Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in een jaargroep, met elk een zelfgekozen dierennaam (groep 5 heet bijv. de Panda's). We werken met moderne methodes, gericht op de gestelde doelen voor verschillende vakgebieden. De instructie wordt op meerdere niveaus aangeboden. Kinderen verwerken de leerstof op eigen niveau. We plannen veel tijd in voor de basisvaardigheden Lezen, Rekenen en Taal en komen daarmee tegemoet aan wat onze leerlingenpopulatie vraagt. Binnen onze organisatie zetten we nadrukkelijk in op gerichte ondersteuning door onderwijsondersteunend personeel, waaronder een onderwijsassistent en een leerkrachtondersteuner.
Beredeneerd Spelend en Ontdekkend Leren
In groep 1 en 2 wordt thematisch gewerkt vanuit een beredeneerd aanbod. Er wordt gewerkt aan voorbereidende taal-, lees- en rekenactiviteiten, alsmede oriëntatie op jezelf en de wereld. Ook is er ruim tijd voor het samen (buiten) spelen en het gericht bewegen.
Tijdens het lunchen wordt aandacht besteed aan gezond gedrag/ gezonde voeding, taal, wereldoriëntatie of leesbevordering. Deze 15 minuten durende pauze scharen wij onder onderwijstijd
- Groep 3: aanvankelijk lezen, taal, spelling en schrijfonderwijs via de methode LIJN 3.
- Lezen: is begrijpend lezen, voorlezen, stillezen en overige leesbevorderingsactiviteiten.
- Taal: is ook spelling en schrijven.
- Sociaal Emotioneel Leren en Burgerschapsvorming komen structureel en inhoudelijk samenhangend aan bod in de methode KWINK en tijdens PBS, Trefwoord (Levensbeschouwing) en Blink (Wereldoriëntatie).
- Wereldoriëntatie: bestaat uit natuur, biologie, techniek, verkeer, aardrijkskunde, geschiedenis en bevordering gezond gedrag.
- Kunstzinnige en creatieve vorming: is muziek, tekenen, handvaardigheid en drama.
- Vanaf groep 3 hebben kinderen 's morgens (iedere dag) 15 minuten speelpauze.
- Tijdens het lunchen wordt aandacht besteed aan gezond gedrag/ gezonde voeding, taal, wereldoriëntatie of leesbevordering. Deze 15 minuten durende pauze scharen wij onder onderwijstijd. Na de lunch hebben de kinderen 15 minuten speelpauze (buiten).
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het regionale samenwerkingsverband mee kan doen. Het onderwijs op de basisscholen is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling. Dit noemen we de basisondersteuning.
Soms lukt het de school niet om dat onderwijs te bieden, dat passend is voor de individuele leerling. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school hierin niet kan waarmaken en wat wel mogelijk is. De school hoeft het traject niet alleen te doorlopen. We kunnen een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hierin een sleutelrol. Binnen stichting Viviani kunnen we de hulp inroepen van aanwezige expertise in het ondersteuningsteam. Ook is het mogelijk om vanuit het samenwerkingsverband hulp en begeleiding te vragen (DOA). Het DOA (Domein Overstijgend Analyse team) bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio.
Samen met ouders en evt. externe deskundigen wordt gekeken wat een goede vervolgstap kan zijn voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is. Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs. In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal Basis Onderwijs). De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten en overige deskundigen met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling en/of leerkrachten te begeleiden/ ondersteunen. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Voor meer informatie over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: https://www.swv2202.nl.
De ondersteuningsniveaus op onze school (bron: Schoolondersteuningsprofiel Groen van Prinsterer):
Onze school levert basisondersteuning en daarnaast extra ondersteuning. Wij kunnen leerlingen die dat nodig hebben binnen en/of buiten de eigen groep (extra) ondersteuning geven op de volgende niveaus:
- niveau 1 ( basis) : Zorg en begeleiding die wij "standaard" bieden aan leerlingen die het reguliere aanbod binnen ons leerstofjaarklassensysteem.
- niveau 2 ( intensief) : Extra zorg en begeleiding voor leerlingen die het reguliere aanbod alleen kunnen volgen d.m.v. verlengde instructie.
- niveau 3 ( meer) : Zorg en begeleiding voor leerlingen die meer aan kunnen in de zin van verdieping en verrijking d.m.v. o.a. Levelwerk.
- niveau 4 ( ontwikkelingsperspectief OPP): Leerlingen zijn losgekoppeld van het reguliere programma en voor wie een OPP is opgesteld op basis van passende perspectieven voor taal en/ of rekenen.
In beginsel zijn alle kinderen welkom op onze school. Dat is ons uitgangspunt. Onze school kan kinderen basisondersteuning geven en in veel gevallen extra ondersteuning. Ondanks deze aanpak merken we dat we af en toe tegen de grenzen van onze zorg aan zitten, dat er gesprekken ontstaan tussen leerkrachten, interne begeleider ,directie en Ondersteuningsteam. Kunnen wij deze leerling in voldoende mate passend onderwijs bieden? Is dit verantwoord voor de leerling, voor de medeleerlingen en voor de leerkrachten?
Als er leerlingen zijn met specifieke ondersteuningsbehoeften kan het Ondersteuningsteam (OT) van Viviani ingeschakeld worden om samen met de school te komen tot een plan van aanpak. Als gezegd kunnen we ook een beroep doen op de expertise vanuit het Samenwerkingsverband 2202.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Op niveau 1 (basis) en niveau 2 (intensief) zetten we 'Doelenplanners' in voor Rekenen, Spelling en Lezen. De methode-leerlijn wordt doelgerichter aangeboden vanuit de stappen: waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. Motto: 'Beter op maat (de benodigde tijd nemend) en goed door de leerstof heen, dan het boek uit'.
- Op niveau 3 (meer) wordt het aanbod voor de Plusleerlingen gestructureerd aangeboden binnen en buiten de eigen groep, door gebruik te maken van dé leerlijn voor (hoog)begaafde leerlingen Levelwerk. Elke groep op onze school heeft een eigen Levelwerkbox. Dit is nodig om deze doelgroep te voorzien van uitdagend aanbod naast de reguliere lesstof. De eigen leerkracht en/of de leerkrachtondersteuner begeleidt deze groep leerlingen op vaste momenten in de week.
- Op niveau 4 (ontwikkelingsperspectief OPP) worden bestaande en nieuwe OPP's nog scherper weggezet door specifieker op zoek te gaan naar dat wat er daadwerkelijk (anders) nodig is voor de ontwikkeling van de leerling en/of de groep. De leerling met een OPP moet te allen tijde leren van en met elkaar en zo min mogelijk 'apart' gesteld worden.
Voorschool Groen van Prinsterer maakt deel uit van onze basisschool. Kinderen vanaf 2 jaar en 6 maanden mogen naar de Voorschool. Onze Voorschool maakt onderdeel uit van Stichting KINDERWERK. Samen met KINDERWERK zorgen we dat de start op de basisschool voor alle kinderen zo goed mogelijk is. De kinderen bezoeken onze voorschool 16 uur per week.
De missie van onze voorschool sluit mooi aan op die van ons: op de voorschool willen we de kinderen op een professionele manier laten groeien in een kansrijke en liefdevolle omgeving. Wij willen kinderen uitdagen om de wereld actief te ontdekken. Onze pedagogisch professionals hebben hart voor het vak en zorgen voor een liefdevolle en veilige omgeving, want immers veiligheid is de basis om te durven leren en te groeien.
Op de voorscholen van Kinderopvang Kinderwerk wordt er gewerkt met een VVE-programma waarbij extra aandacht wordt gegeven aan de spraak, taal, motoriek en de talenten van ieder kind.
Wilt u meer te weten komen over wat onze voorschool te bieden heeft? Neem gerust contact met ons op om een persoonlijke rondleiding te plannen.
Contactgegevens voorscholen Kinderopvang Kinderwerk:
E-mail: [email protected]
Telefoonnummer: 0591 – 745 300
Naast de Voorschool is binnen onze school de mogelijkheid tot buitenschoolse opvang door Kinderopvang & BSO Kwebbel. Kwebbel is een organisatie die zich primair bezig houdt met kwalitatief hoogwaardige kinderopvang voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar. Begonnen als kleinschalig kinderdagverblijf aan huis heeft Kinderopvang & BSO Kwebbel door de jaren heen de authentieke warme en huiselijke sfeer weten te bewaren in al haar vestigingen, waaronder die in de Groen van Prinstererschool.