Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De resultaten van de eindtoets van onze school van 2014-2015 liggen net onder het gemiddelde. De resultaten passen echter uitstekend bij de leerprestaties van de kinderen. Wanneer we het de leercapaciteiten van deze groep leerlingen bekijken, hebben de meeste kinderen hoger gescoord dan op basis van hun intelligentie mag worden verwacht. De school heeft dus alle aanwezige talenten van de kinderen benut. Dit komt tot uiting in alle toetsresultaten van de afgelopen 8 jaren. De centrale eindtoets geeft een iets afwijkend beeld. Het advies aan de kinderen richting voortgezet onderwijs ligt in de meeste gevallen hoger dan op basis van de eindtoets aangegeven is. We kijken naar 8 jaren van ontwikeling bij een kind, niet uitsluitend naar de Eindtoets.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussentijdse resultaten van kinderen op de landelijke toetsen en methodegebonden toetsen zijn voor ons uitgangspunt om de kinderen optimaal te kunnen begeleiden. Bij de kinderen in groep 1 en 2 gebruiken we een landelijk genormeerd observatie instrument (Kijk) en CITO toetsen. Het observatie-instrument vinden we erg belangrijk, omdat een kleuter veel meer is dan alleen de uitslag van een toets.
In groep 3 t/m 8 gebruiken we toetsen die bij de methodes horen en de landelijke CITO toetsen. Elke 10 weken wordt bekeken hoe ver de kinderen zijn in hun ontwikkeling. De leerkracht past aan de hand van de verkregen gegevens de aanpak per groepje kinderen aan, zodat het kind altijd de instructie krijgt die bij hem of haar past.
De resultaten op schoolniveau gebruiken we om ons onderwijsaanbod te versterken. De CITO toetsen zijn geen toetsen waarop kinderen worden 'afgerekend' . Ze dienen voor ons als basis om te kijken hoe we het onderwijs in de groepen moeten aanpassen, zodat elk kind de doelen kan behalen die bij hem of haar passen. Niet elk kind kan alles perfect doen. We kijken naar de mogelijkheden van het individuele kind.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze school is van mening dat een kind pas tot leren komt als het zich veilig voelt. Daarom besteden we daar erg veel aandacht aan. Als school hanteren we de gedachte dat alles wat aandacht krijgt groeit. Daarom geven wij de kinderen zoveel mogelijk aandacht als ze het juiste, veilige en respectvolle gedrag laten zien. Elke leerkracht geeft 4 complimenten tegenover 1 terechtwijzing aan een kind.
De school hanteert het systeem Bouw aan jezelf ( geënt op het Amerikaanse School Wide Positive Behavior Support). Wij gaan uit van het bouwen aan een sterk karakter van ieder kind, zodat het kind volledig tot ontplooiing kan komen en anderen niet hoeft te pesten
De school krijgt in januari 2016 het predicaat veilige school uitgereikt, ondat het aantal kinderen dat gepest wordt op school tussen de 0 en 5 % ligt.
CBS de Koning heeft in maart 2015 meegedaan aan een pilot van de Onderwijsinspectie. Dat betekent dat de school op een andere manier onderzocht is door de inspectie. Na afloop van het bezoek heeft de inspectie aangegeven dat zij onder de indruk zijn van de wijze waarop CBS de Koning haar onderwijs inricht. de school heeft voor 3 onderdelen de beoordeling'goed'gekregen. Het streven is om bij een volgend inspectiebezoek 80% van de indicatoren met 'goed'worden beoordeeld.