Openbare Basisschool Hoge Weerdschool

Wachtelenbergweg 21 8162 XC Epe

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Hoge Weerdschool
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Hoge Weerdschool
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Hoge Weerdschool
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Hoge Weerdschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij nemen de doorstroomtoets van DIA af. De uitslag van de doorstroomtoets geeft informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst én een advies voor het VO. De score op lezen, rekenen & wiskunde en taalverzorging als totaal en per vakgebied wordt voor een optimaal advies gewogen. De rapportage van doorstroomtoets bestaat uit: leerlingenrapporten, een groeps- en schooloverzicht.

Analyse/conclusie eindtoets 2023
Deze groep 8 heeft aanzienlijk hoger gescoord dan voorgaande jaren, vooral op taal- en rekengebied. Er is ook veel tijd gestoken in het taalonderwijs. Het gemiddelde laat duidelijk een stijging zien. De gemiddelde referentiesniveaus zijn beduidend hoger dan de gecorrigeerde signaleringswaardes. De ambitie is het streven naar boven landelijk gemiddelde. 

De 1F scores zijn goed behaald. Is zelfs boven verwachting. Hier zijn we tevreden over. Er is veel ingezet op taalgebied: instructie, aanbod en differentiatie. Rekenen 1F is goed op niveau. Rekenen 1S is flink gestegen. Tussentoetsen van deze groep waren lager. Er is extra ingezet op het aanbieden van gerichte doelen. Rekenen en taal zijn speerpunten geweest in het jaarplan van 2022/2023. Lezen laat een daling zien. Begrijpend lezen gaat een onderdeel worden van het jaarplan van 2023/2024. Doel is het vinden van het juiste aanbod en effectief instructiemodel. 

Groep 8 heeft met een plan gewerkt waarin alle doelen beschreven stonden voor taal en spelling. Het aanbod van taal is verhoogd. Er is ook goed gekeken naar de beheersingsdoelen voor groep 8 die vóór de eindtoets moesten worden aangeboden. In groep 8 is er het tweede jaar gewerkt met een nieuwe rekenmethode. Het kan zijn dat kinderen toch hiaten hebben opgelopen bij de overgang naar de nieuwe methode en de coronatijd thuis. Er is een rekenverbeterplan geschreven voor de groepen 5 t/m 8. Hier kan na de zomervakantie een verdere start mee worden gemaakt. Het doel is kinderen naar een hoger vaardigheidsniveau krijgen, passend bij hun niveau. Een doel is ook het geven van de juiste instructie passend bij het niveau. Belangrijk om tijdig te blijven monitoren. 

Belangrijkste conclusies zijn dat lezen (begrijpend lezen) de aandacht nodig heeft, ook in verband met de implementatie van een eventuele nieuwe methode. Verder heeft de extra inzet van taal en rekenen gewerkt en moet dit geborgd worden komend schooljaar in de vorm van een kwaliteitskaart. De onderdelen staan beschreven als doel in het jaarplan 2023-2024. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school moet en wil kwaliteit leveren. Wij willen een goede school zijn, daarom is het nodig om jaarlijks zicht te krijgen op de meest belangrijke kwaliteitsaspecten van onze school. De tussenresultaten laten zien wat er goed gaat, wat er nog niet goed gaat, wat er beter kan en wat er beter moet. Dan hebben we het over de tussenresultaten m.b.t. rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. 

Kinderen komen naar school om te leren. Dat kan alleen in een omgeving:

  • waar je kind zich veilig voelt
  • waar genoeg uitdaging wordt geboden
  • waar je kind zichzelf mag zijn met respect voor de grenzen van de anderen
  • waar je kind niet overvraagd wordt
  • waar het voor je kind duidelijk is wat wordt verwacht
  • waar je kind regelmatig feedback krijgt op zijn werk en zijn gedrag

Kwaliteitszorg
Als school willen we graag de goede dingen doen en deze ook goed doen zodat de kwaliteitszorg van ons onderwijs op school blijft groeien. Om de kwaliteit van ons onderwijs te meten en te komen tot verbeterpunten, maken we gebruik van de uitkomsten van verschillende evaluatie-instrumenten:

  • de uitslagen van de methode gebonden toetsen
  • de uitslagen van de DIA niet-methode gebonden toetsen: Twee keer per jaar maken we vanuit het leerlingvolgsysteem trendanalyses en dwarsdoorsnedes
  • de vragenlijsten:
    Periodiek de zelfevaluatievragenlijst ten behoeve van de schoolontwikkeling en de teamontwikkeling.
    Eén keer per twee jaar hebben we een personeelstevredenheidspeiling.
    Eén keer per twee jaar een oudertevredenheidspeiling en leerlingentevredenheidspeiling voor kinderen vanaf groep 5.     

Analyseren

In februari en juni (na de tussentoetsen) gaan we met het gehele team alle resultaten analyseren. Wat zien we? Wat vinden we hiervan? Wat moeten we hiermee? Aan de hand van de analyses stellen we ons onderwijs bij en gebruiken de conclusies bij de invulling van het nieuwe jaarplan. De intern begeleider speelt een grote rol binnen het analyseerproces. Zij schrijft ook een schoolrapportage waarin ook wordt gekeken naar de trendanalyse. Wat valt schoolbreed op?

Leerlingvolgsysteem
Wij geven het onderwijs zodanig vorm dat het zoveel mogelijk aansluit bij het kind. De school volgt de vorderingen in de ontwikkeling van het kind nauwkeurig. Wij gebruiken voor alle kinderen het leerlingvolgsysteem Parnassys. Dit systeem geeft de leerkrachten, interne begeleiders en directie de mogelijkheid de ontwikkeling van de kinderen aan de hand van een groot aantal niet-methode gebonden, landelijk genormeerde toetsen te volgen. Door de interne begeleiders en de groepsleerkracht(en) zullen alle noodzakelijke gegevens over hulp aan kinderen worden vastgelegd in het leerlingendossier. Dit dossier wordt uitsluitend gebruikt om de begeleiding van het kind optimaal te kunnen uitvoeren. Inzage in het dossier hebben: aan de school aangesteld onderwijzend personeel, de interne begeleider, de directie en de ouders van het kind (op verzoek). Externe instanties en/of hulpverleners kunnen slechts na toestemming van de ouders inzage in het dossier krijgen. Het leerlingendossier wordt op school bewaard. De kleuters volgen we aan de hand van een leerlingvolgsysteem waarin de leerlijnen van de 4 tot 6-jarigen zijn opgenomen. In het leerlingvolgsysteem staat per ontwikkelingsgebied omschreven wat van kinderen van een bepaalde leeftijd verwacht mag worden. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we Kindbegrip. (Werkhouding en gedrag)     

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Proces schooladviezen groep 8
In groep 8 krijgen de leerlingen van school een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8 (en eventueel groep 7) in overleg met de interne begeleiding en de directeur. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse toetsen DIA en gedrag en werkhouding.
Het voorlopige advies wordt in een gesprek (uiterlijk eind januari) met leerling en ouder(s)verzorger(s) gedeeld voorafgaand aan de afname van de DIA doorstroomtoets (afname is in de 1e 2 weken van februari). Op deze manier wordt er gelegenheid gegeven aan leerling en ouder(s)verzorger(s) om met de leerkracht van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over hoe het advies tot stand is gekomen en hoe de verdere aanmelding bij het voortgezet onderwijs verloopt. Als school vinden we het belangrijk hier aandacht voor te hebben.
Na de uitslag van de doorstroomtoets (uiterlijk 15 maart) volgt uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.
Als ouder(s)verzorger(s) het niet eens zijn met het advies, is er gelegenheid om in gesprek te gaan met de leerkracht, eventueel samen met de intern begeleider en/of de directeur. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school.

Heroverweging schooladvies 
Het schooladvies kan bij een hogere score van de doorstroomtoets heroverwogen worden als de ouders hier behoefte aan hebben. Ouders kunnen de directie om heroverweging vragen als de eindscore daar aanleiding toe geeft. De directeur betrekt minimaal de leerkracht groep 8 en de IB-er bij deze heroverweging en stelt het advies indien nodig bij.   

Warme overdracht
Alle kinderen worden via een warme overdracht overgedragen aan de vervolgschool. De onderwijsbehoeften van de kinderen worden gecommuniceerd met het Voortgezet Onderwijs door de leerkracht van groep 8 en de IB-er. Ouders worden hierin betrokken. Basis voor de warme overdracht vormt de open communicatie voordat het kind geplaatst wordt op het Voortgezet Onderwijs.    

Analyse/conclusie schooladvies
Zo'n 75% heeft in eerste instantie een advies van VMBO T en hoger gekregen. Daar zijn wij redelijk tevreden over. Wij hebben 8 jaar lang deze kinderen kunnen monitoren en zijn ervan overtuigd dat het advies past bij het kind. We hebben gekeken naar de CITO-resultaten, maar ook naar werkhouding, gedrag en manier van leren. Als we kijken naar de adviezen en de scores vanuit de eindtoetsen hebben we geconcludeerd dat er heroverwegingen moeten plaatsvinden. We hebben 80% van de heroverwegingen aangenomen en kinderen hoger geplaatst, in het kader van kansrijk adviseren. Met deze ouders en kinderen hebben we het gesprek gevoerd, kritisch naar de afgelopen resultaten en naar de werkhouding van het kind gekeken en vervolgens de adviezen nogmaals besproken. Wij staan volledig achter de adviezen die we hebben gegeven. Conclusie is dat er niet voldoende bij het eerste termijn van adviseren kansrijk hebben geadviseerd. Conclusie is ook dat we kinderen die een andere score laten zien, moeten blijven monitoren. Een analyse van de hogere eindtoetsscores kan zijn dat de leerkracht van groep 8 de tussentoetsen dusdanig goed heeft geanalyseerd en zeer goed heeft ingestoken op de hiaten, dat leerlingen flink zijn gegroeid in de maanden januari t/m april. Een analyse kan ook zijn dat de leerkracht van groep 8 vanaf januari fulltime voor deze groep is gaan werken en op pedagogisch en didactisch vlak zeer sterk is aangelegd.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Met Kindbegrip brengen wij in kaart wat de ontwikkelingsbehoefte is van ieder kind. Heeft je kind vriendjes, voelt het zich veilig, hoe is het met de werkhouding, is het kind betrokken bij school? Wat vindt het kind hier zelf van, hoe kijkt de leerkracht er naar. De antwoorden op deze vragen vertalen wij naar het kind persoonlijk, maar ook naar de groep waar het kind in zit.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig pedagogisch klimaat
  • Verbinding
  • Welbevinden en betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven