Paus Joannes

Floraparkstraat 155 7531 XG Enschede

  • Schoolfoto van Paus Joannes
  • Schoolfoto van Paus Joannes
  • Schoolfoto van Paus Joannes
  • Schoolfoto van Paus Joannes
  • Schoolfoto van Paus Joannes

Leerlingtevredenheid

Toelichting van de school

De leerlingen van de Paus Joannes zijn tevreden met een 8,1 over hun school en geven hun school gemiddeld een 8,4 als rapportcijfer. De Paus Joannes scoort daarmee vergelijkbaar met de benchmark primair onderwijs (8,0) en vergelijkbaar met afgelopen jaar.

Het meest tevreden zijn leerlingen over:

  • wat ze leren op school (8,9)
  • de hulp van de leerkracht wanneer leerlingen dat nodig vinden (8,9)
  • de uitleg van de leerkracht (8,8)

We zien, in de resultaten, dat de leerlingen graag nog meer groepsdoorbrekend willen werken in school en een stem willen geven in de school. Daarom vergroten we in 2024-2025 de stem van de leerling in de school. Dit doen wij binnen ons concept de Leader in Me en binnen het aanbod van Burgerschap. Dit zal in ons jaarplan van 2024-2025 zichtbaar worden. 

Tevredenheid
8,1
Vergelijkbare scholen
8,0

Bron

Tevredenheid leerlingen in de afgelopen jaren

Deze grafiek toont de tevredenheidscijfers van de afgelopen drie jaar. In de grafiek staan de gemiddelde tevredenheidscijfers voor deze school en de tevredenheidscijfers van vergelijkbare scholen.

Hoe tevreden waren de leerlingen de afgelopen jaren?

Hoe tevreden zijn ouders over de school?

Toelichting van de school

Over het algemeen zijn de ouders/ verzorgers van de Paus Joannes tevreden over de school (7.9). De Paus Joannes scoort daarmee hoger dan de benchmark primair onderwijs (7.7). De ouders zijn gemiddeld ook meer loyaal aan de school in vergelijking tot de benchmark van het primair onderwijs.  

De Paus Joannes scoort op alle aspecten hoger dan de benchmark PO, met uitzondering van een minimaal verschil van 0.1 op één item ten opzichte van de benchmark primair onderwijs. In het onderzoek staan daarom geen aanbevelingen vermeld.  

Ouders zijn het meest tevreden over:

  • kan met vragen altijd bij de leerkracht terecht (8.9 op de Paus Joannes en 8.6 Benchmark Primair Onderwijs)
  • goede lessen (8.4 op de Paus Joannes en 8.1 Benchmark Primair Onderwijs)
  • sfeer (8.3 op de Paus Joannes en 8.1 Benchmark Primair Onderwijs)

Wel willen wij kritisch zijn en nemen we zelf, het volgende aandachtspunt mee:

  • optreden tegen pesten (6.8 op de Paus Joannes en 7.0 Benchmark Primair Onderwijs)  
  • voldoende aandacht leerlingen met problemen (6.8 op de Paus Joannes en 6.7 Benchmark Primair Onderwijs) 

Vervolg: 

Vanzelfsprekend nemen wij de resultaten mee in de analyse van onze Centrale Schoolbespreking (Eind schooljaar 2023-2024), evenals het leerling-, en het medewerkerstevredenheidsonderzoek. Aangezien we zeer kritisch zijn naar ons eigen onderwijs, hebben wij meer actiepunten uit het onderzoek gehaald dan hieronder vermeld.

Actiepunten:

In schooljaar 2024-2025 betrekken we de leerlingen/ ouders, bij dit aandachtspunt, door hier structureel en blijvend in Driehoeksgesprekken met ouders en leerlingen, binnen ons concept de Leader in Me en in en na de vrije momenten (bijvoorbeeld pauzes) hier feedback over te vragen. Daarnaast zetten we extra in op gedrag in schooljaar 2024-2025 vanuit de Leader in Me (zie item 'Sociale ontwikkeling' in deze schoolgids). Afgelopen jaar hebben we veel wisselingen gehad in ons team (overwegend positief). Hierdoor merken wij dat het belangrijk blijft aandacht te houden voor een doorgaande lijn voor leerlingen. Einde schooljaar 2023-2024 is er een nieuw beleidsplan gedrag opgesteld. In ons team hebben wij een gedragsexpert. De gedragsexpert krijgt de ruimte om het beleidsplan gedrag (2024-2025) te presenteren, gezamenlijk beleid te voeren, gesprekken te voeren met leerlingen, klassenbezoeken af te leggen, leerkrachten te coachen, observaties uit te voeren (in groep en op het schoolplein).

Leerkrachten leggen komend jaar qua sociaal emotionele ontwikkeling het accent op:

  • modellen van voorbeeldgedrag en gemaakte afspraken
  • leerlingen schoolbreed en gericht te laten oefenen in gedrag
  • leerlingen laten oefenen in gemeenschappelijke en pro-actieve taal en geven van effectieve feedback
  • het observeren van onderwijsbehoeftes van leerlingen
  • het bewaken van de doorgaande lijn
  • waar nodig, volgens het beleidsplan, handelen en consequenties uitvoeren. 

Leerkrachten verdiepen hun kennis en vaardigheden op de volgende gebieden, waardoor ze kansrijk onderwijs aan onze leerlingen versterken:

  • aanbieden van breinontwikkeling
  • aanbieden van leren leren 
  • verdieping kennis van het hebben van hoge verwachtingen van leerlingen
  • verdieping kennis van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte

In 2023 hebben wij een 'Ouderarena' georganiseerd waarin ouders input konden leveren over de toekomst van onze school. Dit was een groot succes. De opbrengsten zijn meegenomen in het strategisch beleidsplan van 2023-2026 van onze school. Ook in schooljaar 2024-2025 willen we een ouderarena organiseren om onszelf van voldoende feedback te voorzien. 

Download tevredenheidsrapport Bron

Terug naar boven