RK/PC Jenaplanschool Kristalla

Houtweg 402 7823 PS Emmen

We vieren veel en we vieren samen.

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit: 8 stamgroepleiders/ leerkrachten, 1 leerkrachtondersteuner, 1 pedagogisch specialist, 1 vakleerkracht bewegingsonderwijs,  1 meer- en hoogbegaafdheidsspecialist, 1 intern begeleider en een directeur



Iedere stamgroep twee stamgroepleiders. Zo krijgen de kinderen, stamgroepleiders en ouders de kans om een goede band op te bouwen. Er zijn ook regelmatig stagiaires aanwezig, omdat we het belangrijk vinden om onze toekomstige collega's op te leiden. 



De intern begeleider is verantwoordelijk voor de zorg en het coachen van de stamgroepleiders. Er is een pedagogisch specialist aanwezig die komend jaar zich richt op kansen vergroting voor kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.



Voor bewegingsonderwijs hebben we een vakdocent gym aangesteld. Zij is ook stamgroepleider bij ons op de andere dagen. Ze kent de kinderen goed en kan dan ook de kinderen goed observeren.



De taalcoördinator op school kijkt en denkt mee met alle groepen om het taalonderwijs te optimaliseren. De rekencoördinator kijkt mee om het rekenonderwijs te optimaliseren.



Voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben komt er iedere maandag een meer- en hoogbegaafdheidsspecialist op school.



We hebben een cultuurcoördinator. Wij willen kinderen op een speelse manier uitgedagen op het gebied van kunst en cultuur. Zo bereiden ze zich optimaal voor op een positieve en volwaardige rol als uniek mens in de samenleving.



Wetenschap en Technologie is georganiseerd door een specialist die we aangesteld hebben als regio binnen onze stichting.



 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een medewerker wordt een aanvraag voor vervanging gedaan bij Slim Personeelsdiensten. Onze stichting heeft een aantal 'poolers' die staan ingeschreven bij Slim Personeelsdiensten, deze poolers zullen altijd als eerste worden ingezet op vervanging. Wanneer deze al zijn ingepland op één van de andere scholen van Primenius, zal Slim Personeelsdiensten een vervanger zoeken in hun eigen databank. In een enkel geval lukt het niet om een vervanger te vinden, dan wordt er een beroep gedaan op de parttime collega's om deze dag te werken. Lukt dit ook niet dan verdelen we de leerlingen van de betreffende groepen over de andere groepen. 

Bij het zoeken van een vervanger zoeken we naar de beste kwaliteit van het onderwijs. Daarbij letten we op of de kinderen de invaller al kennen en we proberen zo min mogelijk verschillende gezichten voor de groep te zetten. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kristalla is een Jenaplan school en we werken vanuit stamgroepen. In een stamgroep zitten 2 verschillende leerjaren. Dus wanneer uw kind in de middenbouw zit, leert hij samen met kinderen uit de andere groep. Het is prachtig om te zien hoe natuurlijk dit gaat. We denken vanuit de stamgroep in plaats van de jaargroep. Ook uw kind is een keer de oudste of de jongste. Ook uw kind kan een keer een klasgenoot helpen of er juist van leren. Het streven is dat uw kind gedurende de bouwperiode dezelfde stamgroepsleider houdt.



 


Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij de kleuters werken we in hoeken aan de doelen die bij het kleuteronderwijs horen. We dagen kinderen uit om tot activiteit te komen. De kinderen bedenken de activiteit veelal zelf door de uitdagende omgeving. De stamgroepleiders begeleiden de kinderen tijdens de activiteit. Zij helpen kinderen op weg. Of ze dagen de kinderen uit om tot leren te komen. Daarbij bieden we de letters en cijfers aan en ontwikkelen ze hun motoriek. Dit gebeurt in veel gevallen spelenderwijs. Uiteraard komen in een week alle vakken aan bod. We vinden het belangrijk dat kinderen zich zo breed mogelijk ontwikkelen als kleuter. Daarnaast geven we kinderen tijd en ruimte om tot leren te komen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op onze Jenaplanschool staat het kind centraal, en dat zie je terug in onze benadering van onderwijs. Wij werken vanuit de principes van gepersonaliseerd onderwijs, waarbij we niet denken in termen van vaste onderwijstijd, maar in doelen die kinderen individueel nastreven. Ieder kind werkt op zijn eigen tempo aan specifieke leerdoelen. Zodra een doel is bereikt, stapt het kind over naar een nieuw doel, ongeacht de tijd die daarvoor nodig is. Zo kan het voorkomen dat een kind bijvoorbeeld meer tijd besteedt aan rekenen als dat op dat moment nodig is, terwijl een ander zich meer verdiept in taal of een ander vakgebied. Dit zorgt ervoor dat ieder kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen, op een manier die het beste bij hem of haar past.

Om deze benadering vorm te geven, werken wij met een ritmisch weekplan. Dit plan is gebaseerd op de vier kernactiviteiten van het Jenaplanonderwijs: gesprek, spel, werk en viering. Deze activiteiten worden zoveel mogelijk evenredig over de week verspreid. Dit zorgt voor een gebalanceerde ontwikkeling, waarbij kinderen niet alleen leren in de klassieke zin van het woord, maar ook in gesprek zijn met elkaar, spelenderwijs ontdekken, samenwerken en samen successen vieren.

Het ritmisch weekplan is flexibel en verweeft de verschillende vakgebieden naadloos in de dagelijkse en wekelijkse activiteiten. Zo kan het voorkomen dat een gesprek tijdens de kring niet alleen sociale vaardigheden en taal stimuleert, maar ook rekenkundige inzichten biedt. Spelactiviteiten kunnen net zo goed bijdragen aan de ontwikkeling van motorische vaardigheden als aan het begrip van wiskundige concepten. Een viering voorbereiden kan tegelijkertijd een creatief proces zijn en een manier om organisatorische vaardigheden te ontwikkelen.

Daarnaast werken we binnen ons onderwijs met blokperioden. In deze blokken kunnen verschillende vakgebieden samenkomen, waarbij de focus ligt op een bepaald thema of onderwerp. Hierdoor ontstaat een samenhangend geheel, waarbij kinderen zien hoe de verschillende vakken en activiteiten elkaar versterken en aanvullen.

Kortom, op onze Jenaplanschool streven we ernaar om iedere leerling de ruimte te geven om op zijn eigen tempo en manier te leren, met aandacht voor een breed scala aan vaardigheden en kennis. Door het gebruik van een ritmisch weekplan en geïntegreerde blokperioden, zorgen we ervoor dat onderwijs niet alleen efficiënt is, maar ook inspirerend en motiverend voor ieder kind.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02 

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen. 

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.  

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.   

De school hoeft het niet alleen te doen.  

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.  

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs. 

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.   

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website:  www.swv2202.nl

Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zijn tevreden over het zorgteam om ons heen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven