Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Kristalla is een Jenaplan school en we werken vanuit stamgroepen. In een stamgroep zitten 2 verschillende leerjaren. Dus wanneer uw kind in de middenbouw zit, leert hij samen met kinderen uit de andere groep. Het is prachtig om te zien hoe natuurlijk dit gaat. We denken vanuit de stamgroep in plaats van de jaargroep. Ook uw kind is een keer de oudste of de jongste. Ook uw kind kan een keer een klasgenoot helpen of er juist van leren. Het streven is dat uw kind gedurende de bouwperiode dezelfde stamgroepsleider houdt.
Bij de kleuters werken we in hoeken aan de doelen die bij het kleuteronderwijs horen. We dagen kinderen uit om tot activiteit te komen. De kinderen bedenken de activiteit veelal zelf door de uitdagende omgeving. De stamgroepleiders begeleiden de kinderen tijdens de activiteit. Zij helpen kinderen op weg. Of ze dagen de kinderen uit om tot leren te komen. Daarbij bieden we de letters en cijfers aan en ontwikkelen ze hun motoriek. Dit gebeurt in veel gevallen spelenderwijs. Uiteraard komen in een week alle vakken aan bod. We vinden het belangrijk dat kinderen zich zo breed mogelijk ontwikkelen als kleuter. Daarnaast geven we kinderen tijd en ruimte om tot leren te komen.
Op onze Jenaplanschool staat het kind centraal, en dat zie je terug in onze benadering van onderwijs. Wij werken vanuit de principes van gepersonaliseerd onderwijs, waarbij we niet denken in termen van vaste onderwijstijd, maar in doelen die kinderen individueel nastreven. Ieder kind werkt op zijn eigen tempo aan specifieke leerdoelen. Zodra een doel is bereikt, stapt het kind over naar een nieuw doel, ongeacht de tijd die daarvoor nodig is. Zo kan het voorkomen dat een kind bijvoorbeeld meer tijd besteedt aan rekenen als dat op dat moment nodig is, terwijl een ander zich meer verdiept in taal of een ander vakgebied. Dit zorgt ervoor dat ieder kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen, op een manier die het beste bij hem of haar past.
Om deze benadering vorm te geven, werken wij met een ritmisch weekplan. Dit plan is gebaseerd op de vier kernactiviteiten van het Jenaplanonderwijs: gesprek, spel, werk en viering. Deze activiteiten worden zoveel mogelijk evenredig over de week verspreid. Dit zorgt voor een gebalanceerde ontwikkeling, waarbij kinderen niet alleen leren in de klassieke zin van het woord, maar ook in gesprek zijn met elkaar, spelenderwijs ontdekken, samenwerken en samen successen vieren.
Het ritmisch weekplan is flexibel en verweeft de verschillende vakgebieden naadloos in de dagelijkse en wekelijkse activiteiten. Zo kan het voorkomen dat een gesprek tijdens de kring niet alleen sociale vaardigheden en taal stimuleert, maar ook rekenkundige inzichten biedt. Spelactiviteiten kunnen net zo goed bijdragen aan de ontwikkeling van motorische vaardigheden als aan het begrip van wiskundige concepten. Een viering voorbereiden kan tegelijkertijd een creatief proces zijn en een manier om organisatorische vaardigheden te ontwikkelen.
Daarnaast werken we binnen ons onderwijs met blokperioden. In deze blokken kunnen verschillende vakgebieden samenkomen, waarbij de focus ligt op een bepaald thema of onderwerp. Hierdoor ontstaat een samenhangend geheel, waarbij kinderen zien hoe de verschillende vakken en activiteiten elkaar versterken en aanvullen.
Kortom, op onze Jenaplanschool streven we ernaar om iedere leerling de ruimte te geven om op zijn eigen tempo en manier te leren, met aandacht voor een breed scala aan vaardigheden en kennis. Door het gebruik van een ritmisch weekplan en geïntegreerde blokperioden, zorgen we ervoor dat onderwijs niet alleen efficiënt is, maar ook inspirerend en motiverend voor ieder kind.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen.
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.
In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl
Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zijn tevreden over het zorgteam om ons heen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.