Openbare Basisschool Roombeek

Bosuilstraat 3 7523 BJ Enschede

  • OBS Roombeek is gehuisvest in het wijkcentrum Prismare. Prismare is het kloppend hart van de wijk Roombeek en biedt vele voorzieningen.
  • De lokalen hebben geen standaardinrichting. Wat wel: tafels in verschillende hoogtes, barkrukken, groepstafels. Flexibel werken dus!
  • Op verschillende plekken in de school staan stilte-/leeshuisjes. Fijne plekken voor kinderen dit zich even terug willen trekken.
  • Op het ontwikkelplein van de onderbouw is een bouwplaats met een huishoek waar kleuters de ruimte hebben om lekker te spelen.
  • Het schoolteam heeft na een werkdag tijd en ruimte nodig om elkaar te ontmoeten. Op OBS Roombeek kan dat in een informele setting!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets

In groep 8 wordt de IEP doorstroomtoets afgenomen. Ons bestuur - Stichting Consent - heeft de volgende visie op deze toets:

De doorstroomtoets in het juiste perspectief: film of foto?

Prestaties. Het is belangrijk. Maar tegelijk moeten we niet het perspectief uit het oog verliezen. Daarom geeft ons bestuur Consent u graag uitleg over het belang van de eindtoets en de manier waarop wij proberen kwaliteit te borgen. Want al is het nog zo verleidelijk om op lijstjes te focussen, het gaat om de ontwikkeling van kinderen en de kansen die wij ze met elkaar kunnen geven.

We hebben de ‘Kwaliteitswijzer’ ontwikkeld om de kwaliteit van onderwijs in beeld te brengen. Hiermee kunnen we voor alle leerlingen op onze scholen de leerwinst en toegevoegde waarde in beeld brengen. De ‘Kwaliteitswijzer’ is gericht op twee onderdelen: het leerpotentieel en de leerprestaties. Aan de hand hiervan wordt de ontwikkeling van de leerling gedurende meerdere jaren in beeld gebracht. Dit noemen we het ‘ontwikkelingsperspectief’. Zo ontstaat een film van de ontwikkeling die de leerling doormaakt. Hiermee kunnen we het onderwijs beter laten aansluiten op de onderwijsbehoeften en uitdagingen van de leerling. Wij stimuleren hiermee de ontwikkeling en voorkomen dat verkeerde verwachtingen tot verkeerde besluiten leiden. De eindtoets wordt ook binnen Consent afgenomen en naast het ontwikkelingsperspectief gebruikt. Deze toets is bedoeld als voorspellende waarde voor het vervolgonderwijs. Welke vorm past het beste bij uw kind? De doorstroomtoets is niet bedoeld om de ontwikkeling van een kind of de kwaliteit van onderwijs in beeld te brengen. Het is een momentopname, een foto. Ieder kind is uniek.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Kinderen in groep 1 en 2 worden gevolgd met het Digikeuzebord. Hierbinnen zijn de ontwikkelingsgebieden taal-rekenen-sociaal emotioneel-motoriek verwerkt.

De tussenresultaten in groep 3 tot en met 8 worden gemeten via met het IEP LVS in groep 3-8. Het gaat hierbij om de 'hoofd'toetsen: taalverzorging, (technisch) lezen en rekenen. 

In groep 4 worden de tussentijdse methodegebonden toetsen afgenomen (TA4, Pluspunt).

Vanaf groep 5 wordt rekenen-spelling-taal gemonitord via Snappet.

In groep 3 wordt gewerkt met VLL Kim versie. Vier keer per jaar worden signaleringen afgenomen.

Alle gegevens worden bijgehouden in PlanB2. In PlanB2 wordt tevens de ondersteuningsbehoefte van leerlingen vermeld/bijgesteld. In groep 6 en 7 wordt de NSCCT (niet schoolse cognitieve capaciteiten test) afgenomen en vanaf groep 6 wordt gewerkt met SCRIPT.

(Tussentijdse) toetsen hebben voor ons een tweeledig doel:

1. monitoren van de persoonlijke ontwikkeling van een kind 

2. monitoren van de onderwijsresultaten op schoolniveau en mogelijke aanpassing van het onderwijsaanbod.

Het monitoren van de sociaal emotionele ontwikkeling gebeurt via het Digikeuzebord (groep 1 en 2) en de IEP (groep 3 tot en met 8) met de 'hart&handen' onderdelen. Daarnaast nemen we eens in de twee jaar het tevredenheidsonderzoek leerlingen af van Schoolvensters.

Twee keer per jaar worden de data op schoolniveau besproken: aan het begin van het schooljaar (data van eind van het schooljaar) en halverwege het schooljaar (data van midden van het schooljaar). 

Ook op groepsniveau worden twee keer per jaar de data besproken en geanalyseerd.

Op basis van de databesprekingen wordt - indien nodig - het onderwijsaanbod aangepast.

De tussenresultaten worden met ouders en kinderen besproken in de driehoeksgesprekken (midden van het schooljaar en eind van het jaar). En indien nodig vaker in het schooljaar. 

We kunnen - met toestemming van ouders - het Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit benaderen om ons te adviseren en te ondersteunen. Het Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit werkt vanuit de visie van het handelingsgericht werken en ondersteunt de scholen voor (speciaal) basisonderwijs om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Het Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit zorgt door een professionele samenwerking met de scholen en andere externe partijen voor passend onderwijs. 

https://www.spoescholen.nl/

Als blijkt dat een kind onvoldoende profiteert van het reguliere onderwijsaanbod, dan worden er de stappen gevolgd volgens de ondersteuningsstructuur van het SWV Twente Oost. https://www.swvtwenteoostpo.nl/

Ouders worden altijd betrokken in dit proces. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

OBS Roombeek adviseert kansrijk. Dit houdt in dat we niet alleen naar de onderwijsresultaten kijken. We kijken hierbij ook naar:

- ontwikkeling door de schooljaren heen

- attitude/gedrag: motivatie, werkhouding, taakgerichtheid, zelfstandigheid, zelfredzaamheid

- testgegevens van de NSCCT (niet schoolse cognitieve capaciteitentest) en andere onderzoeksgegevens

- toetsgegevens van de doorstroomtoets

Kansrijk betekent voor ons dat we kijken waar een kind de beste kans van slagen heeft, welke potentie heeft een kind om succesvol te zijn op een school voor VO. Kortom: wat is de best passende plek voor een kind. 

Vanaf medio groep 6 na de NSCCT wordt op basis van deze gegevens gekeken naar de uitstroomrichting. Hierin wordt benadrukt welke succescriteria een grote rol spelen en welke invloed hierop uitgeoefend kan worden. Eind groep 7 geven we een voorlopig VO-advies.

In de periode van eind november tot medio december nemen we periode 1 van de IEP-LVS toets groep 8 af.

Eind januari stellen de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur de voorlopige adviezen vast. Deze worden vervolgens besproken met ouders. Begin februari is de afname van de doorstroomtoets IEP. Medio maart worden de uitslagen van de doorstroomtoets door de leerkrachten van groep 8, de intern begeleider en de directeur besproken en de voorlopig adviezen mogelijk bijgesteld. Eind maart worden de definitieve adviezen met ouders besproken en vastgesteld.

In de advisering (zowel het voorlopig VO-advies, als het definitieve VO-advies) zijn meerdere mensen betrokken: de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. De uitstroomgegevens worden in de schoolkring gedeeld met het schoolteam. Daarom noemen we het ook een schooladvies.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ambitie 

Op OBS Roombeek mogen kinderen kind zijn! We bieden kinderen een betekenisvolle, uitdagende leeromgeving waarin ze zich ontwikkelen tot zelfstandige mensen die verantwoordelijkheid kunnen nemen en hun eigen keuzes kunnen maken. Het team van OBS Roombeek gaat voor groei van het kind: groei in prestaties en groei in sociaal emotionele ontwikkeling. Het geeft kinderen de ruimte om te groeien in hun talenten. We willen dat kinderen: leren leren, leren communiceren en leren hun eigen geluk organiseren.  

Visie

PBS is de basis voor een positief schoolklimaat waar je tot groei komt.

Groei in de breedste zin van het woord: zowel groei in leerprestaties als groei in sociaal-emotioneel opzicht. Wij geloven dat je tot groei komt in een positieve schoolomgeving.

OBS Roombeek biedt een veilige schoolomgeving die gekenmerkt wordt door een respectvolle houding naar elkaar en waar gewerkt wordt met plezier

Missie

Het motto van OBS Roombeek is: Samenspelen- samen leren- samen leven! 

OBS Roombeek wil dat alle kinderen zich ontwikkelen, daarbij rekening houdend met de aanleg en mogelijkheden van het kind. Op OBS Roombeek is er aandacht voor het omgaan met verschillen. De driehoek kind - ouder - school is stevig. Iedereen is gelijkwaardig op OBS Roombeek. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Respect
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het voorjaar van 2022 is OBS Roombeek bezocht door een inspecteur van het onderwijs in het kader van het themaonderzoek Monitor Leskwaliteit.

Aangezien dit een themaonderzoek betrof, is er geen onderzoeksverslag geschreven en volgde er ook geen beoordeling.

De visiterende inspecteur gaf aan dat de leskwaliteit op orde was en geen aanleiding gaf tot een vervolgonderzoek.

Terug naar boven