Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We zijn voortdurend bezig om ons onderwijs te verbeteren. Dat doen we door ons onderwijs af te stemmen op onze veranderende leerlingpopulatie en kritisch te kijken naar de opbrengsten die af te leiden zijn uit ons IEP leerlingvolgsysteem middels de hoofd-hart- en handen instrumenten. Op de Paus Joannes nemen we, vanaf groep 3, twee keer per jaar de instrumenten van het IEP LOVS-systeem af. Bij het analyseren van de resultaten kijken we naar de individuele groei die een leerling maakt.
Het streven is dat elke leerling, gekeken over de periode van een heel jaar, minimaal zoveel groeit als een gemiddelde Nederlandse leerling. Daarnaast bekijken we of ook een groep gemiddeld op elk vakgebied voldoende leerwinst boekt.
De tussentijdse schoolbrede- en groepsresultaten worden geanalyseerd en geëvalueerd in onze Centrale Schoolbespreking. Hieraan nemen de leerkrachten, de kwaliteitscoördinator en de directie deel. In deze bespreking wordt er ook gekeken of er op basis van de resultaten, wanneer er sprake is van score die structureel boven of onder het landelijk gemiddelde ligt, een verandering in onze onderwijskundige (schoolbrede) aanpak doorgevoerd moet worden. Dit doen we door een schoolnorm te hanteren. In dat geval zal er teambreed een plan van aanpak worden vastgesteld en zo nodig een jaarplan worden opgesteld.
De schoolbrede resultaten en uitkomsten worden ook door de directeur gedeeld met de leerlingen van groep 5 tot en met 8 om uit te leggen waarom de school de desbetreffende keuzes in het lesprogramma maakt en om helder te krijgen waar onze plussen liggen, maar ook onze delta's.
De groepsresultaten worden naast de Centrale Schoolbespreking ook in de groepsbesprekingen meegenomen. Hieraan nemen de groepsleerkrachten, de kwaliteitscoördinator en de directeur deel. In deze bespreking staat het groepsplan centraal. Deze groepsresultaten worden halfjaarlijks geëvalueerd en bijgesteld voor de komende periode.
Bij het portfolio ontvangt elke leerling ook de grafieken met IEP LOVS-toets resultaten. Zo is twee per jaar goed zichtbaar hoe een leerling zich ontwikkelt t.o.v. zichzelf en t.o.v. landelijke resultaten. In kindgesprekken bespreekt de groepsleerkracht samen met de leerling waar het leerdoel voor de komende periode ligt en wat de leerling, de leerkracht en ouders daaraan kunnen doen. Daarna volgen de Driehoeksgesprekken, waarin de leerling de resultaten en het plan presenteert aan de ouders. Op basis van de tussentoetsen bespreken we vanaf eind groep 6 met ouders en leerlingen wat het advies voor het Voortgezet Onderwijs wordt als een leerling de huidige ontwikkeling doorzet.
Doorstromen naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap in de schoolcarrière van een kind. Daarom vinden we het van belang om een zorgvuldig en kansrijk advies te formuleren.
Hoe komt een advies tot stand?
Het basisschooladvies wordt in overleg met leerkracht van groep 8, de intern begeleider (en zo mogelijk met de leerkrachten van groep 6 en groep 7 van deze groep) gebaseerd op:
1. Kennis en vaardigheden
Het gaat om kennis en vaardigheden die zijn opgedaan in groep 8, maar ook in groep 6 en 7.
2. Overige factoren
Bij overige factoren gaat het om:
- Sociaal emotionele ontwikkeling
- Werkhouding en studievaardigheden
- Gedrag
Het leerlingvolgsysteem geeft een beeld van de opgedane kennis en vaardigheden. In het leerlingvolgsysteem staan per leerling de toetsuitslagen van groep 1 tot en met groep 8. De toetsuitslagen van groep 6, 7 en 8 worden bij het opstellen van het basisschooladvies betrokken.
De toetsuitslagen van de volgende vakken worden nadrukkelijk bij de totstandkoming van het advies betrokken:
- Begrijpend lezen
- Rekenen-wiskunde
- Studievaardigheden
- Spelling
Het schooladvies vindt plaats na zorgvuldige besprekingen met leerlingen, ouders, leerkrachten, intern begeleider en directie. Tijdens de tweede driehoeksgesprekken in groep 6 en in groep 7 geeft de school een vooruitblik mee. In de maand november van groep 8 staan de voorlopige adviesgesprekken gepland welke worden gevolgd door de definitieve adviesgesprekken in februari. Ouders kunnen er zelf voor kiezen om een onafhankelijke toets te laten afnemen indien ze het niet eens zijn met het advies van school. Ook is het mogelijk het intelligentieniveau te bepalen indien er twijfel is over de capaciteiten van een leerling.
Na de doorstroomtoets wordt het definitief advies naast de uitslag van de doorstroomtoets gelegd en besproken. Zo nodig wordt het definitief advies naar boven bijgesteld en opnieuw afgegeven aan de leerling en ouder(s).
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Basisschool Paus Joannes heeft het volgende mission statement:
Op weg naar een levenslange leerreis
Klinkt misschien spannend. Maar bij ons krijg je alle ruimte om te ontdekken wie je bent. Eruit halen wat erin zit. Dat kan bij ons. Want wij zien jou. Wie ben je? En wat wil je? Daar kom je bij ons achter. Mooi toch, dat iedereen zo verschillend is? Bij ons ben je meer dan welkom.
Natuurlijk leer je bij ons rekenen, lezen, taal en schrijven. Daar heb je de rest van je leven plezier van. We hebben hoge verwachtingen van je. Waarom? Omdat we vertrouwen in je hebben. In het leven gaat het er ook om dat je ontdekt waar je goed in bent. En waar je blij van wordt. Die ruimte krijg je bij ons. Je leert beetje bij beetje ontdekken wie je daadwerkelijk bent. Ook leer je de wereld om je heen kennen. We halen de wereld in school. En gaan met jou de ‘wijde wereld’ in.
Bij ons sta je zelf aan het roer. Op weg naar jouw levenslange leerreis. Daar sta je niet alleen voor. Sterker nog: we leren graag samen. Wees nieuwsgierig. Neem initiatief. Want daar word je zelfstandig van. Je hoeft bij ons niet af te wachten. Je mag je eigen stappen zetten. Wij volgen jou.
De wereld om je heen zit vol met kansen. Daarin speel jij een belangrijke rol. Onze plek is jouw start aan een levenslange leerreis. Met een rugzak vol zelfvertrouwen.
Een positief pedagogisch klimaat wordt volgens ons niet gecreëerd door regels of systemen. Het zit in de houding en het handelen van de mensen die met de kinderen werken. We werken met één schoolregel gebaseerd op het feit dat we ernaar streven dat iedereen gelukkig is.
Elke maandag na een schoolvakantie bezoekt de directeur alle groepen. Bij dit bezoek worden de drie standaardvragen aan de hele klas gesteld:
- Ben je gelukkig?
- Zijn alle kinderen in de klas gelukkig?
- Zijn alle meesters en juffen gelukkig?
Het is onze missie om ervoor te zorgen dat deze drie vragen altijd met ‘ja’ beantwoord worden.
Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is. Er is daarom niet altijd een oordeel per afzonderlijke school beschikbaar.
In 2023 heeft de inspectie van het onderwijs een vierjaarlijks onderzoek van het bestuur uitgevoerd. Het eindoordeel van de inspectie was 'goed'. Het verslag van het onderzoek is te vinden op: https://toezichtresultaten.onderwijsinspectie.nl/detail?id=913454&pseudocode=19NM%257CC1&page=1
De inspectie van het onderwijs heeft de Paus Joannes in 2013 bezocht met een beperkte set van indicatoren. Dit rapport is dus niet meer relevant.