CBS Anna van Buren, Roombeek

Bosuilstraat 7 7523 BJ Enschede

  • Schoolfoto van CBS Anna van Buren, Roombeek
  • Schoolfoto van CBS Anna van Buren, Roombeek
  • Schoolfoto van CBS Anna van Buren, Roombeek
  • Schoolfoto van CBS Anna van Buren, Roombeek

Het team

Toelichting van de school

Het onderwijs van op cbs Anna van Buren is vorm gegeven binnen 6 onderwijsteams. Elke leerkracht maakt onderdeel uit van een onderwijsteam. Binnen het onderwijsteam zijn de leerkrachten met elkaar verantwoordelijk voor het onderwijs aan de groepen die deel uitmaken van het onderwijsteam. Leerkrachten werken in basis minimaal 3 jaar lang in hetzelfde onderwijsteam om zo de doorgaande ontwikkelingslijn van de leerlingen goed te kunnen volgen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms moet een leerkracht vervangen worden. Dit is bijvoorbeeld het geval tijdens ziekte, bijzonder verlof of het volgen van nascholing onder schooltijd. Bij vervanging proberen we zoveel mogelijk dezelfde invaller voor de groep te krijgen. We maken gebruik van de invalpoule van een externe organisatie.

Als we vooraf weten dat een leerkracht vervangen wordt, brengen we u hiervan middels een bericht via MijnSchool.nl op de hoogte.

Indien er geen vervangingsmogelijkheden zijn, proberen we intern in eerste instantie een oplossing te zoeken. Dit houdt in dat:

  • De duo-collega van de betreffende groep wordt gevraagd om te werken;
  • Collega’s die parttime werken worden gevraagd om te werken; Ambulante collega’s (IB-ers, RT-ers) worden gevraagd om les te geven in de betreffende groep(en);
  • Kinderen worden verdeeld over de andere groepen.

Als bovenstaande opties niet kunnen worden gerealiseerd, kan er (bij hoge uitzondering) worden besloten om een groep naar huis te sturen. Hierover wordt u uiterlijk 1 schooldag van te voren, via MijnSchool.nl, geïnformeerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school is sfeervol vormgegeven en onder architectuur is gebouwd.  Dit alles is tot stand gekomen door veel inspraak van kinderen, ouders en het team. Het hoofdgebouw is een school met een ruime hal, 8 klassen, een speellokaal, en diverse werkruimten. Tevens zijn 11 groepen gehuisvest in de multischool, nabij het hoofdgebouw.

Ondanks dat de school verdeeld is over meerdere gebouwen voelt en oogt het niet als een grote school en is het voor kinderen overzichtelijk.de school is verdeeld in 6 onderwijsteams. Hierdoor werken leerlingen en leerkrachten 3 jaar lang met elkaar op de zelfde afdeling. Voor het komende schooljaar zijn de onderwijsteams als volgt samengesteld;

- OT 1 (groep 1a, 2a 3a)

- OT 2 (groep 1b, 2b, 3b)

- OT 3 (groep 4a en 5a)

- OT 4 (groep 4b en 5b)

- OT 5 (groep 6a, 7a, en 8a)

- OT 6 (groep 6b 6c, 7b, 7c  8b, 8c)

Naast ons hoofdgouw maken we gebruik van een multi gebouw dat vlak naast het hoofdgebouw staat. In Prismare (wijkcentrum) maken we o.a. gebruik van de ruime sporthal en het theater. Tevens maken we op dit moment gebruik van twee andere ruimtes binnen Prismare, die een onderwijsbestemming kennen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw werken we met het concept lerend spelen. Dat houdt in dat we werken vanuit hoeken en thema's. In deze thema's komen de verschillende vakken in de onderbouw samen. De uitgangspunten van ontwikkelingsgericht onderwijs vormen hier het fundament. De begrippen 'welbevinden' en 'betrokkenheid' vormen de basis in het aanbod bij kleuters.

In de tabellen (groepen 1/2 en 3 t/m 8) wordt het aantal lesuren per week weergegeven 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder wereldkunde verstaan wij : vakken wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek, burgerschapsvorming, kunstzinnig en creatieve vakken (muziek, drama, handvaardigheid, tekenen). 

Aan de hand van centrale thema's wordt het onderwijsaanbod voor een bepaalde periode ingepland. Deze periode loopt veelal van vakantie tot vakantie (6 - 8 weken). De vaardigheden van onderzoekend en ontwerpend leren worden gebruikt om te leren en te ontwikkelen. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs  Op 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van kracht. Alle basisscholen maken deel uit van een samenwerkingsverband Passend Onderwijs. Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband Twente-Oost (www.swvtwenteoostpo.nl).  De scholen van het samenwerkingsverband hebben afspraken gemaakt over de basisondersteuning die in elke school geboden wordt (zie het document daarover op de website www.swvtwenteoostpo.nl). Naast deze basisondersteuning kan er op scholen extra ondersteuning geboden worden aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.  

OOT VCO Onderwijs OndersteuningsTeam

VCO  Voor de uitvoering van Passend Onderwijs hebben we binnen VCO een eigen Onderwijs Ondersteuningsteam (OOT). Wij maken deel uit van de deelregio Enschede van het samenwerkingsverband Twente-Oost. Binnen het OOT werken orthopedagogen en onderwijsspecialisten. Daarnaast hebben we de beschikking over ambulant begeleiders die in de groep hulp kunnen bieden of kunnen werken met individuele leerlingen. Dit noemen we arrangementen, die aangevraagd kunnen worden door de school in overleg met de onderwijsspecialist/ orthopedagoog.   met dyscalculie en/of dyslexie

  • Onze school biedt ondersteuning aan kinderen die moeilijk leren (IQ 80 of hoger).
  • Kinderen met een (lichte) stoornis in het autistisch spectrum
  • Hoogbegaafde kinderen
  • Kinderen met een lichte lichamelijke beperking
  • Kinderen met een spraak-/taalstoornis

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de toekomst streven wij er naar om een geheel aanbod te ontwikkelen. Concreet betekend dit dat we gaan onderzoeken of we naast de plusklas ook een 'klusklas' kunnen ontwikkelen voor leerlingen die beter leren vanuit de praktijk. Daarnaast streven we naar een meer projectmatig aanbod. Hierin hebben we reeds enkele stappen gezet door te gaan werken met BLINK wereld en BLINK lezen.

Tevens streven we naar een organisatie waarin een grote mate van eigenaarschap aanwezig is bij zowel personeel al leerlingen. Hierin zal de basis liggen in het OT zoals die in 2021-2022 zijn ingericht.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school maakt deel uit van Integraal Kind Centrum Roombeek:  Kinderdagverblijf "Cosmo' r" (locatie: De Kijkdoos) verzorgt hierbinnen alle vormen van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk.

Binnen het IKC wordt voor alle kinderen (en ouders) van 0-13 jaar een continue voorziening van opvang en onderwijs gecreëerd. Er wordt gewerkt volgens het concept waar kinderen niet alleen iets leren maar zich ook kunnen ontwikkelen in een houding van zelfvertrouwen, zelfkennis en positief gedrag.

Als IKC staan we voor het bieden van kansen aan de talenten voor alle kinderen. Het belang van het kind staat voorop, hierbij hoort een goede informatieoverdracht van voorschool naar vroegschool om de doorgaande ontwikkelingslijn te waarborgen. Dit wordt ook wel de "warme overdracht" genoemd.

Terug naar boven