Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen ons team werken diverse specialisten. Een Cultuurcoördinator, ICT coördinator, Identiteitscoordinator, Taal-leescoördinatoren en Rekencoördinatoren.
Het onderwijs wordt in de onderbouw middels een beredeneerd aanbod aangeboden.
Het onderwijs op de St. Fransschool wordt gepersonaliseerd aangeboden. Dit betekent dat we kijken naar de onderwijsbehoefte van de leerlingen en niet per vakgebied de uren in een rooster wegzetten. De leerlingen van groep 1 t/m 3 krijgen een beredeneerd aanbod in hun onderwijstijd. Vanaf groep 4 werken we in leerlijnen.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02 Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling. Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen. De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs. In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl. Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen ons ondersteuningsprofiel herzien.
Sinds 2016 hebben wij een voorschool in onze school. De contacten met de voorschool verlopen optimaal. Er is structureel overleg tussen onderbouwleerkrachten. MIB-er en peuterleidsters. De voorschool sluit onderwijsinhoudelijk zoveel mogelijk aan bij de kleutergroepen. De doorgaande lijn wordt op deze wijze bewaakt. Samenwerking, samen beleven en vieren is uitgangspunt om tot verbinding te komen. Dit schooljaar beginnen we met het organiseren van BSO. De BSO wordt georganiseerd door Tamariki.