Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Werken in jaargroepen.
Het onderwijs op OBS Roombeek is georganiseerd op basis van (leerstof)jaargroepen. De kinderen zitten met leeftijdsgenoten in een groep. De leerkracht geeft instructie aan de jaargroep, waarbij het EDI (Expliciete Directe Instructie) model centraal staat. Binnen de kaders van EDI wordt gedifferentieerd in de jaargroep bij rekenen-lezen-taal-spelling-tekstbegrip.
EDI heeft als doel de motivatie, taakgerichtheid, zelfredzaamheid en het omgaan met uitgestelde aandacht van kinderen te vergroten. Kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen over hun taken en uiteindelijk ook een positief kritische houding te ontwikkelen ten opzichte van zichzelf en anderen.
We werken met vraagtekenblokjes, hulprondes en instructietafels.
Af en toe wordt de jaargroep doorbroken:
- de ontwikkeling van het kind vraagt erom
- het ontwikkelen van de sociale en emotionele ontwikkeling: bij feesten, Roombeektheaters en andere activiteiten
- groepsdoorbroken rekenonderwijs
- tijdens VIER X WIJZER
Het rooster in groep 1 en 2 is een dynamisch rooster. Spelen en werken worden afgewisseld gedurende de dag. Met daarin aandacht voor de ontwikkelingsgebieden: taal - rekenen (getallen, meten, meetkunde) - motoriek - sociaal emotioneel.
Spelend leren gaat de gehele dag door. We werken schoolbreed aan de thema's in samenhang van VIER X WIJZER. Hierbij maken we gebruik van het Digikeuzebord met onder andere de module groepsdoorbroken werken.
Minimaal twee keer per dag is er tijd voor bewegingsonderwijs: buitenspel en spel in het speel- of gymlokaal. Daarnaast krijgen de kleutergroepen ook een les bewegingsonderwijs van de vakleerkracht gym in de sportzaal van Prismare.
Eén keer per week krijgen de kleuters muziek/dramales van een vakleerkracht.
De invulling van de onderwijstijd is indicatief.
Op OBS Roombeek bieden we wereldoriëntatie aan in thema's in samenhang binnen VIER X WIJZER. Tekstbegrip (begrijpend lezen) is gekoppeld aan de thema's binnen VIER X WIJZER Op deze wijze maken we het lezen en het leren betekenisvol.
Kunstzinnige en creatieve vorming wordt gekoppeld aan VIER X WIJZER. Bij elk thema hoort een activiteit binnen of buiten school. Zo komen alle kinderen elk jaar in aanraking met verschillende disciplines, zoals theater, museumbezoek (bijvoorbeeld naar Corpus bij het thema 'Mijn lijf'), technologie (bezoek aan Tetem), excursie naar een kasteel (thema 'In de tijdmachine').
Schrijfonderwijs (teksten schrijven) is onderdeel van taal.
Burgerschap/oriëntatie op jezelf en de wereld koppelen we aan PBS en aan VIER X WIJZER.
Schoolzwemmen: groep 7 en 8 krijgen elke week zwemles. Tijdens deze zwemles oefenen ze hun zwemvaardigheid en kunnen de kinderen (zwemvaardigheids)diploma's behalen.
OBS Roombeek biedt onderwijs aan veel doelgroepen, waarbij bij elke mogelijke aanmelding de volgende vragen gesteld worden:
- welke ondersteuningsbehoefte heeft het kind
- wat zijn de mogelijkheden binnen de groep
- wat zijn de mogelijkheden van de leerkracht
- past het kind bij deze groep en deze leerkracht
- zijn wij ervan overtuigd dat we het kind passend onderwijs kunnen geven
Als op deze vragen een positief antwoord gegeven kan worden, kunnen we overgaan tot plaatsing.
Indien nodig, bijvoorbeeld bij twijfels, betrekken we het Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit om ons te adviseren en te ondersteunen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen de kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte meer en beter begeleiden/motiveren tot zelfstandigheid.
Wij willen alle kinderen nog meer stimuleren tot eigenaarschap over hun eigen ontwikkeling.
OBS Roombeek maakt deel uit van IKC Roombeek.
Belangrijkste doel in de samenwerking binnen het IKC is het waarborgen van de doorlopende ontwikkelingslijn van 0 tot 12 (13) jaar.
Een onderdeel hiervan is de overgang van peuterspeelzaal/kinderdagverblijf naar de basisschool, dus van voorschool naar vroegschool.
Hierbij wordt het protocol warme overdracht gehanteerd.
In het schooljaar 2023-2024 starten we op OBS Roombeek met VVE Thuis, een programma voor voor- en vroegschoolse educatie (vve) in gezinnen, gericht op het vergroten van de onderwijskansen van kinderen.
Op de peuterspeelzaal wordt ook gewerkt met VVE Thuis. Door in groep 1/2 ook te starten met VVE Thuis wordt de doorgaande lijn van voorschool naar vroegschool versterkt.