Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Rapportage aan oudersDe taakbrief Aan het einde van iedere week krijgen de leerlingen de taakbrief mee naar huis. Hierop kunnen ouders zien wat hun kind die week aan taakwerk gemaakt heeft. KennismakingsgesprekkenIn het begin van ieder schooljaar worden ouders van groep 2 tot en met groep 8 uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Een kennismakingsgesprek is een soort omgekeerd 10-minutengesprek waarbij ouders de leerkracht(en) kunnen vertellen hoe het met hun kind gaat, wat hun verwachting voor het nieuwe schooljaar is en natuurlijk kennismaken met de (nieuwe) leerkracht en de nieuwe groep. Leerresultaten en vorderingen worden tijdens de 10-minutengesprekken besproken.Kennismakingsgesprekken zijn er niet voor groep 1, omdat de leerkracht van deze groepen op huisbezoek gaan. (Facultatieve) 10-minutengesprekkenIn november voeren we facultatieve 10-minutengesprekken. Ze zijn facultatief omdat het zo kort op de kennismakingsgesprekken volgt en er vaak nog niet veel bespreekpunten zijn. Wanneer deze er wel zijn, worden ouders door leerkrachten uitgenodigd. Als ouders bespreekpunten hebben, kunnen zij dit aangeven bij de groepsleerkracht, dan worden zij ook voor een 10-minutengesprek uitgenodigd. Ouders van groep 3 en groep 8 worden standaard uitgenodigd voor deze gesprekken. Met de ouders van groep 3 wordt vooral de vorderingen van het lezen besproken. Met de ouders én leerlingen van groep 6,7 en 8 wordt het (voorlopig)advies voor het Voortgezet Onderwijs besproken. Het schoolverslagIn groep 1 t/m groep 8 krijgen de leerlingen twee keer per jaar een rapportfolio (in februari en juli), waarin zowel in woorden als door middel van cijfers een waardering voor prestaties en vorderingen gegeven wordt. Tevens wordt er teruggekomen op talentgesprek wat met het kind heeft plaatsgevonden. Talentgesprekken Elk kind heeft talenten die het verdienen verder ontwikkeld en benut te worden. Deze talenten geven het kind eigenheid, maken het krachtig, geven motivatie en zijn het vertrekpunt voor leren. Maar deze talenten liggen niet altijd aan de oppervlakte – pas als ze gezien worden, kunnen ze echt benut worden. Bezig zijn met talenten geeft een goed gevoel, en dat heeft grote gevolgen. In een talentgesprek gaan wij met het kind op zoek naar zijn of haar talenten en gaan hiermee aan de slag binnen het lesprogramma. Als talenten excelleren in het leren leren, leren leven en leren werken levert dat positieve emoties op. De leerkracht werkt aan het vergroten van de veerkracht en weerbaarheid van het kind. Het verbreedt het arsenaal aan reacties op situaties. De veerkracht en ook grotere keuzes aan oplossingen helpt kinderen het inzicht te vergroten en anders om te gaan met situaties. Elk kind wordt hier weerbaarder van en kan daardoor beter omgaan met moeilijke situaties in het leven Talentgesprekken zijn een belangrijk onderdeel van ons onderwijs en dus ook aan het vormgeven van het pedagogisch klimaatSchoolverslagbespreking/ (facultatieve) 10-minutengesprekkenNadat we het schoolverslag hebben meegegeven aan de leerling, houden we op school een ouderavond. Tijdens de ouderavond worden de vorderingen en ontwikkelingen van het kind door de leerkracht toegelicht. Ouders worden via SocialSchools door de leerkracht uitgenodigd. Waar nodig houden we extra gesprekken met ouders, om hen te informeren over omstandigheden en ontwikkelingen die niet kunnen wachten tot een ouderavond. De wens tot een gesprek kan ook vanuit de ouders geuit worden. Met de ouders én leerlingen van groep en 8 wordt het advies voor het Voortgezet Onderwijs besproken.
Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.