Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Anti-pestprogramma
Een veilige omgeving is van groot belang voor kinderen om zich goed te ontwikkelen en te kunnen leren. Een veilige omgeving houdt in dat er een prettige sfeer is. Een omgeving dat erop gericht is om incidenten te voorkomen, incidenten zoals; ongepast (pest)gedrag, intimidatie, diefstal, agressie en geweld. Door op tijd te signaleren en hier gericht tegen op te treden, waarborgen we deze veilige omgeving. Hiervoor hebben alle scholen van Openbaar Onderwijs Emmen een veiligheidsplan. Het veiligheidsplan ligt ter inzage bij de locatiedirecteur..
Pestprotocol
Het pestprotocol is onderdeel van het veiligheidsplan en is bij de locatiedirecteur op te vragen. Wanneer er pestgedrag gesignaleerd wordt (door gepeste leerling zelf, ouders, andere leerling of leraar), dan zal de leraar de partijen bij elkaar brengen voor een verhelderingsgesprek. Er zal geprobeerd worden de pesterijen op te lossen en er worden (nieuwe) afspraken gemaakt. Bij herhaaldelijk pestgedrag neemt de leraar duidelijk stelling en houdt een bestraffend gesprek met de leerling die pest. Bij pestgedrag worden de ouders (van pester en gepeste) op de hoogte gebracht van het pestgedrag. Leraren en ouders proberen in goed overleg samen te werken aan een bevredigende oplossing. Op school is een pestcoördinator aanwezig (Evelien Smegen - IB-er). Voor een volledig stappenoverzicht verwijzen wij u naar ons pestprotocol en omgangsvormen obs De Vlonder.
Omgangsvormen
Het onderdeel omgangsvormen gaat over de regels in en rond school. Deze regels hangen zichtbaar op de plek waar ze gelden en zijn opgesteld in samenspraak met de leerlingenraad. Ze hebben een positieve insteek en worden elk jaar in het begin van het jaar besproken. Samenvattend hebben we vier kernwoorden voor onze schoolregels: Voorspelbaarheid en Veiligheid – Respect – Verantwoordelijkheid
Klassenregels
Deze regels worden in het begin van het jaar in overleg met de klas gemaakt en ondertekend. Het zijn afspraken die als klas worden gemaakt
Schoolregels
- Je moet je veilig voelen, des te eerder haal je je doelen.
- Lukt het even niet alleen, dan zijn er anderen om ons heen.
- Wees zuinig op het materiaal, want het is van ons allemaal.
- We tonen respect voor elkaar, dan blijft/wordt het een gezellig jaar.
- We lopen rustig in de gang, de hele week lang.
- In de stilteruimte werk ik alleen en praat ik met geen één of mag ik (zachtjes) samenwerken, zodat we elkaar kunnen versterken.
Pleinregels
- Buiten spelen doen we samen, sluit je iemand buiten dan moet je je schamen.
- Als iemand zegt: ”NEE!” of “STOP!” houden we op.
- We hebben respect voor elkaar op het plein, dan voelt iedereen zich fijn.
- We gaan netjes om met spullen van jou en mij, dan blijft iedereen blij.
- Gaat de bel dan stopt het spel, samen opruimen doen we trouwens wel.
Internetregels
Social media beleid Digitaal pesten/cyberpesten en elektronisch pesten zijn helaas ook verbonden aan het gebruik van internet, app, e-mail en social media. Het gebruik van computers (in het onderwijs) biedt leerlingen die pesten extra mogelijkheden om dit te doen. Gezien de steeds grotere rol die het computergebruik/social media in de wereld van de kinderen speelt, vinden we het zinvol om de kinderen hier op voor te bereiden. Vanaf groep 5 besteden we expliciet aandacht aan mediawijsheid. Dit komt naar voren in onze sociale vaardigheden methode ‘Kwink’.
Afspraken:
- Het protocol ‘internetspelregels’ wordt met de leerlingen besproken.
- We gaan uit van “High trust, low tolerance”!
- We blijven in de buurt bij internettende leerlingen en controleren of de schoolregels worden opgevolgd.
- We laten persoonlijke gegevens privé en letten erop dat er over de leerlingen zo weinig mogelijk valt te traceren.
- Op school chatten we niet.
- Pesten of bedreigen via mail wordt niet getolereerd.
Bij overtreding van een van bovenstaande afspraken spreekt de leerkracht een ‘internetschorsing’ uit, zie internetprotocol. De vertrouwenspersoon of leerkracht meldt klachten over internetgebruik aan de locatieleider die contact opneemt met de systeembeheerder. Dit om misbruik in de toekomst te voorkomen. In geval van “hate-mail” kunnen ze samen nagaan van wie de mail afkomstig is.
Drents Verkeersveiligheidslabel
Het Drents Verkeersveiligheidslabel (DVL) is een kwaliteitskeurmerk voor basisscholen die verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Belangrijk hierbij zijn de verkeerslessen op scholen, de ouderparticipatie en een verkeersveilige omgeving. Scholen die in het bezit zijn van het Label laten zien dat zij verkeersveiligheid een vaste plaats geven in hun schoolbeleid. Obs De Vlonder zijn al jaren in het bezit van dit keurmerk.