Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Kristalla is een Jenaplan school en we werken vanuit stamgroepen. In een stamgroep zitten drie verschillende leerjaren. Dus wanneer uw kind in de middenbouw zit, leert hij samen met kinderen uit groep 3, 4 en 5. Het is prachtig om te zien hoe natuurlijk dit gaat. We denken vanuit de stamgroep in plaats van de jaargroep. Ook uw kind is een keer de oudste of de jongste. Ook uw kind kan een keer een klasgenoot helpen of er juist van leren. Het streven is dat uw kind gedurende de bouwperiode dezelfde stamgroepsleider houdt.
We kennen op school:
- de onderbouw, groep 1 en 2
- de middenbouw, groep 3, 4 en 5
- de bovenbouw, groep 6, 7 en 8
Bij de kleuters werken we in hoeken aan de doelen die bij het kleuteronderwijs horen. We dagen kinderen uit om tot activiteit te komen. De kinderen bedenken de activiteit veelal zelf door de uitdagende omgeving. De stamgroepleiders begeleiden de kinderen tijdens de activiteit. Zij helpen kinderen op weg. Of ze dagen de kinderen uit om tot leren te komen. Daarbij bieden we de letters en cijfers aan en ontwikkelen ze hun motoriek. Dit gebeurt in veel gevallen spelenderwijs. Uiteraard komen in een week alle vakken aan bod. We vinden het belangrijk dat kinderen zich zo breed mogelijk ontwikkelen als kleuter. Daarnaast geven we kinderen tijd en ruimte om tot leren te komen.
Onderwijstijd is op onze jenaplanschool niet goed in te vullen. We werken vanuit gepersonaliseerd onderwijs en vanuit het denken in doelen. Kinderen werken aan een doel. Wanneer het doel is behaald, gaan ze verder met een nieuw doel. De tijd is dus niet bepalend. Soms besteed je meer tijd aan rekenen, omdat je dit als kind nodig hebt. Dit is voor ieder vak per kind verschillend.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen.
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.
In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl
Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zijn tevreden over het zorgteam om ons heen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.