Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Kristalla werkt met verschillende kinderopvangen samen om de kinderen na schooltijd op te vangen.
Vraag op school voor meer informatie.
Zoals iedereen vinden we veiligheid heel belangrijk. Onderdeel van ons Jenaplan onderwijs is de sociale vorming. We leren kinderen wat de kracht van de groep is. Samen kun je meer. Hiervoor werken we met het Process Communication Model (PCM).
PCM helpt bij het begrijpen van verschillende persoonlijkheidstypen en communicatiestijlen, waardoor leraren effectiever kunnen communiceren met hun leerlingen en hun onderwijsstrategieën kunnen aanpassen.
Het PCM classificeert individuen in zes verschillende persoonlijkheidstypen, elk met hun eigen kenmerken en voorkeuren. Deze typen zijn:
Denkers: Ze zijn logisch en analytisch.
Harmoniezoekers: Ze hechten waarde aan relaties en harmonie.
Doeners: Ze zijn praktisch en actiegericht.
Dromers: Ze zijn creatief en fantasierijk.
Rebels: Ze zijn onafhankelijk en uitdagend.
Doorzetters: Ze zijn georganiseerd en vastberaden.
Observeren van gedrag:
Leraren kunnen de gedragskenmerken van hun leerlingen observeren om hun persoonlijkheidstype te identificeren. Dit kan helpen bij het begrijpen van de behoeften, motivaties en communicatiestijl van elke leerling.
Aanpassen van communicatie:
Eenmaal bekend met de persoonlijkheidstypen van de leerlingen, kunnen leraren hun communicatiestijl aanpassen om effectiever met elk kind om te gaan. Bijvoorbeeld, als een leerling een denker is, kunnen leraren logische uitleg en feitelijke informatie gebruiken. Als een leerling een doener is, kunnen ze actiegerichte taken en hands-on activiteiten inplannen.
Conflictbeheersing:
Het PCM kan ook worden toegepast om conflicten in de klas te begrijpen en op te lossen. Door de persoonlijkheidsverschillen te herkennen, kunnen leraren conflicten tussen leerlingen beter beheren en mediationstrategieën toepassen. Motivatie en betrokkenheid vergroten: Door rekening te houden met de behoeften en motivaties van verschillende persoonlijkheidstypen, kunnen leraren hun lesgeefmethoden aanpassen om de betrokkenheid en prestaties van hun leerlingen te verbeteren. Het Process Communication Model is een waardevol instrument voor leraren om de communicatie en interactie in de klas te verbeteren en een positieve leeromgeving te creëren. Het helpt leraren om meer inzicht te krijgen in de individuele behoeften en persoonlijkheden van hun leerlingen en stelt hen in staat om effectiever les te geven en conflicten op te lossen.