Ouders en kinderen kunnen klachten indienen over gedragingen en beslissingen of het nalaten daarvan van het bevoegd gezag en het personeel. Het klachtrecht heeft een belangrijke signaalfunctie met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs. Door de klachtenregeling ontvangen het bevoegd gezag en de school op eenvoudige wijze signalen die hen kunnen ondersteunen bij het verbeteren van het onderwijs en de goede gang van zaken op school.
In het dagelijks werk op school zijn er vele contacten tussen kinderen, leraren en ouders. Op elke school doen zich daarbij wel eens probleempjes voor. Dat is op onze school niet anders. De meeste van deze zaken worden gelukkig zonder meer opgelost. Soms lukt dat echter niet direct of minder goed. Daarom hebben we als openbare scholen afspraken gemaakt over de stappen die u kunt nemen om uw problemen aan te kaarten.
Klachtenprocedure
Inhoud en aard van de klacht:
- Klachten betreffende de schoolorganisatie; nalatigheid schoolleiding en/of bestuur.
- Klachten betreffende het pedagogisch/didactisch handelen.
- Klachten betreffende ongewenst gedrag (pesten, agressie, discriminatie, intimidatie).
- Klachten betreffende seksueel misbruik.
- Overige klachten.
Werkwijze:
- Wanneer een ouder/leerling een klacht heeft, dient die in eerste instantie besproken te worden met de direct betrokkene; de leraar, de intern begeleider dan wel de interne vertrouwenspersoon van de school.
- Leidt dit niet tot een oplossing, dan wendt men zich tot de locatiedirecteur van de school.
- Leidt dit niet tot een oplossing, dan kan men met uw vraag/klacht bij de MR terecht.
- Lukt het samen met de MR ook niet, dan kan men naar de clusterdirecteur van de school gaan.
- Komt men er dan samen nog niet uit, dan kan men contact zoeken met het bevoegd gezag van de school.
- Betreft het een klacht van een leraar of een andere werknemer binnen de school, ten aanzien van een collega, dan wel de locatiedirecteur of clusterdirecteur, dan wendt men zich tot de interne vertrouwenspersoon van de school, de externe vertrouwenspersoon, het bevoegd gezag of rechtstreeks naar de landelijke klachtencommissie.
- Wanneer de klacht niet op schoolniveau kan worden afgehandeld begeleidt de interne vertrouwenspersoon de klager naar de externe vertrouwenspersoon.
- De externe vertrouwenspersoon beziet of bemiddeling tot een oplossing kan leiden; zo niet, dan begeleidt de externe vertrouwenspersoon de klager in de verdere procedure en verleent, indien nodig, bijstand bij het doen van aangifte bij politie of justitie.
- De externe vertrouwenspersoon verwijst klager naar andere instanties gespecialiseerd in opvang en nazorg.
- Indien de externe vertrouwenspersoon slechts aanwijzingen, doch geen concrete klachten bereiken, kan hij/zij deze ter kennis brengen aan de klachtencommissie of het bevoegd gezag.
Landelijke Klachtencommissie (LKC)
U kunt een klacht indienen bij de LKC. U kunt hiervoor kiezen in plaats van de interne klachtenprocedure of als u niet tevreden bent met de uitkomst van de interne klachtenprocedure. Als de interne klachtenprocedure nog niet is afgerond, zal deze beëindigd worden zodra er een klacht bij de LKC is ingediend. De LKC zal de klacht daarna verder afhandelen. De LKC onderzoekt de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De LKC brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het schoolbestuur neemt over de afhandeling van de klacht en het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing. U kunt een klacht rechtstreeks of via het schoolbestuur schriftelijk indienen bij de LKC. De volgende externe vertrouwenspersonen kunnen u daarbij behulpzaam zijn als u dat wenst: mevrouw Jennifer Bakker en de heer Maarten de Wit. Bereikbaar via Sedna: Parallelweg 36, 7822 GM Emmen, Telefoon: 0591 680850
Onderwijsgeschillen biedt ook mediation aan voordat er een officiële klacht bij de LKC is ingediend. U kunt dan tot een oplossing voor een (dreigend) conflict komen met behulp van een mediator van Onderwijsgeschillen en zo een formele procedure voorkomen. Om te bespreken of mediation tot de mogelijkheden behoort kunt u contact opnemen met:
- Mediationdesk van Onderwijsgeschillen: telefoonnummer 030-2809590, E-mail mediation@onderwijsgeschillen.nl
- Landelijke Klachtencommissie Onderwijsgeschillen, t.a.v. LKC, Postbus 85191, 3508 AD UTRECHT, Tel: 030-2809590, E-mail: info@onderwijsgeschillen.nl, Web: www.onderwijsgeschillen.nl
Privacy
Op school vinden wij het belangrijk dat deprivacy van onze leerlingen, ouders/ verzorgers en onze medewerkers wordt gerespecteerd.
Hoe wij op school omgaan met de persoonsgegevens en wat de rechten van de leerlingen, ouders/verzorgers en medewerkers zijn, welke afspraken wij maken om de privacy van alle betrokkenen te waarborgen kunt u lezen op de site van Openbaar Onderwijs Emmen. Deze reglementen en protocollen zijn met instemming van de GMR vastgesteld.
Wij maken alleen gebruik van persoonsgegevens als dat nodig is voor het leren en begeleiden van leerlingen en voor de organisatie hiervan. In het privacyreglement kunt u lezen wat de doelen zijn voor de registratie van persoonsgegevens. De meeste gegevens ontvangen wij van de ouders (zoals bij het inschrijven van een leerling). Daarnaast registreren leraren gegevens over leerlingen, zoals toets- en observatiegegevens. Soms worden bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling, zoals medische gegevens (denk aan dyslexieof ADHD).
De leerlinggegevens en vorderingen van de leerlingen worden opgeslagen in onze (digitale) administratiesystemen. Wij gebruiken hiervoor ESIS. Deze programma’s zijn beveiligden de toegang tot de gegevens zijn beperkt tot medewerkers van Openbaar Onderwijs Emmen die de gegevens strikt noodzakelijk nodig hebben voor de uitvoering van hun werkzaamheden.
Digitale leer- en lesmaterialen
Op onze school wordt tijdens de lessen gebruik gemaakt van diverse digitale lesmaterialen. Hiervoor is een beperkte set met persoonsgegevens nodig om bijvoorbeeld een leerling te kunnen identificeren bij het inloggen. Openbaar Onderwijs Emmen heeft met de leveranciers duidelijke afspraken gemaakt over de gegevens die aangeleverd worden en deze afspraken zijn vastgelegd in verwerkersovereenkomsten. In deze verwerkersovereenkomsten geeft de betreffende leverancier aan welke persoonsgegevens worden opgevraagd, hoe deze worden verwerkt en hoe deze worden beveiligd. Om de digitale leer –en lesmaterialen aan de leerlingen te kunnen aanbieden maken de kinderen gebruik van mobile devices (IPads en Chromebooks).
Uitwisselen van gegevens metandere organisaties
Als er leerlinggegevens worden uitgewisseld met andere organisaties, vragen we vooraf de toestemming van de ouders, tenzij we volgens de wet verplicht zijn om die informatie te verstrekken. Dat kan het geval zijn als de leerplichtambtenaar om informatie vraagt of als het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap informatie nodig heeft.
Foto’s en beeldmateriaal
Voor het gebruik van foto’s en video-opnames van leerlingen, wordt vooraf uw toestemming gevraagd. Ouders mogen altijd besluiten om die toestemming niet te geven, of om eerder gegeven instemming in te trekken. Als u toestemming heeft gegeven, wordt er vanzelfsprekend zorgvuldig met de foto’s omgegaan. Voor vragen over het gebruik van foto’s en video’s kunt u terecht bij de locatiedirecteur.
Rechten van betrokkenen
Ouders hebben het recht om de gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Als de gegevens niet kloppen, moet de informatie gecorrigeerd worden. Als de gegevens die zijn opgeslagen niet meer relevant zijn voor de school, mag u vragen die specifieke gegevens te laten verwijderen. Uitgebreide informatie over uw rechten en hoe u uw rechten als betrokkene kunt uitoefenen kunt u vinden op de website van Openbaar Onderwijs Emmen.
Sponsoring
Scholen krijgen steeds vaker te maken met bedrijven die hen willen sponsoren. Binnen de schoolmuren bevindt zich immers een mooie doelgroep (leerkrachten en leerlingen - en via de leerlingen hun ouders/verzorgers) voor allerlei commerciële activiteiten. Sponsoring kan een uitkomst bieden voor het te kunnen betalen van extraatjes voor de leerlingen maar er zijn ook risico's aan verbonden. De leerlingen zijn immers een kwetsbare, eenvoudig te beïnvloeden groep.
Op onze school is afgesproken dat er gebruik gemaakt kan worden van sponsoring mits dit voldoet aan de uitgangspunten van de afspraken die gemaakt zijn tussen alle landelijke organisaties van besturen, personeel, ouders en leerlingen. Deze uitgangspunten zijn:
- de sponsoring moet passen binnen de doelstelling van de school
- de sponsoring mag de objectiviteit van de school niet in gevaar brengen
- de school moet ook zonder sponsormiddelen onderwijs kunnen blijven geven
Daarnaast behoudt de school zich het recht om vanwege schoolspecifieke redenen sponsoring te weigeren. In geval van twijfel besluit de locatiedirecteur of sponsoring wel of niet geaccepteerd wordt.