RK/PC Jenaplanschool Kristalla

Houtweg 402 7823 PS Emmen

We vieren veel en we vieren samen.

In het kort

Toelichting van de school

'Samen de wereld ontdekken!'

Dit schoolvenster biedt u enigszins inzicht in RK/PC Jenaplanschool Kristalla. U vindt informatie over ons onderwijs, opbrengsten, leerlingaantallen en foto’s van onze school.

Toch menen we dat we u een heel belangrijk deel niet kunnen laten zien of voelen via dit venster. Dat belangrijke deel is namelijk de sfeer. We nodigen u daarom uit een kijkje te nemen in onze school. U bent van harte welkom. U kunt contact opnemen met de directeur Marco Kiers - tel.nr. school 0591-622657.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Jenaplan
  • Gepersonaliseerd onderwijs
  • Reggio Emilia
  • Jij bent oké, ik ben oké
  • Samen

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Kristalla telt op dit moment 102 leerlingen. De leerlingen zitten verdeeld over 5 stamgroepen. We hebben 1 stamgroep in de onderbouw, 2 stamgroepen in de middenbouw en 2 stamgroepen in de bovenbouw.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
103
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Kristalla werkt met verschillende kinderopvangen samen om de kinderen na schooltijd op te vangen.
Vraag op school voor meer informatie.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Zoals iedereen vinden we veiligheid heel belangrijk. Onderdeel van ons Jenaplan onderwijs is de sociale vorming. We leren kinderen wat de kracht van de groep is. Samen kun je meer. Hiervoor werken we met het Process Communication Model (PCM).

PCM helpt bij het begrijpen van verschillende persoonlijkheidstypen en communicatiestijlen, waardoor leraren effectiever kunnen communiceren met hun leerlingen en hun onderwijsstrategieën kunnen aanpassen.

Het PCM classificeert individuen in zes verschillende persoonlijkheidstypen, elk met hun eigen kenmerken en voorkeuren. Deze typen zijn:

Denkers: Ze zijn logisch en analytisch.

Harmoniezoekers: Ze hechten waarde aan relaties en harmonie.

Doeners: Ze zijn praktisch en actiegericht.

Dromers: Ze zijn creatief en fantasierijk.

Rebels: Ze zijn onafhankelijk en uitdagend.

Doorzetters: Ze zijn georganiseerd en vastberaden.

Observeren van gedrag:

Leraren kunnen de gedragskenmerken van hun leerlingen observeren om hun persoonlijkheidstype te identificeren. Dit kan helpen bij het begrijpen van de behoeften, motivaties en communicatiestijl van elke leerling.

Aanpassen van communicatie:

Eenmaal bekend met de persoonlijkheidstypen van de leerlingen, kunnen leraren hun communicatiestijl aanpassen om effectiever met elk kind om te gaan. Bijvoorbeeld, als een leerling een denker is, kunnen leraren logische uitleg en feitelijke informatie gebruiken. Als een leerling een doener is, kunnen ze actiegerichte taken en hands-on activiteiten inplannen.

Conflictbeheersing:

Het PCM kan ook worden toegepast om conflicten in de klas te begrijpen en op te lossen. Door de persoonlijkheidsverschillen te herkennen, kunnen leraren conflicten tussen leerlingen beter beheren en mediationstrategieën toepassen. Motivatie en betrokkenheid vergroten: Door rekening te houden met de behoeften en motivaties van verschillende persoonlijkheidstypen, kunnen leraren hun lesgeefmethoden aanpassen om de betrokkenheid en prestaties van hun leerlingen te verbeteren. Het Process Communication Model is een waardevol instrument voor leraren om de communicatie en interactie in de klas te verbeteren en een positieve leeromgeving te creëren. Het helpt leraren om meer inzicht te krijgen in de individuele behoeften en persoonlijkheden van hun leerlingen en stelt hen in staat om effectiever les te geven en conflicten op te lossen.

Terug naar boven