CBS Anna van Buren, Roombeek

Bosuilstraat 7 7523 BJ Enschede

  • Schoolfoto van CBS Anna van Buren, Roombeek
  • Schoolfoto van CBS Anna van Buren, Roombeek
  • Schoolfoto van CBS Anna van Buren, Roombeek
  • Schoolfoto van CBS Anna van Buren, Roombeek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets wordt doorstroomtoets.  

het eind van de basisschool maken alle leerlingen een toets. Dit is verplicht. Tot aan schooljaar 2022 – 2023 werd de toets eindtoets genoemd. Met ingang van 2023 – 2024 wordt het doorstroomtoets genoemd, omdat hierdoor beter duidelijk wordt dat de leerling zich na de toets in groep 8 blijf ontwikkelen.  De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De toets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. Bij ons op school gebruiken we de toets cito.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten zijn een essentieel onderdeel van het onderwijsproces. We evalueren hiermee ons onderwijsaanbod zowel op school-, groep- en leerling-niveau. De resultaten komen tot stand door structureel te werken op 3 instructieniveaus (verdiept, basis, intensief). Het model Expliciete Directe Instructie (EDI) wordt structureel toegepast om de instructies optimaal vorm te geven in de groep. 

Volgens een vast rooster voeren de leerkrachten ten minste 3 groepsbesprekingen met de intern begeleiders. In deze besprekingen wordt gewerkt met een vaste agenda en worden alle kinderen besproken. Naderhand worden kansen, belemmeringen en evt. bijstelling van groeps-, en/of onderwijsaanbod (via groepsplan) bijgewerkt in het volgsysteem Planb2.

Twee keer per jaar vindt er een uitvoerige analyse plaats op de behaalde resultaten van de methode onafhankelijke toetsen, door de intern begeleiders, directie en groepsleerkrachten. Deze bevindingen worden verwerkt in het onderwijsaanbod, met als doel de kwaliteit van het onderwijs verder te verbeteren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Zoals we eerder schreven bepalen we onze schooladviezen voor het voortgezet onderwijs ook op basis van het leerpotentieel. Het gemiddelde leerpotentieel van de groep leerlingen die in 2022-2023 van school gingen, was 103. Daar hoort een gemiddelde uitstroom bij op het niveau van VMBO-T of hoger bij. Het verwijzingspercentage in het schooljaar 2018-2019 ligt boven deze norm:  76 % van de leerlingen heeft een advies VMBO-T of hoger gekregen gekregen en 24% een lager advies dan VMBO T. De schooladviezen die lager dan het VMBO T zijn gegeven, lagen in lijn met de verwachtingen die wij als school zelf ook hadden. Deze uitstroom naar VMBO Kader en Basis is dan ook passend bij het leerpotentieel van deze groep

SCHOOL adviseert kansrijk. Dit houdt in dat we niet alleen naar de onderwijsresultaten kijken. We kijken hierbij ook naar:  - ontwikkeling door de schooljaren heen - attitude/gedrag: motivatie, werkhouding, taakgerichtheid, zelfstandigheid, zelfredzaamheid  - testgegevens van de NSCCT (niet schoolse cognitieve capaciteitentest) en andere onderzoeksgegevens Kansrijk betekent voor ons dat we kijken waar een leerling de beste kans van slagen heeft, welke potentie heeft een leerling om succesvol te zijn op een school voor VO. Kortom: wat is de best passende plek voor een leerling. Vanaf medio groep 6 na de NSCCT wordt op basis van deze gegevens gekeken naar de uitstroomrichting. Hierin wordt benadrukt welke succescriteria een grote rol spelen en welke invloed hierop uitgeoefend kan worden. Eind groep 7 geven we een voorlopig VO-advies. In de advisering (zowel het voorlopig VO-advies, als het definitieve VO-advies) zijn meerdere mensen betrokken: de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. Daarom noemen we het ook een schooladvies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het heel belangrijk dat de kinderen bij ons op school goed en plezierig met elkaar omgaan. Natuurlijk geldt dit ook voor de omgang tussen leerkrachten en kinderen én leerkrachten en ouders. U heeft al kunnen lezen dat we dagelijks aandacht besteden aan het aanleren van sociale vaardigheden, kinderen kritische vragen leren stellen en beantwoorden en kinderen eveneens leren om complimenten te geven en ontvangen.  

Om deze aanpak te versterken, verdiepen en verbinden zijn we twee jaar geleden gestart met de invoering van Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS), kortweg PBS genoemd.

PBS is een evidence based systeem met een schoolbrede aanpak van groep 1 t/m 8, gericht op het bevorderen van positief gewenst gedrag van alle betrokkenen binnen de school. Goed gedrag kun je leren! PBS richt zich op het versterken van positief gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Betrokkenheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school is in 2012, 2013 en 2014 door het ministerie van OC&W verkozen tot excellente school. De school, zo blijkt uit de rapportage, weet met een uiteenlopende leerlingenpopulatie zeer goede resultaten te behalen. De school heeft ambitieuze opbrengstdoelen en weet deze door een constante verbetering van het onderwijs op de school te realiseren. De school heeft deze resultaten, breed opgevat, in 2013 en 2014 weten te continueren. Verder heeft de school een brede focus op de ontwikkeling van haar leerlingen. 

Naast het behalen van goede resultaten op de kernvakken scoort de school ook hoog als het gaat om de sociale ontwikkeling van de kinderen. Als cultuurschool richt de school zich verder op de creatieve en muzikale ontwikkeling van de kinderen. Bovendien heeft de school bijzondere aandacht voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Hiervoor is beleid ontwikkeld dat deze kinderen in eerste instantie ondersteund worden in de groep en eventueel in een Plusklasvoorziening.

Terug naar boven