RK/PC Jenaplanschool Kristalla

Houtweg 402 7823 PS Emmen

We vieren veel en we vieren samen.

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit: 11 stamgroepleiders/ leerkrachten, 1 leerkrachtondersteuner, 1 pedagogisch specialist, 1 vakleerkracht bewegingsonderwijs,  1 meer- en hoogbegaafdheidsspecialist, 1 intern begeleider en een directeur

Iedere stamgroep twee stamgroepleiders. Zo krijgen de kinderen, stamgroepleiders en ouders de kans om een goede band op te bouwen. Er zijn ook regelmatig stagiaires aanwezig, omdat we het belangrijk vinden om onze toekomstige collega's op te leiden. 

De intern begeleider is verantwoordelijk voor de zorg en het coachen van de stamgroepleiders. Er is een pedagogisch specialist aanwezig die komend jaar zich richt op kansen vergroting voor kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Voor bewegingsonderwijs hebben we een vakdocent gym aangesteld. Zij is ook stamgroepleider bij ons op de andere dagen. Ze kent de kinderen goed en kan dan ook de kinderen goed observeren.

De taalcoördinator op school kijkt en denkt mee met alle groepen om het taalonderwijs te optimaliseren. De rekencoördinator kijkt mee om het rekenonderwijs te optimaliseren.

Voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben komt er iedere maandag een meer- en hoogbegaafdheidsspecialist op school.

We hebben een nieuwe cultuurcoördinator. Zij gaat dit jaar de opleiding volgen. Wij willen kinderen op een speelse manier uitgedagen op het gebied van kunst en cultuur. Zo bereiden ze zich optimaal voor op een positieve en volwaardige rol als uniek mens in de samenleving.

Wetenschap en Technologie is georganiseerd door een specialist die we aangesteld hebben als regio binnen onze stichting.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een medewerker wordt een aanvraag voor vervanging gedaan bij Slim Personeelsdiensten. Onze stichting heeft een aantal 'poolers' die staan ingeschreven bij Slim Personeelsdiensten, deze poolers zullen altijd als eerste worden ingezet op vervanging. Wanneer deze al zijn ingepland op één van de andere scholen van Primenius, zal Slim Personeelsdiensten een vervanger zoeken in hun eigen databank. In een enkel geval lukt het niet om een vervanger te vinden, dan wordt er een beroep gedaan op de parttime collega's om deze dag te werken. Lukt dit ook niet dan verdelen we de leerlingen van de betreffende groepen over de andere groepen. 

Bij het zoeken van een vervanger zoeken we naar de beste kwaliteit van het onderwijs. Daarbij letten we op of de kinderen de invaller al kennen en we proberen zo min mogelijk verschillende gezichten voor de groep te zetten. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kristalla is een Jenaplan school en we werken vanuit stamgroepen. In een stamgroep zitten drie verschillende leerjaren. Dus wanneer uw kind in de middenbouw zit, leert hij samen met kinderen uit groep 3, 4 en 5. Het is prachtig om te zien hoe natuurlijk dit gaat. We denken vanuit de stamgroep in plaats van de jaargroep. Ook uw kind is een keer de oudste of de jongste. Ook uw kind kan een keer een klasgenoot helpen of er juist van leren. Het streven is dat uw kind gedurende de bouwperiode dezelfde stamgroepsleider houdt.

We kennen op school:

  • de onderbouw, groep 1 en 2
  • de middenbouw, groep 3, 4 en 5
  • de bovenbouw, groep 6, 7 en 8

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij de kleuters werken we in hoeken aan de doelen die bij het kleuteronderwijs horen. We dagen kinderen uit om tot activiteit te komen. De kinderen bedenken de activiteit veelal zelf door de uitdagende omgeving. De stamgroepleiders begeleiden de kinderen tijdens de activiteit. Zij helpen kinderen op weg. Of ze dagen de kinderen uit om tot leren te komen. Daarbij bieden we de letters en cijfers aan en ontwikkelen ze hun motoriek. Dit gebeurt in veel gevallen spelenderwijs. Uiteraard komen in een week alle vakken aan bod. We vinden het belangrijk dat kinderen zich zo breed mogelijk ontwikkelen als kleuter. Daarnaast geven we kinderen tijd en ruimte om tot leren te komen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijstijd is op onze jenaplanschool niet goed in te vullen. We werken vanuit gepersonaliseerd onderwijs en vanuit het denken in doelen. Kinderen werken aan een doel. Wanneer het doel is behaald, gaan ze verder met een nieuw doel. De tijd is dus niet bepalend. Soms besteed je meer tijd aan rekenen, omdat je dit als kind nodig hebt. Dit is voor ieder vak per kind verschillend.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02 

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen. 

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.  

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.   

De school hoeft het niet alleen te doen.  

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.  

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs. 

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.   

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website:  www.swv2202.nl

Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zijn tevreden over het zorgteam om ons heen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven