Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vanaf schooljaar 2023-2024 werken we met een flexibele organisatie waarbinnen kinderen ’s ochtends in jaargroepen/niveaugroepen leren en ’s middags in bouwgroepen (1-2-3, 4-5-6, 7-8). Op de ochtend richten we ons op de basisvaardigheden: rekenen, taal en lezen. ’s Middags wordt er thematisch gewerkt en richten we ons op de basisvaardigheden van burgerschapsonderwijs. Wetende dat dit niet zo te scheiden is; op de ochtend oefenen kinderen verder in burgerschapsvaardigheden en op de middag ontwikkelen ze hun basisvaardigheden in rekenen, taal en lezen verder door.
Tijden wereldoriëntatie wordt er gewerkt met thema's van het International Primary Curriculum (IPC). Leerlingen gaan zelf op onderzoek uit en leren het onderwerp vanuit verschillende kanten te bekijken. Om je staande te houden in een snel veranderende wereld heb je aan kennis niet genoeg. Oefenen van vaardigheden, werken aan inzicht, zelfvertrouwen, begrip en ontdekken van eigen talent staan centraal.
Vanaf groep 1 tot en met groep 8 moeten de kinderen 7520 klokuren les hebben gehad. Bij ons op school is er een continurooster dat voor alle groepen gelijk is.
Zie ook; Met betrekking tot de regelgeving: http://rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooltijden-en-onderwijstijd/vraag-en-antwoord/hoe-regelen-basisscholen-de-schooltijden-en-lesuren.html
Op de W.G. van de Hulstschool wordt geleerd in een flexibele organisatie. De vakgebieden rekenen, taal/spelling en lezen worden in jaargroepen aangeboden. De overige vakgebieden worden gegeven in bouwgroepen. We hebben oog voor de diversiteit van de leerlingen en bieden zoveel mogelijk leerdoelen op niveau aan. De leerkrachten stemmen het onderwijs af op de instructiebehoefte van de leerlingen. Tijdens instructies van de leerkracht zijn er ook veel leerlingen zelfstandig aan het werk. Werken met een weektaak en omgaan met uitgestelde aandacht zijn belangrijke voorwaarden daarvoor. Ook het ontwikkelen van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid is een speerpunt, evenals het leren samenwerken. We streven ernaar dat ieder kind zich naar eigen kunnen kan ontwikkelen tot een zelfstandig individu, in een veilige sfeer, omringd door mensen die hem/haar daarbij willen helpen. Daartoe is constructieve samenwerking met ouders en andere betrokkenen belangrijk. “Samen leren we meer en beter” is onze missie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij merken dat we als team af en toe handelingsverlegen zijn bij externaliserend gedrag. Voor leerlingen met dit gedrag willen we onze interne gedragsspecialist meer gaan inzetten. We denken daarbij aan begeleiding van deze leerlingen, maar ook aan begeleiding van leerkrachten om met dit gedrag om te kunnen gaan.
Bij de kleutergroepen werken we met 'LOGO 3000'. Dit is een goed onderbouwde aanpak voor de ondersteuning van kinderen in de belangrijkste fase van hun taalontwikkeling. LOGO 3000 biedt heel aantrekkelijk materiaal om de woordenschat van jonge kinderen op een natuurlijke manier snel en speels uit te breiden. In een doorgaande lijn van de peuters naar de kleuters in groep 1 en 2.
De onderbouwleerkrachten hebben goed overleg met de peuteropvang. Op deze manier hebben we de jonge kinderen vroeg in beeld. Regelmatig komen de peuters al even spelen in hun toekomstige groep. Ook organiseren we activiteiten met de peuters en de kleuters van de Hoge Weerdschool.