
Aurora basisonderwijs = Kenniscentrum Onderwijs
Aurora basisonderwijs is Kenniscentrum Onderwijs. Daarmee bedoelen we dat de expertise van alle medewerkers bij elkaar komt en samen vormen wij Kenniscentrum Onderwijs. Met een collegiale database en een specialistenteam kunnen we tegemoetkomen aan de verschillende leerbehoeftes van de kinderen op de basisscholen en de leerkrachten ondersteunen bij hun hulpvragen.
Binnen het Kenniscentrum Onderwijs hebben we expertise op allerhande gebieden: rekenen, taal, hoogbegaafdheid, didactisch beeldcoachen, gedrag, het jonge kind, starterscoach, taal/begrijpend lezen/NT2, groep 8, software voor interventies bij technisch lezen (BOUW, Letterster, Read&Write), rekenen, ict-vaardigheden.
We hebben 2 orthopedagogen (waarvan 1GZ-psycholoog/orthopedagoog) in dienst die de scholen van Aurora basisonderwijs ondersteunen in de begeleiding van leerlingen die extra zorg en aandacht nodig hebben. Dit kan zijn vanwege hun manier van leren (door bijvoorbeeld beperkte begaafdheid, (hoog)begaafdheid of een leerstoornis), vanwege hun gedrag of vanwege emotionele problemen.
Als de extra hulp op een school te weinig effect heeft, kan de intern begeleider een onderzoek aanvragen bij de orthopedagogen. Voordat de extra hulp van de orthopedagogen voor het kind wordt ingeschakeld, worden de ouders hiervan op de hoogte gesteld. De orthopedagoog onderzoekt het kind door middel van observaties en testen. Daarnaast bestudeert zij de informatie die ouders over het kind leveren en samen met de informatie van de leerkracht ontstaat zo een beeld van de ondersteuningsbehoefte. In gesprek met elkaar (ouders, leerkracht, intern begeleider en orthopedagoog) wordt vervolgens een plan van aanpak gemaakt. Ook is het mogelijk om expertise vanuit het samenwerkingsverband in te roepen. We vinden het belangrijk dat alle kinderen op onze school zoveel mogelijk onderwijs op maat krijgen aangeboden In ons ondersteuningsprofiel is omschreven welke ondersteuning wij als school kunnen bieden.
Ondersteuningsteam
Heel vaak kan de ondersteuning door de school zelf gegeven worden. Op onze school is de leerkracht als eerste verantwoordelijk voor de begeleiding en ondersteuning van de leerlingen. Als hij/zij er zelf niet uitkomt, zal advies gevraagd worden aan collega’s of de intern begeleider. Zo nodig voert de leerkracht een uitgebreider gesprek over de leerling met de intern begeleider. Onze school heeft een ondersteuningsteam. In dit ondersteuningsteam zitten de intern begeleider en de orthopedagoog uit het Kenniscentrum. Als de situatie rondom een leerling daar aanleiding toe geeft, zal de leerling in het ondersteuningsteam besproken worden. Soms is de situatie zo complex, dat in ons ondersteuningsteam ook een deskundige uit het samenwerkingsverband en/of iemand van het Centrum voor Jeugd en Gezin aanwezig zal zijn. In het ondersteuningsteam wordt in samenspraak met de ouders bepaald welke ondersteuning een leerling nodig heeft en waar deze het beste plaats kan vinden.
Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe
Binnen onze stichting is het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe opgericht. Binnen het Expertisecentrum zijn groepsleerkrachten en orthopedagogen werkzaam. Zij richten zich op passend onderwijsaanbod voor hoogbegaafde kinderen. Daarnaast dragen zij zorg voor het bijbehorende beleid hierop en verzorgen zij teamscholingen op maat en consultaties met betrekking tot vragen omtrent hoogbegaafde kinderen. Het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe heeft zich tot doel gesteld het onderwijsaanbod voor (hoog)begaafde kinderen in de ruimste zin van het woord te optimaliseren.
Meer informatie kunt u vinden op de website expertisecentrumhb.stichtingproo.nl, of u kunt contact opnemen met Betteke Wittenberg, projectleider (telefoonnummer 06-83905163).
Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband 2305 PO (Hanzeland)
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden.Onze school is aangesloten bij het SWV Zeeluwe PO 2509. Meer informatie vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team van de Gildeschool heeft scholing gevolgd op het gebied van executieve functies. Met de kennis, die we daarmee hebben opgedaan, zullen we de komende jaren verder bouwen aan een beredeneerd aanbod van ons onderwijs dat goed aansluit op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
Is uw kind 3 jaar, dan staat er een stoeltje klaar!
Uw kind is welkom bij ons bij de peuteractiviteiten die wij op woensdag en vrijdag in samenwerking met Kindercentrum Kanjers organiseren. Deze groepen bieden peuters vanaf 3 jaar de kans om al spelend met onderbouwkinderen goed voorbereid te worden op de basisschool.Peuterbezoek op woensdagochtend
De peuters van kindercentrum Kanjers komen eenmaal in de 14 dagen met een pedagogisch medewerker op bezoek. Het is leuk om te zien hoe peuters en groep 1 leerlingen al spelend van elkaar leren.3+ groep i.s.m. kindercentrum Kanjers
De 3+ groep biedt maximaal twaalf peuters vanaf 3 jaar de kans om al spelend goed voorbereid te worden op de basisschool. De groep is toegankelijk voor alle 3-jarige peuters, die in Epe wonen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stichting Koppel-Swoe, telefoonnr. 0578-676767 of met de Gildeschool. U bent natuurlijk ook van harte welkom om eens te komen kijken. Het aanmeldformulier is verkrijgbaar via de planning van Koppel-Swoe, maar ook bij Kindercentrum Kanjers en op de Gildeschool.Groepen 1 en 2
Het lesgeven in de groepen 1-2 verschilt van dat in andere groepen. Ook de inrichting van het lokaal is anders. Er wordt gespeeld en gewerkt in hoeken, aan tafels, op de speelplaats en in de speelzaal. We beginnen de dag met de spelinloop. De kinderen zitten dit schooljaar in combinatiegroepen (1-2). Hiervoor is gekozen op basis van de leerlingaantallen en omdat kinderen veel van elkaar leren. Het natuurlijke gedrag en de basiskennis nemen ze veelal spelenderwijs van elkaar over. Voor de groep 1 kinderen ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Leren gebeurt vooral spelenderwijs.Voor de kinderen in groep 2 is de leerkracht geleidelijk aan een meer sturende rol. De meeste leer- en vormingsgebieden komen in samenhang aan de orde aan de hand van een thema. De meeste leer- en vormingsgebieden komen in samenhang aan de orde aan de hand van een thema. We werken planmatig met doelen. We hebben veel aandacht voor het fonemisch- en gecijferd bewustzijn en hebben structureel aandacht voor begrijpend luisteren. Dit is de voorloper van begrijpend lezen. We bieden de kinderen een aantrekkelijk en beredeneerd aanbod op de gebieden mondelinge taal, woordenschat, beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie en motorische ontwikkeling. Natuurlijk houden wij ons niet alleen bezig met de intellectuele ontwikkeling van het kind. Wij besteden ook uitgebreid aandacht aan de emotionele, creatieve, sociale en lichamelijke vaardigheden. Ook gaat er veel aandacht naar het stimuleren van de zelfstandigheid.