Waar mensen samen ‘verkeren’, gaat ook wel eens iets ‘verkeerd’. Dat is niet meer dan logisch en dat hoeft ook helemaal geen probleem op te leveren wanneer we elkaar hierop eerlijk mogen aanspreken. Soms moet je daarvoor even een drempel over want niet iedereen vindt dit even eenvoudig. In onze school moedigen we elkaar daarom aan om tegen de juiste persoon eerlijk te zeggen wat eraan scheelt om daarmee te voorkomen dat er onvrede in de onderlinge relatie sluipt. Mocht u reden zien tot het bespreken van een klacht, dan staan wij daarvoor open!
Klachtenroute:
Naarmate de klacht in ernst toeneemt, kunt u onderstaande klachtenroute volgen. We gaan ervan uit dat u de klacht eerst bespreekbaar maakt bij de directbetrokkene(n). Is de klacht kind-, klas- of leerkrachtgericht, dan kunt u in eerste instantie terecht bij de leerkracht. Ingeval de klacht het niveau van de klas overstijgt en daarmee het handelen van ‘de school’ betreft, is de directie uw juiste aanspreekpunt. Wordt het allemaal ingewikkelder of ernstiger van aard, of weet u niet zo goed waar u met uw klacht moet zijn, dan kunt u aankloppen bij de Interne Contactpersoon van onze school: Kirsten Boorsma ([email protected]).
Vraagt uw klacht om advies van een onafhankelijk deskundige van buiten te school, dan mag u contact opnemen met één van de Externe Vertrouwenspersonen van de Schoolbegeleidingsdienst Centraal Nederland: N. Wassink ([email protected]) of J. Drost ([email protected]).
De Interne Contactpersoon en de Externe Vertrouwenspersonen zijn geen bemiddelaars, maar zij nemen de tijd om naar u te luisteren en om u te adviseren en te ondersteunen in de vervolgroute.
Het bevoegd gezag van Scholengroep Hannah is de laatste schakel in deze informele klachtenroute. Indien nodig, bijvoorbeeld als uw klacht de schooldirecteur betreft, verwijst de Interne Contactpersoon of de Externe Vertrouwenspersoon u naar de voorzitter van College van Bestuur, mevr. A. Stolper. Vindt u daarna dat er niet adequaat op uw klacht wordt gereageerd, dan kunt u een officiële klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie Christelijk Primair Onderwijs. Deze maakt deel uit van de Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (www.gcbo.nl). Telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 16.30 uur via 070-3861697 of via emailadres [email protected]. De officiële klachtenregeling van Scholengroep Hannah kunt u vinden op http://www.scholengroephannah.nl/
Inspectie van Onderwijs:
De onderwijsinspectie maakt geen onderdeel uit van de klachtenroute, omdat zij geen specifieke taak heeft bij het behandelen van individuele en/of arbeidsrechtelijke klachten in en rondom de school. Toch is het goed om de onderwijsinspectie wel in dit kader te noemen. Het staat u namelijk vrij om uw klacht bij de inspectie te melden. Zij leest het, neemt het op in het dossier van de school en neemt het (eventueel) mee in het gesprek met het bestuur of een volgend onderzoek naar de school/instelling.
Vertrouwensinspecteur:
Ingeval van een vermoeden van een zedendelict, heeft ieder personeelslid binnen Scholengroep Hannah directe meldingsplicht bij het stichtingsbestuur. De bestuurder neemt vervolgens onmiddellijk contact op de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van Onderwijs. Deze moet de redelijkheid van het vermoeden vaststellen, wat ertoe kan leiden dat er aangifte wordt gedaan bij de politie.Ook u kunt de vertrouwensinspecteur raadplegen wanneer zich in of rond de school, naar uw oordeel, (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
- Seksuele intimidatie en seksueel misbruik (zedenmisdrijven)
- Psychisch en fysiek geweld
- Discriminatie en radicalisering
De vertrouwensinspecteur zal registreren, luisteren, informeren en adviseren. (Tel. 0900-111 3111)