RK/PC Jenaplanschool Kristalla

Houtweg 402 7823 PS Emmen

We vieren veel en we vieren samen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten eindtoets IEP

De scores van de eindtoets passen bij de scores die we hadden verwacht. Ons doel is niet de hoogste score landelijk, maar de hoogst mogelijke score haalbaar voor het kind. Het uiterste uit de capaciteiten van het kind halen, is van groot belang.

De eindtoets van IEP meet meer dan alleen taal en rekenen. Het uiterste uit de capaciteiten van het kind halen, is voor ons dan ook van groot belang. Het kind staat centraal door in het ontwikkelproces het kind ook daadwerkelijk te betrekken. De basis is een veilige, uitdagende, innoverende, gestructureerde en sfeervolle leeromgeving. 

De school scoort voldoende voor het streefniveau voor 1F op rekenen, begrijpend lezen en taalverzorging. Door de correctiewaarden scoren we dit schooljaar op de 3 jaarsgemiddelden voldoende.  We hebben het afgelopen jaar vooral ingezet op de 2F en 1S leerlingen. Dit hebben wij terug gezien in de individuele resultaten van de leerlingen.

De kinderen maken de eindtoets na het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs (VO). Dit advies bespreken we met ouders en kind. Na aanmelding bij het VO volgt een gesprek tussen een vertegenwoordiger van het VO en de stamgroepleiders. We bespreken alle kinderen. De kinderen die een jaar eerder naar het VO zijn gegaan nemen we samen door. We ontvangen van het VO rapportoverzichten van de oud-leerlingen

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten komen tot stand door het gebruik van een leerlingvolgsysteem. Tussenresultaten monitoren we twee keer per jaar. We bespreken ze in het team of tijdens een groepsbespreking met de intern begeleider. Voor ons als school zijn het momenten, waarop we bevestiging krijgen van onze verwachtingen. Na analyse laten we kinderen gerichter tot leren komen op hun eigen niveau.

We hebben als school de opdracht om alle leerlingen te helpen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. We brengen de leerlingen de basis bij van rekenen, taal en lezen. Dat zijn belangrijke vakken voor een succesvol verloop van hun verdere schoolloopbaan. Om de kinderen goed te volgen maken we gebruik van toetsen. In januari en juni toetsen we de kinderen met de toetsen van het leerlingvolgsysteem IEP. We analyseren de resultaten van de toetsen van ieder kind. De analyse vormt de start van een volgende periode. Samen met de leerkracht formuleren de kinderen hun doelen. We gebruiken de toetsen dus om kinderen in hun ontwikkeling te volgen. En als analyse instrument voor de leerresultaten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wat betreft de verwijzing naar het voortgezet onderwijs (VO) geven we enkele adviezen. Leerlingen ontvangen in groep 7 een voorlopig advies. Dit advies komt tot stand m.b.v. de resultaten op de methodeonafhankelijke toetsen en observaties van de leerkracht in de groep. Aansluitend volgde in groep 8 de eindtoets. Naar aanleiding van de score op de eindtoets kan, in overleg met ouders en leerling, het niveau nog naar boven worden bijgesteld. 

Vanaf 2023 wordt de eindtoets de doorstroomtoets. Deze wordt in februari 2024 afgenomen.

VO-advies

De 14 leerlingen van groep 8 kregen de volgende adviezen:

VO-advies van de basisschool:

VMBO BB:         1x  

VMBO BB/KB:    3x  

VMBO KB:         1x 

VMBO TL:         1x  

TL/ HAVO:        1x 

HAVO/ VWO:    3x              

VWO:              4x

VO-school

De leerlingen zijn uitgestroomd naar de volgende VO-scholen: 

Esdal
Carmel
Hondsrug
Terra

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We werken vanuit welbevinden van kinderen. Zonder een goed welbevinden, kan een kind niet optimaal leren. Daarnaast willen we dat kinderen betrokken zijn bij wat ze doen. Samen het leven leren vinden we erg belangrijk. Vandaar dat we op sociaal gebied veel inspelen op het samen zorg dragen voor alles om ons heen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden en Betrokkenheid
  • Veiligheid en Vertrouwen
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs heeft op 14 september 2021 een herstelonderzoek uitgevoerd naar aanleiding van het oordeel Onvoldoende in oktober 2020.

De Inspectie beoordeelt de kwaliteit van het onderwijs nu als Voldoende en niet meer als Onvoldoende.

Het rapport hiervan is terug te vinden in de bijlage.



Terug naar boven