Wat is de klachtenregeling?
Klachtenregeling
Ieder bestuursorgaan in het onderwijs heeft de wettelijke verplichting om gebruik te maken van een klachtenregeling.
Een exemplaar van de klachtenregeling is bij de directie op te vragen.De klachtenregeling is alleen van toepassing als een ouder met een klacht niet ergens anders terecht kan. De meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen in onderling overleg tussen de ouder, het kind, de leerkracht en/of de directeur op een juiste wijze kunnen worden afgehandeld. Indien dat echter door de aard van een klacht niet mogelijk is, of als de afhandeling niet naar uw tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan er een beroep worden gedaan op de klachtenregeling.In de klachtenregeling wordt onderscheid gemaakt tussen een algemene klacht en een klacht over machtsmisbruik.Klachten van algemene aard. Een algemene klacht kan gaan over alle zaken die met school te maken hebben. Uitgezonderd zijn klachten die te maken hebben met machtsmisbruik. Klachten van algemene aard worden altijd eerst binnen de school afgehandeld. Als er een klacht is, kan een oudere terecht bij de leerkracht en/of bij de (locatie)directeur van de school. Mocht de afhandeling van de klacht niet naar tevredenheid plaatsvinden, kan een ouder een schriftelijke klacht indienen bij het bestuur van de Stichting Consent, Postbus 40042, 7504 RA Enschede.
Klachten Machtsmisbruik
Bij een klacht over machtsmisbruik gaat het om handeling, gedragingen en/of uitingen die leiden tot ontsporing van macht in de onderwijssituatie. Bij vele vormen van (seksuele) intimidatie en lichamelijke of geestelijke mishandeling kan sprake zijn van machtsmisbruik.Bij klachten over machtsmisbruik kunt u zich wenden tot de vertrouwenspersoon van onze school. De vertrouwenspersoon zorgt voor de eerste opvang en begeleidt u zo nodig naar de externe vertrouwenspersoon van het bestuur. De vertrouwenspersoon geeft advies, bekijkt de klacht, meldt de klacht zo nodig aan de klachtencommissie of verwijst door naar andere instanties. Zo nodig is er een externe bemiddelaar beschikbaar die kan zorgen voor bemiddeling.
Vertrouwenspersonen binnen onze scholen zijn: Manon Schneider en Hetty ten Heggeler.
Vertrouwenspersoon Consent: Anne Overbeek (Buro Overbeek)
Als onafhankelijk vertrouwenspersoon voor Consent is zij op maandag t/m vrijdag te bereiken, zowel telefonisch als per mail. Kinderen, ouders en medewerkers kunnen rechtstreeks contact met haar opnemen, wanneer er sprake is van ongewenst of grensoverschrijdend gedrag. Ook kan contact opgenomen worden wanneer er klachten zijn die binnen de school niet naar tevredenheid zijn opgelost of wanneer bepaalde zaken liever eerst met een onafhankelijke functionaris buiten de school worden besproken.
Meer informatie over Anne Overbeek en haar werk is te vinden op haar website www.burooverbeek.nl Het mailadres is [email protected] Het telefoonnummer is 06 - 30 64 25 68.