Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen onze school werken we met vijf groepen. Dit zijn combinatiegroepen. De groepen 1-2 en 2-3 hebben een gezamenlijk middenlokaal. Op gezette tijden werken en spelen deze leerlingen samen in dit middenlokaal, onder begeleiding van een leerkracht of onze onderwijsassistente. Hier oefenen zij op een speelse manier aangeleerde vaardigheden en 'voeden' zij elkaar in hun spel en woordenschat. Spelend en onderzoekend samen leren vinden wij erg belangrijk.
In de midden- en bovenbouw werken in de ochtenden met de leerlingen in de eigen groep. Er wordt dan gewerkt aan de verschillende taaldomeinen en rekenvaardigheden. 's Middags wordt er gewerkt aan de brede oriëntatie: wereldzaken, burgerschap, natuur en milieu.
In de middagen werken wij met leerlingen groep overstijgend. Leerlingen kunnen dan werken met leerlingen uit andere groepen. We bespreken met de kinderen wat wenselijk is en goed werkt óf geoefend mag gaan worden.
Tijdens wereldzaken wordt er naar aanleiding van gegeven basiskennis gewerkt aan een onderzoeksvraag. De kinderen presenteren na een aantal weken hun bevindingen. Er zit een opbouw in de basiskennis die wordt aangeboden, het verantwoord leren omgaan met informatie op sociale media en in het leren presenteren.Wij bieden Engels vanaf groep 1.
De kinderen van groep 8 krijgen een training "Ik leer leren". De training geeft handvatten voor gemakkelijker en efficiënter leren. Wij geven dit ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Deze lessen worden gegeven door onze "Ik leer leren" specialist.
Onze leerlingen van groep 6 werken onder begeleiding van NME (Natuur en milieu educatie) in de schooltuinen.
Groep 7 en 8 krijgen zwemvaardigheidslessen (vb. zwemsurvival).
Tijdens de gehele schooldag wordt er bewust aandacht besteed aan de taal- en rekenontwikkeling. De leerlingen leren door middel van voorlezen, interactie, liedjes. Daarnaast worden er specifieke taallessen aangeboden en rekenactiviteiten. Het uitgangspunt hierbij is thematisch en spelenderwijs leren, aansluitend op het niveau waar de leerling op dat moment is. Zodat het kind steeds een stapje verder komt in de ontwikkeling. Er zijn activiteiten en instructiemomenten in de grote kring (alle kinderen uit de groep) en in de kleine kring. Daarnaast worden kansen benut tijdens buiten spelen en andere activiteiten.
Onze schooltijden zijn:maandag, dinsdag en donderdag, vrijdag van 8.30-12.00 en van 13.15-15.15
woensdag 8.30-12.15
Vrijdag voor groep 1 t/m 4 van 8.30-12.00
Alle leerlingen hebben 2x per week gym. 1x van een vakleerkracht en 1x van de groepsleerkracht. Groep 5 en 6 gaan daarnaast naar de schooltuinen. Groep 7 en 8 hebben zwemmen.
Lezen: Alle leerlingen vanaf groep 1 worden voorgelezen. Alle leerlingen van groep 3 en hoger besteden tijd aan zelfstandig lezen. Ook wordt er gewerkt aan begrijpend lezen (Nieuwsbegrip), leespromotie etc.
Taalonderwijs wordt onderverdeeld in spelling en overige taalaspecten.
Voor rekenen geldt dat wij naast de instructie en de verwerking in werkschriften en op snappet sinds september 2019 enkele malen per week een rekencircuit doen. Veelal met de rekenkisten van Met sprongen vooruit. Dit rekencircuit wordt gebruikt om de aangeboden leerstof in te oefenen en te automatiseren op een speelse en plezierige manier.
Taal en rekenactiviteiten worden ook aangeboden met bewegend leren. Dit betekent dat de leerlingen een taal- of rekenactiviteit hebben waarbij zij fysiek actief zijn.
Engels wordt gegeven vanaf groep 1 met de swingende methode Groove Me. Vanaf groep 6 werken de leerlingen daarnaast minimaal 45 minuten per week met Ik leer digitaal op hun eigen niveau verder aan Engels.
De middagen worden vanaf groep 4 gebruikt voor Wereldzaken. Dit is een geïntegreerd aanbod van aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek. Groep 4 krijgt 's een deel van de middag ruimte voor het afmaken van de dagtaken en voor spel. Groep 5 besteedt minder tijd aan spel, maar krijgt hier specifiek op vrijdagmiddag wat extra tijd voor.
De leerlingen van groep 1 t/m 3 hebben relatief veel ruimte voor vrij spelen. Voor alle leerlingen vanaf groep 4 telt dat zij een deel van de dag/week tijd krijgen voor het afmaken van taken. Als zij deze taken af hebben, mogen zij keuzeactiviteiten doen.
Onze school biedt onderwijs aan kinderen in de basisschoolleeftijd (4 t/m 13 jaar).
Ons streven is ieder kind het onderwijs te bieden waar het baat bij heeft. Dit doen wij door een persoonsgerichte aanpak, waarbij wij het kind en de ouders als 'sparring - partners' zien.