Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Sint Gerardusschool bestaat het team uit twintig leerkrachten. Enkele leerkrachten hebben de Master Special Educational Needs (Master-SEN) met goed gevolg afgerond. We hebben taalspecialisten en daarnaast een bovenschool ICT coordinator.
Zorg voor het jonge kind
De aanpak van groep 1 en 2 verschilt van die in de andere groepen. We werken in groep 1 en 2 veelal vanuit de kring. Daarnaast spelen en werken de kleuters aan tafels en in de hoeken. Voor bewegingsonderwijs gaan we naar het schoolplein en de speelzaal.
In groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan het schoolgaan. Er is veel aandacht voor de gewoontevorming en regelmaat. In groep 2 wordt dit vervolgd en verdiept.
Om beter aan te sluiten bij het leren van kleuters werken we dagelijks vanuit een kleine kring. Kinderen van dezelfde leeftijd of met hetzelfde leerniveau zitten samen aan tafel of in de kring. Ze krijgen daar extra uitleg of werken aan een opdracht. De leerkracht stuurt deze activiteit meestal.
De vakken komen in betekenisvolle situaties (thema's) aan de orde volgens een beredeneerd activiteiten aanbod. In het lesrooster staan verschillende vakken. In de dagelijkse praktijk in de klas is dit voor de kinderen nauwelijks merkbaar. Een kind dat speelt in de huishoek is tegelijkertijd bezig met taal. Wanneer een kind speelt met een lotto is het kind betekenisvol bezig met getallen en/of kleuren. En wanneer een kind op een papier de golven van de zee tekent, is het kind spelenderwijs bezig met voorbereidend schrijven.
We vergroten de betrokkenheid van de kinderen door het volgende aan te bieden:
- betekenisvolle activiteiten
- samenwerkingswerkvormen
- een uitdagende leeromgeving
We laten de kinderen de keuze om tegemoet te komen aan de verschillen in ontwikkeling en interesse. Het vergroot de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen van de kinderen. Door observatie en registratie in het kind volgsysteem volgen we de ontwikkeling van het jonge kind voortdurend.
Wettelijke bepalingen:
Voor geen enkel vak in het basisonderwijs bestaat een verplichte lessentabel. De Wet Primair Onderwijs geeft wel aan welke vakken de school moet geven. Over het aantal uren wordt niets gezegd. Er moet echter wel voldoende tijd zijn om de algemene doelstelling en de kerndoelen te halen.
Aantal lesuren per leerjaar op de basisschool:
Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met groep 8 is 7520 uur. Leerlingen in de eerste 4 leerjaren (onderbouw) moeten ten minste 3520 uur les krijgen; in de laatste 4 leerjaren (bovenbouw) is dit 3760 uur. De resterende 240 uur kunnen scholen flexibel inzetten. Het les- en vakantierooster zijn hierop afgestemd.
Het basisonderwijs is bedoeld voor kinderen van 4 tot 12 jaar. De kinderen kunnen vanaf 4 jaar naar de basisschool. Pas vanaf de vijfde verjaardag is het kind leerplichtig.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02
Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.
Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen.
De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is. Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs. In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl
Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor komende jaren zal er gekeken worden welke extra ondersteuningsbehoeften er zijn en waar wij als school kennis en expertise in nodig zijn.
De Voorschool sluit goed aan bij het onderwijs in de groepen 1 en 2. Er is regelmatig contact tussen de Voorschool en de onderbouwleerkrachten. We waarborgen de doorgaande lijn, waarbij onze visie uitgangspunt is.