't Twiespan

Vredenveld 78 7824 CJ Emmen

Schoolfoto van 't Twiespan

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij maken geen gebruik van de Cito Eindtoets groep 8 maar gebruiken daarvoor Route 8. Deze toets sluit aan bij de ontwikkeling van kinderen. 

Schooladviezen worden gegeven op basis van de resultaten van de leerlingen. Wij volgen de leerlingen door het afnemen van genormeerde toetsen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school gebruikt de methode onafhankelijke toetsen van Cito om leerlingen te volgen op het gebied van rekenen/wiskunde, spelling, leesvaardigheid, woordenschat en studievaardigheden. De meeste toetsen vinden twee keer per jaar plaats. Ook kijken we goed naar het kind. We letten dan op de houding en het gedrag om te kijken of het kind goed in z’n vel steekt. Op sociaal-emotioneel gebied werken wij met de vragenlijsten van de methode ZIEN!. Dat geeft ons een goed beeld van het functioneren van het kind op dit gebied en geeft ons handreikingen om het kind te ondersteunen waar dat nodig is.

Veel vaker wordt er getoetst met methode afhankelijke toetsen. Die geven de leerkracht een goede indruk of de kinderen het onderwijs in de weken ervoor goed hebben opgepakt. De toetsen geven aan waar de leerkracht op moet bijsturen, zodat er geen hiaten zullen ontstaan. Ook geeft het de informatie waar het kind heel goed in is zodat het uitdagende leerstof aangeboden krijgt. De gegevens van zowel de Citotoetsen als de methodetoetsen worden verwerkt in de groepsplannen. In dit plan wordt beschreven hoe er de volgende periode gewerkt wordt in de groep bij de verschillende vakken.

Alle relevante gegevens worden digitaal bewaard, zodat we een goed overzicht kunnen maken van de prestaties van leerlingen individueel, maar ook in groepsverband. De intern begeleider bekijkt de resultaten met de leerkrachten en het hele team. Wanneer er sprake is van zorg komen we in actie. Via ons Ouderportaal van ParnasSys kunnen ouders de vorderingen van hun kind zien. Ook worden hier de afspraken tussen de leerkracht en ouders genoteerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij streven de leerlingen te plaatsen op die vorm van voortgezet onderwijs die passend is.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven