Openbare Basisschool Roombeek

Bosuilstraat 3 7523 BJ Enschede

  • OBS Roombeek is gehuisvest in het wijkcentrum Prismare. Prismare is het kloppend hart van de wijk Roombeek en biedt vele voorzieningen.
  • De lokalen hebben geen standaardinrichting. Wat wel: tafels in verschillende hoogtes, barkrukken, groepstafels. Flexibel werken dus!
  • Op verschillende plekken in de school staan stilte-/leeshuisjes. Fijne plekken voor kinderen dit zich even terug willen trekken.
  • Op het ontwikkelplein van de onderbouw is een bouwplaats met een huishoek waar kleuters de ruimte hebben om lekker te spelen.
  • Het schoolteam heeft na een werkdag tijd en ruimte nodig om elkaar te ontmoeten. Op OBS Roombeek kan dat in een informele setting!

Het team

Toelichting van de school

OBS Roombeek heeft een krachtig schoolteam.

Kenmerken van ons team:

  • Er wordt veel gelachen!
  • Er zijn meneren én juffen.
  • Er zijn startende én ervaren leerkrachten.
  • Er zijn jonge en oudere leerkrachten.
  • Er is een grote gezamenlijke betrokkenheid bij álle kinderen van de school.
  • Besluitvorming vindt plaats op basis van consent (sociocratie).
  • Er is een grote gedeelde verantwoordelijkheid ten aanzien van de schoolontwikkeling.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Consent, de stichting waartoe onze school behoort, heeft een eigen vervangingspoule.

Een personeelslid moet via AFAS een verlofaanvraag indienen. De directeur dient vervolgens via de Invalpoule een vervangingsverzoek in. Indien mogelijk plannen de medewerkers van de vervanging een invaller in.

Er heerst krapte op de arbeidsmarkt. Er zijn niet altijd voldoende invallers beschikbaar. 

We hebben op schoolniveau een kwaliteitskaart vervanging geschreven, waarin verschillende scenario's zijn vastgelegd als er geen invaller beschikbaar is. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Werken in jaargroepen.

Het onderwijs op OBS Roombeek is georganiseerd op basis van (leerstof)jaargroepen. De kinderen zitten met leeftijdsgenoten in een groep. De leerkracht geeft instructie aan de jaargroep, waarbij het EDI (Expliciete Directe Instructie) model centraal staat. Binnen de kaders van EDI wordt gedifferentieerd in de jaargroep bij rekenen-lezen-taal-spelling-tekstbegrip. 

EDI heeft als doel de motivatie, taakgerichtheid, zelfredzaamheid en het omgaan met uitgestelde aandacht van kinderen te vergroten. Kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen over hun taken en uiteindelijk ook een positief kritische houding te ontwikkelen ten opzichte van zichzelf en anderen. 

We werken met vraagtekenblokjes, hulprondes en instructietafels.

Af en toe wordt de jaargroep doorbroken: 

  • de ontwikkeling van het kind vraagt erom
  • het ontwikkelen van de sociale en emotionele ontwikkeling: bij feesten, Roombeektheaters en andere activiteiten 
  • groepsdoorbroken rekenonderwijs 
  • tijdens VIER X WIJZER

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het rooster in groep 1 en 2 is een dynamisch rooster. Spelen en werken worden afgewisseld gedurende de dag. Met daarin aandacht voor de ontwikkelingsgebieden: taal - rekenen (getallen, meten, meetkunde) - motoriek - sociaal emotioneel.

Spelend leren gaat de gehele dag door. We werken schoolbreed aan de thema's in samenhang van VIER X WIJZER. Hierbij maken we gebruik van het Digikeuzebord met onder andere de module groepsdoorbroken werken. 

Minimaal twee keer per dag is er tijd voor bewegingsonderwijs: buitenspel en spel in het speel- of gymlokaal. Daarnaast krijgen de kleutergroepen ook een les bewegingsonderwijs van de vakleerkracht gym in de sportzaal van Prismare.

Eén keer per week krijgen de kleuters muziek/dramales van een vakleerkracht.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De invulling van de onderwijstijd is indicatief. 

Op OBS Roombeek bieden we wereldoriëntatie aan in thema's in samenhang binnen VIER X WIJZER. Tekstbegrip (begrijpend lezen) is gekoppeld aan de thema's binnen VIER X WIJZER Op deze wijze maken we het lezen en het leren betekenisvol.

Kunstzinnige en creatieve vorming wordt gekoppeld aan VIER X WIJZER. Bij elk thema hoort een activiteit binnen of buiten school. Zo komen alle kinderen elk jaar in aanraking met verschillende disciplines, zoals theater, museumbezoek (bijvoorbeeld naar Corpus bij het thema 'Mijn lijf'), technologie (bezoek aan Tetem), excursie naar een kasteel (thema 'In de tijdmachine').

Schrijfonderwijs (teksten schrijven) is onderdeel van taal.

Burgerschap/oriëntatie op jezelf en de wereld koppelen we aan PBS en aan VIER X WIJZER.

Schoolzwemmen: groep 7 en 8 krijgen elke week zwemles. Tijdens deze zwemles oefenen ze hun zwemvaardigheid en kunnen de kinderen (zwemvaardigheids)diploma's behalen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

OBS Roombeek biedt onderwijs aan veel doelgroepen, waarbij bij elke mogelijke aanmelding de volgende vragen gesteld worden:

- welke ondersteuningsbehoefte heeft het kind 

- wat zijn de mogelijkheden binnen de groep 

- wat zijn de mogelijkheden van de leerkracht

- past het kind bij deze groep en deze leerkracht

- zijn wij ervan overtuigd dat we het kind passend onderwijs kunnen geven

Als op deze vragen een positief antwoord gegeven kan worden, kunnen we overgaan tot plaatsing. 

Indien nodig, bijvoorbeeld bij twijfels, betrekken we het Steunpunt Onderwijs en Kwaliteit om ons te adviseren en te ondersteunen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen de kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte meer en beter begeleiden/motiveren tot zelfstandigheid.

Wij willen alle kinderen nog meer stimuleren tot eigenaarschap over hun eigen ontwikkeling.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

OBS Roombeek maakt deel uit van IKC Roombeek.

Belangrijkste doel in de samenwerking binnen het IKC is het waarborgen van de doorlopende ontwikkelingslijn van 0 tot 12 (13) jaar.

Een onderdeel hiervan is de overgang van peuterspeelzaal/kinderdagverblijf naar de basisschool, dus van voorschool naar vroegschool.

Hierbij wordt het protocol warme overdracht gehanteerd.

In het schooljaar 2023-2024 starten we op OBS Roombeek met VVE Thuis, een programma voor voor- en vroegschoolse educatie (vve) in gezinnen, gericht op het vergroten van de onderwijskansen van kinderen. 

Op de peuterspeelzaal wordt ook gewerkt met VVE Thuis. Door in groep 1/2 ook te starten met VVE Thuis wordt de doorgaande lijn van voorschool naar vroegschool versterkt.

Terug naar boven