CB Het Talent

Zandzoom 19 7814 VH Emmen

  • Heerlijk genieten en spelen in het zand.
  • Lekker werken op het leerplein.
  • Wij werken op school met thema's. We stappen de tijdmachine in om deze periode meer te kunnen leren over de Middeleeuwen.
  • Leren kan op vele verschillende manieren. Wij leren graag van en met elkaar.
  • Leren doe je overal. We nemen de natuur soms mee de school in, maar we gaan ook naar de natuur toe.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Kinderen bij ons op school worden meegenomen in hun eigen leerproces door middel van coaching gesprekken. Ze weten waar ze goed in zijn en waar ze zich kunnen ontwikkelen en bekwamen. Doordat kinderen meegenomen worden in hun eigen leerproces en de persoonlijk leiderschap krijgen die ze aan kunnen, haalt het kind uit zichzelf wat er in zit. Dit uiteraard met behulp van de leerkracht. 

De leerlingen in groep 8 hebben conform de verwachtingen gescoord. Onze scores liggen ruim boven de inspectiegrens en boven het landelijk gemiddelde. Hiermee tonen we aan dat we de kinderen een juiste basis meegeven.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is van belang om na te gaan wat de resultaten zijn van ons onderwijs:

Doen wij de goede dingen en…

Doen wij de dingen ook goed.

De resultaten van ons onderwijs meten we aan de mate waarin wij erin slagen álle leerlingen te begeleiden. Door middel van ons volgsysteem en onze structuur van onderwijs en begeleiding, kunnen zoveel mogelijk leerlingen op onze school onderwijs volgen.

De vaststelling van de resultaten moet zo objectief mogelijk gebeuren. Wij volgen de leerlingen aan de hand van de cito toetsen. Deze worden 2 keer per jaar afgenomen, in februari en in juni. Na elke citoperiode maken we een analyse die we gebruiken om ons aanbod voor de komende periode af te stemmen. Door deze werkwijze houden we zicht op de individuele ontwikkeling van onze leerlingen en kunnen we op tijd bijsturen wanneer nodig. De resultaten worden besproken met het team en met de MR.

Ouders kunnen via Parnassys de gegevens van de kinderen inzien.

Ook Snappet kan thuis bekeken worden om de ontwikkeling van de leerlingen te bekijken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We hechten aan een goed advies. We vinden het belangrijk dat kinderen op het goede niveau uitstromen. Om kinderen goed te verwijzen maken we gebruik van de resultaten van de methodegebonden toetsen en ons leerlingvolgsysteem.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We werken met de 7 gewoonten voor persoonlijk leiderschap. We merken dat dit voor de kinderen een enorme winst geeft ten aanzien van sociale en emotionele ontwikkeling. We leren de kinderen keuzes te maken en de verantwoording te nemen over deze keuzes. We praten met onze leerlingen over hun ontwikkeling tijdens persoonlijke coachingsgesprekken. Zo kunnen we snel anticiperen als dat nodig mocht zijn. De leerlingen vanaf groep 5 laten we jaarlijks de vragenlijst ZIEN! invullen, op het gebied van welbevinden en veiligheid. Voor de jongere groepen doet de leerkracht dat. Aan de hand van deze lijsten hebben we een goed beeld van de sociale en emotionele opbrengsten van de kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Persoonlijk leiderschap
  • Samenwerking
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

We hebben op basisschool Het Talent het arrangement 'voldoende' gekregen.  De inspectie is op 1 december 2016 op het Talent geweest. We willen nu streven naar de waardering 'Goed'. In het schooljaar 2017-2018 heeft er een interne audit plaatsgevonden en daaruit is gebleken dat we op de goede weg zijn. De resultaten zijn voor al drie jaar op rij meer dan goed te noemen. Het lukt beter om te differentiëren waardoor kinderen een passend aanbod krijgen. Speerpunten voor het komende schooljaar zijn onze doelenmap optimaliseren en onze leerlingen te leren reflecteren op leiderschaprollen en daarnaast willen we flink aan de slag met Wetenschap en Technologie. Kortom; voldoende uitdaging.

Terug naar boven