Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen de mediumsetting, de samenwerking tussen Kentalis en OBS De Barg, werken een ambulant begeleider en een onderwijsassistent op de school. Deze medewerkers begeleiden kinderen met TOS of SH, maar ook andere kinderen doen hun (taal-)voordeel met de inzet van deze mensen.
Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2
Het onderwijs in de eerste twee leerjaren is opgebouwd aan de hand van de SLO leerlijnen. De activiteiten op het gebied van rekenen, taal en sociale redzaamheid zijn verbonden aan een thema. Door middel van spel staat de gehele periode alles met elkaar in verbinding. De leerlingen werken met groepsdoelen en ook met individuele leerdoelen. Daarbij wordt oog gehouden voor de ontwikkelingsfase van elke kind.
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
De onderwijstijd is opgebouwd aan de hand van genormeerde lesmethodes. In de ochtend vinden voornamelijk instructies plaats op het gebied van rekenen, taal en lezen. Tijdens de ochtendpauze is aandacht voor sociale redzaamheid of gesprekken die onder burgerschap vallen. Dit kan bijvoorbeeld naar aanleiding zijn van nieuws van de dag of het jeugdjournaal. In de middag wordt er aandacht besteed vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, leefstijl, creativiteit of expressie. Deze komen soms methodisch of thematisch aan de orde. Als er aan een thema wordt gewerkt kan deze afgesloten worden met een activiteit. Soms worden de ouders hiervoor uitgenodigd.
Onze kinderen komen meest uit de wijk, hebben in relatief veel gevallen minder hoog opgeleide ouders. Een deel van de kinderen heeft (groot-)ouders die oorspronkelijk niet uit Nederland komen. Sinds 2018 is onze school een mediumsetting voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis of slechthorendheid.
De extra middelen die de school hierdoor heeft, worden gebruikt voor de inzet van extra ondersteuning d.m.v. leerkrachten (kleine groepen) onderwijsassistenten en begeleiders.