Op de Sint Fransschool werken we met Schoolmonitor. Taken en verantwoordelijkheden zijn verdeeld. Iedere leerkracht is vanuit zijn of haar specialisme trajectbeheerder van een traject binnen schoolmonitor.
We werken cyclisch. Dit jaar sluiten we een planperiode af. De doelen uit het schoolplan en het jaarplan worden teambreed geëvalueerd. Hebben we de doelen behaald dan worden de trajecten afgerond. Hebben we de doelen niet behaald of is er borging nodig dan worden de doelen wederom opgenomen in de komende planperiode.
Doelen voor het schooljaar 2020-2021:
Didactisch handelen:
Coaching van onze nieuwe collega's in het didactisch handelen: Aanbod voor meer/hoogbegaafde leerlingen realiseren. Hoe motiveer je leerlingen om op onderzoek uit te gaan? We willen dit jaar vooral insteken op het zelf leren plannen en het leren formuleren van eigen leervragen. Naast zich kwalificeren in brede zin hebben leerlingen het ook nodig te weten hoe ze leren, wat hen motiveert en in welke situatie een aanpak succesvol is. De leraar is zich dit in de rol van coach sterk bewust. Zo’n leraar heeft een visie op leren en denkt mee vanuit het standpunt van het individu, de lerende. De coach is betrokken en begeleidt de lerende naar autonoom denken over eigen leergedrag en ontwikkeling.
Gepersonaliseerd leren:
Inventariseren huidige stand van zaken. In welke fase zitten wij op dit moment. Nieuwe collega's coachen in het gepersonaliseerde leren. Fasen personaliseren en afstemmen op iedere groep. Ontwikkel/leergesprekken implementeren. Uitbouwen en verfijnen gepersonaliseerd leren (Snappet) en het werken met een digitaal portfolio (Social Schools) Twee bijeenkomsten waarin we ons voorbereiden op de audit en ons klaarstomen voor het visitatiebezoek.
Duurzaamheid:
We koppelen duurzaamheid aan een duurzame samenleving binnen goed burgerschap. Zorgen voor elkaar en voor de omgeving waarin we wonen. Dit doen we onder andere binnen onze identiteitsbegeleidingsuren. We nemen deel aan het project "Samen Schoon Emmen".
Vroeg Vreemde Talen Onderwijs certificering eerste ster:
We willen ons profileren door onze certificering voor VVTO te halen. Er is geen andere school binnen Emmer meer waar Engels vanaf groep 1 wordt aangeboden. We willen het dreumesuurtje zelf blijven organiseren met de medewerkster van de bibliotheek. Kinderen van 1 tot 2 jaar komen op deze wijze al binnen de school en leren de school en schoolomgeving kennen.
Professionalisering team:
Onze expertise in kaart brengen. Scholing organiseren.
Dit schooljaar neemt het team deel aan de volgende nascholingsactiviteiten;
Opleiding Rekenspecialist(Marco en Miranda) Opleiding Taalspecialist (Linda en Ellen) Bewegingsonderwijs (Michelle) MSV (Ellen/Linda/Mendy/Miranda/Marion en Natascha) Pedagogisch tact (Jeffrey en Michelle) Identiteit (Jeffrey) BHV (Alle teamleden) Expertise koppelen aan schoolontwikkeling (verantwoordelijkheden en taken)
Dit jaar willen wij meer aandacht schenken aan de expertise van leerkrachten en hoe wij deze gaan koppelen aan onze schoolontwikkeling. Wij registreren onze expertise in ons portfolio binnen MOOI. We willen gaan werken in bouw- en expertisegroepen, Enkele leerkrachten gaan scholing volgen welke is afgestemd op onze schoolontwikkeling. Op dit hebben wij een bewegingsspecialist, twee taalspecialisten, een identiteitscoördinator en een VVTO coördinator. Alle specialisten binnen ons team krijgen een rol in het uitzetten van hun expertise gelinkt aan onze schoolontwikkeling binnen schoolmonitor.
Evaluatie doelen 20-21:
Didactisch handelen:
De coaching en klassenbezoeken hebben een breed beeld van de huidige situatie gegeven. Verschillen in ondersteunende leeromgeving zijn besproken en ook de opbouw in het aanbieden van instructie. Het aanbod is aangepast, door het werken met LOS wordt de onderzoekende houding en studievaardigheden
Gepersonaliseerd leren:
Met de mensen van Student Ownership of Learning hebben wij in kaart gebracht waar wij op dit moment staan in het gepersonaliseerd leren. We hebben met leerkrachten, ouders en kinderen het spel (de scan) kunnen spelen en dit heeft geleid tot een inventarisatie. Het komende schooljaar wordt een beleidsplan Gepersonaliseerd Leren opgesteld met daarin onze visie en de uitwerking hiervan.
Duurzaamheid:
Tijdens de bijeenkomsten van onze identiteitsbegeleider hebben wij gesproken over duurzaamheid. De projecten die hieruit voortkwamen hebben wij uitgevoerd binnen de groepen. Het project Emmen Schoon is helaas niet doorgegaan door COVID.
VVTO certificering/Dreumesuurtje (profilering):
We hebben een audit gehad. De opbrengsten waren prima. We hebben onze eerste ster gehaald. Volgend jaar gaan we bouwen aan het schrijven in het Engels en proberen we de derde ster te halen. Door COVID heeft het Dreumesuurtje met ouders en dreumesen in school niet plaats kunnen vinden.
Professionalisering team:
De cursussen rekencoördinator en bewegingsonderwijs werden door COVID uitgesteld tot nader in te plannen tijdstip. De andere professionaliseringsactiviteiten zijn gelukkig doorgegaan.
Doelen schooljaar 2021-2022:
Gepersonaliseerd leren:
In kaart brengen en beschrijven van een aanbod gepersonaliseerd leren passend bij de Sint Fransschool per leerjaar afgestemd naar onderwijsbehoeften.
We hebben ons aanbod afgestemd op de populatie van de school. In elk leerjaar wordt er afgestemd op de onderwijsbehoefte van elk kind. We hebben de mate van eigenaarschap afgestemd op de populatie van de school. In elk leerjaar wordt er afgestemd op wat een ieder kind aan eigenaarschap aankan.
Pedagogisch handelen
Het pedagogisch handelen is door ons eigen auditteam in 2023 als goed aangemerkt. Acties: Werken aan individueel welbevinden Groepsvorming Social Media training (intern en voor ouders door politie).
Verbeteren rekenonderwijs:
We hebben ons rekenonderwijs verbeterd. 90 % van de kinderen zijn minimaal 1 niveau gestegen binnen de Snappet rekenen leeromgeving. Inzetten Drieslagmodel Inzetten op automatiseren Inzetten Met Sprongen Vooruit Inzet Handelingsmodel Leerroutes richting 1F(85%) 1S/2F (65%) Mastery learning (pas doorgaan als je iets helemaal hebt begrepen)Feedback procesgericht Strategieën voor rekenbegrip Samenwerkend leren Opleiden en inzetten rekencoördinatoren Basis op orde terugzien in de opbrengsten Doelen rekenbeleidsplan/ Observatie in de groepen door coördinatoren (ook in de voorschool).
Vebeteren taal-/leesonderwijs:
Verbeteren taal-leesonderwijs door het inzetten van de volgende acties: We gaan ons aanbod uitbreiden. Aanbod aanpassen met Stellen en Creatieve schrijfvaardigheid. Aanbod uitbreiden met mondelinge taalvaardigheid/meer verbale interactie Begrijpend luisteren-Voorschool. Dreumesuurtje (bieb) Voordoen-Nadoen (verhogen ouderbetrokkenheid)Strategieën voor leesbegrip Fonemisch bewustzijn (Inzet Taal in blokjes en Map Fonemisch bewustzijn inzetten in het dagelijks werk)Samenwerkend leren/Lezen met ouders implementeren. Taal in Blokjes implementeren in de groepen 2,3,4 en 5Closed Reading implementeren in de groepen 5,6,7 en 8LOGO 3000 implementeren in de groepen 0,1,2,3,4, en 5Inzet leescoördinatoren. De rol van leescoördinator verstevigen en bestendigen.
Identiteit:
Aandacht voor (verschillen in) identiteit is geborgd in de brede vorming in ons onderwijs. Dit doen we door de volgende acties in te zetten: Bespreken diverse culturen en geloofsovertuigingen. Bezoeken kerken en moskee.
Duurzaamheid:
In ons onderwijs is aantoonbaar aandacht voor duurzaamheid zichtbaar. Dit kunnen we aantonen door de volgende acties uit te voeren. Voortzetting Project Emmen Schoon. Lessen over klimaatverandering (projectmiddagen).Gastlessen (Greenpeace o.i.d.).
Samenwerking:
In 2023 hebben we samenwerkingspartners in onze regio en (ver) daar buiten. Dit doel realiseren wij door de volgende acties in te zetten; We gaan een digitaal partnerschap aan met een school via Nuffic/Erasmus. We vragen onze begeleider Carly Klein om hierin te bemiddelen.
Vorming IKC:
In 2023 is ons leerlingaantal minimaal gelijk gebleven door de volgende acties uit te voeren; Inventariseren IKC mogelijkheden. Uitzetten enquête onder ouders. Uitwerken opbrengsten enquête. Starten BSO./IKC. Opleiding IKC directeur volgen (dir.).
Het team/teamontwikkeling:
Op de Sint Fransschool werkt een professioneel team binnen een professionele cultuur. De teamleden hebben een persoonlijk ontwikkelingsplan en onderhouden deze zelf. Scholing wordt gekoppeld aan schoolontwikkeling. Dit jaar volgt het team een VVTO cursus.
Twee teamleden volgen de cursus Taalcoördinator.
Twee teamleden volgen de cursus Rekencoördinator.
Twee teamleden volgen de cursus Met Sprongen Vooruit (rekenen).
5 teamleden volgen de cursus LOGO 3000 en Taal in blokjes
In de bijlagen kunt u een uitgebreide versie van de huidige jaarplanjaarverslag vinden.